مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
استان قم/ قم

معرفی استان قم / به همراه نقشه استان و شهرستان ها

استان قم بیست و پنجمین استان ایران با مرکزیت شهر قم است. تحلیلکی های عزیز ما را در معرفی این استان همراهی کنید.

معرفی استان قم / به همراه نقشه استان و شهرستان ها

این استان بیست و پنجمین استان ایران با مرکزیت شهر قم است. تحلیلکی های عزیز ما را در معرفی این استان همراهی کنید.

استان قم/ قم

معرفی استان قم

قم

 

  • جمعیت: ۱٬۱۷۲٬۲۸۳ نفر (براساس سرشماری سال ۱۳۹۵)

  • مساحت: ۱۱۲۴۰ کیلومترمربع

  • معرفی اجمالی: قم در مرکز ایران و در جنوب استان تهران، شمال استان اصفهان، شرق استان مرکزی و غرب استان سمنان واقع شده‌ است. مرکز استان شهر قم است. این استان در یک منطقهٔ خشک و نیمه‌ خشک واقع شده‌ است و آب و هوای گرم و خشک دارد. مناطق جنوبی و غربی استان دارای آب و هوای کوهستانی و کوه های مرتفع است.

 

جغرافیای استان قم

این استان ۱۱۲۴۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این استان بین ۵۱ و ۳۰ درجهٔ طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ و ۱۵ ۳۵ و ۲۴ ۱۵ درجهٔ عرض شمالی نسبت به خط استوا قرار گرفته‌ است. استان از شمال به جلگهٔ ورامین و شهر ری متصل است و دریاچهٔ نمک در شرق استان محل سر ریز رودهای سرچشمه گرفته از کوه‌های البرز مانند جاجرود است.

معرفی استان قم

 

از نظر عرض جغرافیایی این استان در عرض‌های میانی نیم‌کرهٔ شمالی واقع است؛ بنابراین باید آب و هوای معتدل داشته باشد ولی دخالت عواملی همچون نزدیکی به کویر و عامل ارتفاع باعث پیدایش تغییرات و تفاوت‌هایی در آب‌ و هوای آن شده‌ است. به‌طوری‌که تأثیر ارتفاع در نواحی جنوبی و غربی استان زیاد بوده و کاهش چشم‌گیر دما و افزایش بارش در ارتفاعات به چشم می‌خورد. کل استان به دلیل دوری از دریا رطوبت هوای کمی دارد. بادها به دلیل تأثیر بر روی دما، تبخیر و بارندگی یک عامل مهم و مؤثر بر آب‌ و هوای استان به حساب می‌آیند.

قم5

بیشتر بخوانید: معرفی کلیسای «سرکیس مقدس» تهران / نماد مسیحیت پایتخت

مردم استان

زبان مردم از دیرباز فارسی با لهجهٔ قمی بوده‌ است که امروزه به لهجهٔ فارسی تهران نزدیک شده‌ است. همچنین جمعیت بسیاری که از منطقه آذربایجان ایران به این شهر مهاجرت کرده‌اند با زبان ترکی آذربایجانی و انواع لهجه‌های آن سخن می‌گویند. عربی در بخش‌هایی از شهر قم با لهجه مهاجران عراقی نیز گویش می‌شود. همچنین زبان‌های خلجی، لری بختیاری و کردی نیز در استان گویش دارد.

استان قم/ قم

اقوامی که در این استان ساکن هستند: فارس، ترک، گیلک، مازندرانی، عرب، کرد، خلج، لر و تات هستند. بیش‌تر مردم استان مسلمان و شیعه هستند. سایر ادیان در قم حضور رسمی ندارند.

 

نقشه و شهرستان های استان قم

قم1

  • قم

 

 

 

 

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x