مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی برترین استودیوهای انیمیشن سازی؛ استودیو پیکسار

استودیو انیمیشن سازی پیکسار (PIXAR Animation Studios) یک شرکت پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی است که در سال ۱۹۸۶ توسط استیو جابز به قیمت ۵ میلیون دلار از جرج لوکاس خریده شد.

معرفی برترین استودیوهای انیمیشن سازی؛ استودیو پیکسار

مقدمه

استودیو انیمیشن سازی پیکسار (PIXAR Animation Studios) یک شرکت پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی است که در سال ۱۹۸۶ توسط استیو جابز به قیمت ۵ میلیون دلار از جرج لوکاس خریده شد. پیکسار در آن زمان یکی از عجیب‌ترین گروه‌های متشکل از متخصصان و دانشمندان علوم رایانه‌ای بود. آن‌ها گروهی از مهندسان خلاق و مبتکر بودند که به ریاست ادوین کتمول، یک متخصص علوم رایانه‌ای و اهل یوتا کار می‌کردند. این شرکت که حول بخش گرافیک رایانه‌ای لوکاس فیلم شکل گرفت، در کالیفرنیا قرار دارد.

جان لاستر در اواخر سال ۱۹۸۳ با عنوان «طراح رابط» به مدت یک هفته در تیم لوکاس فیلم قرار گرفت. او فیلم کوتاه ماجراهای آندره و والی بی را انیمیشن کرد. در چند سال آینده، یک طراح پیشنهاد کرد که یک رایانه ترکیبی دیجیتال جدید را “Picture Maker” نامگذاری کند. اسمیت پیشنهاد کرد که دستگاه مبتنی بر لیزر نام جذاب تری داشته باشد و “Pixer” را ارائه داد که پس از جلسه به “Pixar” تغییر یافت.

بیشتر بخوانید: معرفی انیمیشن وال-ای (WALL-E)

معرفی برترین استودیوهای انیمیشن سازی؛ استودیو پیکسار

پیکسار یک دهه بعد با ساخت فیلم پیشروی «داستان اسباب‌ بازی» که با مشارکت والت دیزنی ساخته شد، معروف و موفق گردید.

در ۲۴ ژانویه سال ۲۰۰۶ شرکت والت دیزنی خبری از توافقات صورت گرفته برای خرید پیکسار به قیمت ۷٬۴ میلیارد دلار داد. شرکت پیکسار هم‌ اکنون زیرمجموعهٔ شرکت والت دیزنی است.

در ۶ سپتامبر ۲۰۰۹، جایزهٔ شیر طلایی برای یک عمر موفقیت توسط جشنواره فیلم ونیز به مدیران پیکسار، جان لستر، بِرَد بِرد، پیت داکتر، اندرو استنتون و لی اونکریچ اهدا شد. به عنوان بخشی از این مراسم، جایزه فیزیکی به بنیانگذار لویلم، جورج لوکاس اهدا شد.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی انیمیشن کوکو (coco)

تاریخچه استودیو انیمیشن سازی پیکسار

پیکسار در سال ۱۹۷۴ زمانی شروع به کار کرد که الکساندر شورو، بنیانگذار مؤسسه فناوری نیویورک، دانشمندان علوم کامپیوتری را استخدام کرد که آرزوهای او را در مورد ایجاد اولین انیمیشن رایانه ای برآورده کنند. ادوین کِتمول و مالکوم بلانچارد اولین کسانی بودند که استخدام شدند و به زودی الوی ری اسمیت و دیوید دی فرانچسکو به جمع آنها پیوستند. شورو سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای این گروه می‌کرد که باعث به خطر افتادن مؤسسه فناوری نیویورک می‌شد.

سرانجام گروه دریافتند که برای رسیدن به هدف خود نیاز به کار در یک استودیوی واقعی فیلم دارند. فرانسیس فورد کاپولا سپس اسمیت را برای یک کنفرانس رسانه ای سه روزه به خانه خود دعوت کرد، جایی که کاپولا و جورج لوکاس دیدگاه‌های خود را دربارهٔ آینده ساخت فیلم دیجیتال به اشتراک گذاشتند.

استودیو انیمیشن سازی پیکسار

وقتی لوکاس به آنها نزدیک شد و به آنها پیشنهاد کار در استودیوی خود یعنی لوکاس‌فیلم را داد، شش کارمند تصمیم گرفتند که به لوکاس فیلم بروند. گروه گرافیک، که یک سوم بخش رایانه لوکاس فیلم بود، در سال ۱۹۷۹ با استخدام کتمول از مؤسسه فناوری تأسیس شد. او سپس به اسمیت پیوست، وی همچنین سفر خود را از NYIT به لوکاس فیلم انجام داد و به عنوان مدیر گروه گرافیک منصوب شد. در NYIT، محققان که پیشگام بسیاری از تکنیک‌های بنیاد CG به ویژه اختراع کانال آلفا (توسط Catmull و Smith) بودند طی چند سال آینده، CGL چند فریم از یک فیلم آزمایشی به نام The Works تولید می‌کنند. پس از انتقال به Lucasfilm، تیم روی ایجاد پیش تولید RenderMan کار کرد و چندین فناوری مهم را برای CG توسعه داد – از جمله جلوه‌های ذرات و ابزارهای مختلف انیمیشن به کار برد.

جان لستر در اواخر سال ۱۹۸۳ با عنوان «طراح رابط» به مدت یک هفته در تیم گرافیک لوکاس فیلم استخدام شد. او فیلم کوتاه ماجراهای آندره و والی بی را انیمیشن کرد. در چند سال آینده، یک طراح پیشنهاد کرد که یک رایانه ترکیبی دیجیتال جدید را “Picture Maker” نامگذاری کند. اسمیت پیشنهاد کرد که دستگاه مبتنی بر لیزر نام جذاب تری داشته باشد و “Pixer” را ارائه داد که پس از جلسه به “Pixar” تغییر یافت.

بیشتر بخوانید: معرفی انیمیشن به پیش ( Onward )

شرکت مستقل استودیو پیکسار

سرانجام پیکسار که در سال ۱۹۸۶ تازه مستقل شده بود به سرمایه‌گذار نیاز داشت، اما هیچ سرمایه‌گذاری نبود و جورج لوکاس هم پیشنهاد کمی برای سرمایه‌گذاری داد. جابز که اخیراً از اپل اخراج شده بود و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت کامپیوتری جدید نکست بود، در ۳ فوریه ۱۹۸۶، وی ۵ میلیون دلار از پول خود را به جورج لوکاس برای حقوق فناوری پرداخت و ۵ میلیون دلار پول نقد به عنوان سرمایه در پیکسار سرمایه‌گذاری کرد و به عنوان رئیس هیئت مدیره به آنها پیوست.

در سال ۱۹۸۵، هنگامی که آنها هنوز در لوکاس فیلم بودند، با ناشر ژاپنی شوگاکوکان قرارداد ساخت یک فیلم انیمیشن رایانه ای به نام میمون را براساس شاه میمون ساختند. این پروژه مدتی پس از آنکه آنها در سال ۱۹۸۶ به یک شرکت جداگانه تبدیل شدند، ادامه یافت، اما در پایان مشخص شد که این فناوری هنوز به راحتی وجود ندارد. کامپیوترها از قدرت کافی برخوردار نبودند و بودجه آن نیز بسیار بالا خواهد بود.

در آن زمان استودیوی والت دیزنی به این ایده علاقه‌مند شد و سرانجام رایانهٔ «کامپیوتر تصویرساز پیکسار» که توسط پیکسار به عنوان بخشی از پروژه سیستم تولید انیمیشن رایانه ای (CAPS) ساخته شده بود را خریداری و استفاده نمود تا بخشی از روند انیمیشن ۲D را به یک روش اتوماتیک تر تبدیل کند.

جان لستر، کارمند پیکسار که مدتها انیمیشن‌های کوتاهی مثل چراغ مطالعه کوچک‌تر (۱۹۸۶) کار می‌کرد، کارهای خود را در کنفراس سیگرف، بزرگترین نمایشگاه صنعت گرافیک رایانه، به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید: انیمیشن روح (Soul)

استودیو پیکسار

جابز در تلاش برای فروش کامپیوتر تصویرساز پیکسار و افزایش سرمایه شرکت، پیشنهاد داد که این سیستم در دسترس کاربران اصلی قرار گیرد و محصول را به بازار عرضه کند. با این حال، کامپیوتر تصویرساز پیکسار هرگز فروش خوبی نداشت. فروش ناکافی که با رشد خسارات مالی به همراه بود، باعث تهدیدی برای غیرفعال شدن شرکت می‌شد.

جابز سرمایه‌های بیشتر و بیشتری را در ازای افزایش سهام در شرکت سرمایه‌گذاری می‌کرد. یا حتی کارکنان را کاهش داد اما بالاخره با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری وی کنترل کل شرکت را به دست گرفت.

در سال ۱۹۸۹، بخش انیمیشن که توسط جان لستر در حال رشد بود، به بخشی تبدیل شد که برای شرکت‌های خارجی تبلیغات متحرک رایانه ای تولید می‌کرد.

در آوریل ۱۹۹۰، پیکسار بخش سخت‌افزار خود را شامل تمام فناوری سخت‌افزار اختصاصی و نرم‌افزارهای تصویربرداری را به ویاکوم سیستمز فروخت و ۱۸ نفر از حدود ۱۰۰ کارمند پیکسار را انتقال داد. در همان سال، پیکسار از سان رافائل به ریچموند کالیفرنیا نقل مکان کرد.

پیکسار برخی از ابزارهای نرم‌افزاری خود را در بازار آزاد سیستم‌های مکینتاش و ویندوز منتشر کرد. رندرمن یکی از بسته‌های پیشرو سه بعدی در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود و تایپیستی یک ارائه دهنده متن سه بعدی ویژه بود که با عمق افزودن RayDream رقابت می‌کرد.

ستودیو پیکسار

در این دوره، استودیو پیکسار به رابطه موفق خود با استودیوی انیمیشن والت دیزنی ادامه داد، استودیویی که والدین سازمانی آن در نهایت به مهمترین شریک آن تبدیل می‌شوند. با این حال، با شروع سال ۱۹۹۱، اخراج ۳۰ کارمند در بخش سخت‌افزار رایانه شرکت – از جمله رئیس شرکت، چاک کلستاد، تعداد کل کارمندان را به ۴۲ نفر کاهش داد، که اساساً تعداد اصلی آن بود. با این حال پیکسار برای تولید سه فیلم سینمایی انیمیشن رایانه ای، با دیزنی یک قرارداد تاریخی ۲۶ میلیون دلاری منعقد کرد، که اولین آنها داستان اسباب بازی بود، مفهومی که محصول محدودیت‌های فناوری بود که CGI در آن زمان با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

در آن زمان، برنامه نویسان نرم‌افزاری که مشغول توسعهٔ رندرمن و آیس من (بخشی از نرم‌افزار رندرمن) بودند و گروه لستر که تبلیغات انیمیشن برای دیگر شرکت‌ها درست می‌کرد، از بخش‌های شرکت پیکسار بودند. سرانجام با موفقیت ۳۷۳ میلیون دلاری داستان اسباب بازی ها، یک استودیوی جدید در امری ویل ساخته شد.

بیشتر بخوانید: معرفی انیمیشن لوکا ۲۰۲۱ ( Luca )

فیلم های برجسته استودیو پیکسار

در حالی که برخی از اولین انیماتورهای Pixar انیماتورهای سابق سل از جمله جان لستر بودند، آنها همچنین از انیمیشن‌های رایانه ای بودند یا تازه فارغ التحصیلان دانشگاه بودند. تعداد زیادی از انیماتورهایی که بخش انیمیشن سازی را در Pixar تشکیل می‌دهند، در همان زمان استخدام استودیو زندگی یک حشره (۱۹۹۸)، کارخانه هیولاها (۲۰۰۱) و در جستجوی نمو (۲۰۰۳) استخدام شدند.

اگرچه داستان اسباب بازی فیلم موفقی بود، اما اولین فیلم بلند پیکسار در آن زمان بود و به اولین استودیوی بزرگ انیمیشن رایانه ای تبدیل شد که با موفقیت فیلم‌های نمایشی تئاتر تولید می‌کرد. اکثر صنعت انیمیشن سازی در لس آنجلس واقع شده‌ است (و هم‌اکنون نیز وجود دارد) در حالی که Pixar در ۳۵۰ مایلی (۵۶۰ کیلومتری) شمال در منطقه خلیج سانفرانسیسکو واقع شده‌ است.

استودیو پیکسار

فیلم های بلند پیکسار

داستان اسباب‌بازی – ۱۹۹۵

زندگی یک حشره – ۱۹۹۸

داستان اسباب بازی ۲ – ۱۹۹۹

باز لایتیر فرماندهی ستاره: ماجراجویی آغاز می شود – ۲۰۰۰

کارخانه هیولاها – ۲۰۰۱

استودیو انیمیشن سازی پیکسار استودیو انیمیشن سازی پیکسار

در جستجوی نمو – ۲۰۰۳

شگفت انگیزان – ۲۰۰۴

ماشین‌ها – ۲۰۰۶

موش سرآشپز – ۲۰۰۷

استودیو پیکسار استودیو پیکسار

وال-ای – ۲۰۰۸

بالا – ۲۰۰۹

داستان اسباب بازی ۳ – ۲۰۱۰

ماشین‌ها ۲ – ۲۰۱۱

دلیر – ۲۰۱۲

استودیو پیکسار استودیو پیکسار

دانشگاه هیولاها – ۲۰۱۳

درون بیرون، دایناسور خوب – ۲۰۱۵

در جستجوی دوری – ۲۰۱۶

ماشین‌ها ۳، کوکو – ۲۰۱۷

استودیو انیمیشن سازی پیکسار استودیو انیمیشن سازی پیکسار

شگفت انگیزان ۲ – ۲۰۱۸

داستان اسباب بازی ۴ – ۲۰۱۹

به پیش، روح – ۲۰۲۰

لوکا – ۲۰۲۱

استودیو پیکسار استودیو پیکسار

فیلم های کوتاه پیکسار

ماجراهای آندره و والی بی – ۱۹۸۴

چراغ مطالعه کوچک‌تر – ۱۹۸۶

رؤیای قرمز – ۱۹۸۷

اسباب بازی فلزی – ۱۹۸۸

نیک نک – ۱۹۸۹

بازی جری – ۱۹۹۷

پرندگان – ۲۰۰۰

استودیو انیمیشن سازی پیکسار استودیو انیمیشن سازی پیکسار

ماشین جدید مایک – ۲۰۰۲

باندین – ۲۰۰۳

باند موسیقی یک‌نفره، حمله جک جک – ۲۰۰۵

بلند شده – ۲۰۰۶

استودیو انیمیشن سازی پیکسار

پرستو – ۲۰۰۸

نیمه ابری – ۲۰۰۹

روز و شب – ۲۰۱۰

ماه ریزه میزه – ۲۰۱۱

ترور داستان اسباب بازی، چتر آبی – ۲۰۱۳

گدازه – ۲۰۱۴

تیم محشر سانجای – ۲۰۱۵

پایپر – ۲۰۱۶

لو – ۲۰۱۷

استودیو انیمیشن سازی پیکسار

بائو – ۲۰۱۸

کیتبول – ۲۰۱۹

زندگی لامپ – ۲۰۲۰

پیکسار پاپ کورن – ۲۰۲۱

فیلم های آینده پیکسار

قرمز شدن – ۲۰۲۱

استودیو انیمیشن سازی پیکسار

لایتیر – ۲۰۲۲

 

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و علاوه بر آشنایی بیشتر با استودیو انیمیشن سازی پیکسار؛ این مطلب باعث شود تا به مشاهده انیمیشن ها و فیلم های بیشتری برای دیدن و لذت بردن در کنار خانواده خود بپردازید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x