مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ساخت نبات

ساخت نبات در خانه / تبدیل آشپزخانه به آزمایشگاه کودک

در این آزمایش نه تنها می‌توانید به مشاهده نحوه تشکیل بلورهای شکر و ساخت نبات بپردازید بلکه بعد از آزمایش می‌توانید آن را بخورید. پس در حال انجام آزمایشی خوردنی هستیم. با ما همراه باشید تا یک آزمایش ایده‌آل در آشپزخانه به عنوان آزمایشگاه کودک انجام دهیم.

تبدیل آشپزخانه به آزمایشگاه کودک / آموزش ساخت نبات

در این سری از آموزش‌ها که جهت پر کردن اوقات فراغت کودکان طراحی شده، نحوه ساخت نبات آموزش داده شده است. قبل از شروع خاطر نشان می‌کنیم که اگرچه تمامی آزمایشات فوق کاملا ایمن هستند اما خطرات بالقوه‌ای از قبیل گرما و آب جوش در آشپزخانه وجود دارد. پس تاکید می‌کنیم که کلیه آزمایشات آزمایشگاه آشپزخانه تحت نظارت والدین انجام شود.

با تحلیلک همراه باشید و نحوه ساخت نبات با تجهیزات و مواد ساده را با ما دنبال کنید.

آموزش ساخت نبات

 

رشد کریستال‌های شکر و تبدیل آن به شاخه‌های نبات. از ساخت نبات و خوردن آن لذت ببرید.

در این آزمایش نه تنها می‌توانید به مشاهده نحوه تشکیل بلورهای شکر و ساخت نبات بپردازید بلکه بعد از آزمایش می‌توانید آن را بخورید. پس در حال انجام آزمایشی خوردنی هستیم. با ما همراه باشید تا یک آزمایش ایده‌آل در آشپزخانه به عنوان آزمایشگاه کودک انجام دهیم.

در این آزمایش قرار است بلورهای شکر روی یک سیخ چوبی تشکیل شوند. شما می‌توانید این آزمایش را روی رشته هم تشکیل دهید. اما از آنجا که قرار است ما نتیجه آزمایش که همان ساخت نبات است را بخوریم، جویدن رشته شاید چندان جالب نباشد.

ساخت نبات در خانه

مواد لازم جهت ساخت نبات در آزمایشگاه کودک

 

مواد لازم جهت ساخت نبات در خانه

۱- سیخ چوبی

۲- یک لیوان یا ظرف شیشه‌ای

۳- یک گیره لباس

۴- یک لیوان آب

۵- سه لیوان شکر

۶- رنگ خوراکی

روش ساخت نبات در آزمایشگاه کودک

یک فنجان آب جوش را به سه فنجان شکر اضافه می‌کنیم. مخلوط حاصله را به خوبی هم می‌زنیم. در این مرحله ما به یک شربت قند غلیظ رسیده‌ایم. اگر می‌خواهید نبات با رنگ‌های مختلف داشته باشید می‌توانید مقداری رنگ خوراکی به مخلوط حاصل اضافه کنید.

اجازه دهید شربت قند کمی خنک شود. با این کار هنگامی که مخلوط را درون لیوان می‌ریزیم لیوان شیشه‌ای ترک نمی‌خورد.

بسیار عالی. حالا مخلوط حاصل را درون لیوان شیشه‌ای بریزید. دقت کنید که اگر شربت قند به اندازه کافی خنک نشده باشد احتمال شکستن لیوان یا ظرف شیشه‌ای وجود دارد. پس حتما مراقب باشید که در صورت شکستن ظرف شیشه‌ای به فرزند دلبند شما آسیبی وارد نشود.

در نظر داشته باشید که اگر مخلوط شما خیلی هم سرد شود امکان عدم تشکیل بلورهای شکر وجود دارد. در این صورت آزمایش شما با شکست همراه خواهد بود. پس به دمای شربت قند توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نحوه ساخت نبات در ازمایشگاه کودکسیخ چوبی خود را بردارید و به شربت قند آغشته کنید. سپس سیخ را در مقداری شکر دانه ریز بچرخانید. این کار باعث می‌شود کریستال‌های شکر تشویق به شکل گیری روی سطح سیخ چوبی شوند.

سیخ چوبی را به گیره لباس ببندید و سیخ را درون لیوان قرار دهید. سیخ باید کاملا صاف قرار گیرد. مراقب باشید که سیخ به لبه‌های لیوان برخورد نداشته باشد. سیخ باید طوری در شربت قرار گیرد که نیمی از سیخ چوبی در شربت قرار گیرد.

کار تمام است. لیوان و محتویات آن را در مکانی امن چند روزی به امان خود بگذارید و کاری با آن نداشته باشید.

هر چند وقت یکبار با فرزندتان به مشاهده لیوان بپردازید تا با نحوه تشکیل کریستال‌های شکر و ساخت نبات آشنا شود.

وقتی چوب قند آماده شد آن را بخورید و به کودک خود بگویید که آزمایش جواب نداد و باید دوباره ساخت نبات را امتحان کنیم.

شوخی کردم.

ساخت نبات در ازمایشگاه کودک در خانهاین آزمایش نحوه تشکیل بلورهای شکر و ساخت نبات در آزمایشگاه کودک را به فرزندان شما آموزش می‌دهد. حتما امتحان کنید و نتیجه آن را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر در روند این آزمایش دچار مشکلی شدید و نیاز به راهنمایی داشتید خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید تا بتوانیم به شما در انجام آزمایش کمک کنیم.

امیدواریم از این مطلب که توسط تیم تحلیلک آماده شده بود لذت کافی را برده باشید. اگر به این سری از مطالب علاقه دارید حتما با ما در میان بگذارید تا مطالب بیشتری با موضوع آزمایشگاه کودک آماده کنیم.

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x