مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
صبحانه

اهمیت مصرف صبحانه برای همه گروه های سنی

مصرف وعده صبحانه در کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. برای تمایل بیشتر کودکان و همچنین کامل بودن این وعده غذایی مهم باید مواد مورد مصرف تنوع کافی و انرژی لازم را داشته باشند.

اهمیت مصرف صبحانه برای همه گروه های سنی بخصوص کودکان و نوجوانان

اهمیت مصرف صبحانه

صبحانه وعده اصلى غذایى

همه ما بارها شنیده ایم که صبحانه وعده اصلى غذاهاست، ولى متاسفانه در بسیارى از موارد براى نوع مواد غذایى مناسب براى صبحانه و همچنین عدم وجود اشتهاى کافى براى خوردن آن هم براى کودکان هم بزرگسالان دچار مشکل مى شویم.

مصرف صبحانه فواید متعددى براى سلامتى جسم و روان دارد و نخوردن آن براى همه سنین مشکل ساز است. صبحانه در رشد کودکان و نوجوانان تاثیر به سزایى دارد و براى افزایش قدرت یادگیرى و بهبودى خلق و خو بسیار مفید است.

حذف این وعده اصلی علاوه بر ایجاد اختلال در رشد و یادگیرى، هم در کودکان و نوجوانان هم در بزرگسالان باعث اختلال سوخت و ساز (Metabolism) مى شود و زمینه ساز بروز چاقى و عوارض آن خواهد شد. برخى افراد تصور مى کنند در وعده صبحانه خود یا فرزندشان باید بیشتر از مواد نشاسته اى و مواد غذایى شیرین یا چرب استفاده شود تا در طول روز انرژى کافى داشته باشند، اما این باور کاملا نادرست است و باعث مى شود فرد دچار حالت پیش دیابت (Pre-diabetes) شود.

همان گونه که در پست هاى مربوط به  “بشقاب غذای سالم” دیدیم، در همه وعده هاى غذایى از جمله صبحانه، باید همه گروه هاى غذایی با نسبت هایى که شرح داده شده بود، مصرف شوند.

بنابراین صبحانه‌ هم مانند سایر وعده هاى غذایى باید شامل غلات سبوس دار، سبزیجات، میوه، مواد پروتئینى و لبنیات باشد.

اهمیت مصرف صبحانه

اهمیت مصرف صبحانه
اهمیت مصرف صبحانه

اهمیت مصرف صبحانه

مواد غذایى مناسب براى صبحانه

همه گروه هاى غذایى باید در وعده صبحانه مصرف شوند. بنابراین خانواده ها براى سلامتى خود و فرزندانشان باید تنوع بیشتری در صبحانه هاى معمول ایجاد کنند.

نان و غلات

نان و دیگر فرآورده هاى غلات بهتر است از انواع سبوس دار باشد، غلات صبحانه مانند گرانولاهاى طبیعى تهیه شده از جو و جو دوسر که ترجیحا در خانه تهیه شده باشند و محتواى قند بالا نداشته باشند از مواد غذایی مناسب براى صبحانه هستند.

سبزى ها و میوه ها

به طور سنتى و از روى عادت، بسیارى از افراد در جامعه ما در وعده صبحانه سبزی و میوه مصرف نمى کنند یا این انتخاب محدود به خیار یا گوجه فرنگى است؛ هر چند این ها مواد مفیدی هستند ولی باید تنوع ایجاد کرد و انواع دیگر میوه و سبزی را هم مصرف نمود. انواع میوه خشک بدون مواد نگهدارنده هم می تواند در این وعده استفاده شود، مواد مغذى آن ها زیاد است البته باید در نظر داشت که کالرى زیادی هم دارند و نباید در مصرف آن ها زیاده روى شود.

پروتئین

مواد پروتئینی حتما باید در وعده صبحانه مصرف شوند. مثال هایى از مواد غذایی حاوى پروتئین که براى صبحانه مناسب هستند عبارتند از: تخم مرغ یا تخم سایر پرندگان، عدس، لوبیا، انواع دانه هاى روغنى مانند تخمه آفتابگردان و کنجد و فرآورده هاى آن، انواع آجیل به ویژه گردو و فرآورده هایى مانند کره فندقی یا کره بادام زمینى.

لبنیات

انواع لبنیات براى صبحانه مناسب هستند و افرادى که تمایل به مصرف شیر ندارند، مى توانند از ماست استفاده کنند که همراه با سایر مواد غذایی فوق مانند گرانولا، میوه تازه یا خشک و یا دانه هاى روغنى و آجیل انتخاب مناسبى خواهد بود. مصرف خامه باید خیلی محدود باشد.

طعم و مزه صبحانه براساس ذائقه هر فرد متفاوت خواهد بود، ولى باید مواد غذایى سالم تر انتخاب شوند. به عنوان مثال مصرف عسل به جاى مربا بسیار سالم تر خواهد بود یا اگر کسى علاقه به مصرف خامه شکلاتی دارد از انواع سرشار از قند آن استفاده نکند.

به طور کلى این وعده غذایی مهم کودکان، نوجوانان و بزرگسالان باید به نحوى تنظیم شود که مواد با ارزش غذایى بالا و حاوی آنتی اکسیدان به میزان کافى مصرف شوند.

اهمیت مصرف صبحانه

راهکارهایى براى افزایش اشتها

بسیاری از افراد تمایلى به خوردن صبحانه ندارند و این مشکل هم در کودکان و نوجوانان هم در بزرگسالان وجود دارد. دو علت عمده براى بى اشتهایى نسبت به وعده صبحانه، فرصت ناکافى براى خوردن صبحانه و استفاده از مواد غذایى تکرارى و بدون تنوع است.

بنابراین باید طورى برنامه ریزى کرد که فرصت کافى براى مصرف صبحانه باشد و بدون استرس دیر رسیدن به محل تحصیل یا کار، زمانى براى صبحانه در نظر گرفته شود. از سوى دیگر این برنامه مستلزم این است که فرد خواب کافى داشته باشد تا صبح به موقع بیدار شود.

صبحانه باید قبل از ساعت ٩ صبح و طی یک ساعت بعد از بیدار شدن مصرف شود. این مورد هم تاکیدى بر خواب شبانه به موقع است. پست های مربوط به خواب را مطالعه کنید.

ایجاد تنوع در مواد غذایى مصرفى در وعده صبح و استفاده نکردن از غذا هاى تکرارى مى تواند در افزایش تمایل به مصرف صبحانه، بسیار موثر باشد. بنابراین استفاده از موادغذایى شرح داده شده می تواند در این راستا بسیار مفید باشد.

در مورد کودکانى که از خوردن صبحانه امتناع مى کنند، باید راهکارهایى که در پست هاى بى اشتهایى شرح داده شده است را در نظر بگیرند.

 

با تشکر از پروفسور رویا کلیشادی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x