مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
شامادورا / مشکلات شامادورا

بیماری های نخل شامادورا

بیماری های نخل شامادورا / آب‌دهی زیاد بزرگترین دشمن گیاه نخل شامادورا است که می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها و به طبع آن مرگ گیاه شود. اما اگر شرایط رشد این گیاه مناسب باشد با مشکل یا بیماری خاصی مواجه نمی‌شود.

بیماری های نخل شامادورا

آب‌دهی زیاد بزرگترین دشمن گیاه نخل شامادورا است که می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها و به طبع آن مرگ گیاه شود. اما اگر شرایط رشد این گیاه مناسب باشد با مشکل یا بیماری خاصی مواجه نمی‌شود.

بیماری های نخل شامادورا
بیماری های نخل شامادورا

آب دهی بیش از حد در حالت خفیف باعث می‌شود تا برگ‌های گیاه و بدنه آن قهوه‌ای و نرم شود. در حالت شدید این مشکل باعث می‌شود ریشه‌ها لجنی و پوسیده شود.

هرگاه متوجه شدید چنین مشکلاتی در حال رخ دادن است آب‌دهی را متوقف کنید و اجازه دهید خاک کاملا خشک شود.

بیشتر بخوانید: بونسای چیست؟ / روش نگهداری بونسای

در هنگام آب دادن به گل ها به نکات زیر توجه فرمایید

● تنها زمانی به گیاه آب دهید که چند سانت بالایی خاک خشک است.
● گیاه را در محیطی پر نور پرورش دهید.
● زهکشی خوب باشد و اجازه ندهید خاک بیش از حد خیس بماند.
● در کف گلدان سوراخ خروج آب وجود داشته باشد.

اگر خاک بیش از حد سنگین است و اجازه نمی‌دهد آب به خوبی تخلیه شود باید گیاه را مجددا با خاکی سبک‌تر بکارید و ریشه‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید.

مانند بسیاری از گیاهان خانگی، بزرگترین آفتی که نخل شامادورا را تهدید می‌کند شپشک و کنه تار عنکبوتی است.

یکی از دلایلی که باعث ایجاد آفت در این گیاه می‌شود، قرار گرفتن گیاه در محیطی خشک و بیش از حد گرم، در زمستان است.
خوشبختانه تشخیص هر دو این آفت‌ها بسیار آسان است و شما می‌توانید قبل از اینکه تمام گیاه شما از این آفت‌های مزاحم آسیب ببیند با آن مبارزه کنید.

بیماری های نخل شامادورا
بیماری های نخل شامادورا

بیماری های نخل شامادورا

کنه تار عنکبوتی
یکی از بیماری های نخل شامادورا کنه تار عنکبوتی است. این کنه برگ‌های نخل شامادورا را با چیزی شبیه به تار عنکبوت می‌پوشاند.
این موجودات مزاحم شیره برگ را می‌نوشند و اگر زود اقدام نکنیم برگ‌های گیاه بی رنگ و در بدترین حالت گیاه  را می‌کشند.
این موجودات موذی از رطوبت بیزارند پس بهتر است محیط اطراف گیاه را مرطوب نگه داریم و بر روی برگ‌های آن آب اسپری کنیم. همچنین پوشاندن گیاه با یک پلاستیک شفاف، به از بین بردن آفت کمک می‌کند.

شپشک یکی از بیماری های نخل شامادورا
این موجودات ریز به صورت گروهی به برگ‌های گیاه یا به محل اتصال برگ به ساقه می‌چسبند و مانند کنه‌های تار عنکبوتی شیره برگ را می‌نوشند تا برگ‌ها بی رنگ شوند. هر چقدر نخل شامادورای ما کوچک‌تر باشد آسیب بیشتری خواهد دید.

راه‌های ایمن برای مبارزه با مشکلات نخل شامادورا

زمانی که آلودگی کم است برگ‌های گیاه را با یک دستمال نرم و تمیز پاک کنید و سپس با صابون‌های مخصوص همین کار برگ‌ها را بشورید.

بیماری های نخل شامادورامشکلات نخل شامادورا

علت زرد شدن برگ‌های شامادورا چیست؟

همانطور که شامادورا رشد می‌کند و برگ‌های جدیدی به وجود می‌آورد، باید برگ‌های قدیمی خود را نیز از دست بدهد. این برگ‌های قدیمی، در بخش پایینی گیاه هستند. آنها ابتدا زرد شده و سپس خواهند ریخت که این امری طبیعی است.

اما اگر برگ‌های زرد در ریختن تاخیر دارند، در بخش بالایی گیاه هستند یا به صورت غیرعادی ظاهر شده‌اند، شاید اتفاق مهمی افتاده باشد.

گاهی اوقات برگ‌های شامادورا به علت کافی نبودن عناصر ضروری برای رشد، تغییر رنگ می‌دهند. عناصری مانند نیتروژن، منیزیم و منگنز برای رشد گیاه بسیار حیاتی هستند. در واقع این عناصر به گیاه کمک می‌کنند تا سبز و سالم و پابرجای باقی بماند.

اگر مشکل کمبود عناصر نبود، شاید قارچ‌ها و آفات به شامادورا حمله کرده‌اند. این مهمان‌های ناخوانده نیز سبب زرد شدن برگ‌ها می‌شوند.

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا خاک را چک کنید. بدین طریق می‌توانید کمبود عناصر را به دقت متوجه شوید.

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری گل لیندا / تکثیر گل اپارتمانی لیندا

معمولا کیت‌های تشخیص عناصر را می‌توانید از فروشگاه‌های مرکزی گیاهان تهیه کنید، اما شاید فروشنده گیاهان محلی نیز بتوانند این کار را برای شما انجام دهند.
در صورت در دسترس نبودن کیت های تشخیصی باید به کارهایی که در گذشته برای گیاه انجام داده اید فکر کنید:
آخرین بار چه زمانی به شامادورا کود داده‌اید؟
آیا کود مصرفی، شامل عناصری که نام بردیم بود؟
آیا اصلا کود شما برای نخل‌ها مناسب است؟
آخرین دفعه تعویض خاک آن، به چند سال قبل باز می‌گردد؟
هر چه دیرتر خاک را عوض کرده باشید، احتمال کمبود عناصر بیشتر است.

بر اساس نتیجه آزمایش بالا و یا پاسخ سوالات خود، کوددهی را انجام دهید. اگر تست مخصوص را از خاک به عمل آورده باشید، متوجه کمبود دقیق هر عنصر خواهید شد. بنابراین راحت‌تر می‌توانید بهترین کود را انتخاب کنید. اما اگر دسترسی نداشتید، می‌توانید از کودهای با رهایش آرام استفاده کنید.

بیماری های نخل شامادورا
بیماری های نخل شامادورا

باید یک برنامه دقیق برای کوددهی شامادورا تنظیم کنید. معمولا سالی ۴-۳ بار کوددهی برای آن کافی است.

خشک شدن توپ ریشه از سایر دلایل است. اگر خاک کاملا خشک بود، باید گیاه را بیشتر آبیاری کنید.

اگر مشکل خاک و کود نبود، باید دنبال نشانه‌های حضور آفات و قارچ‌ها بگردید. برگ‌های پژمرده و ریشه پوسیده، نشانه عفونت قارچی است.

چنین عفونتی به علت آبیاری بیش از حد رخ می‌دهد. اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. سپس آبیاری را طوری انجام دهید که بین هر بار، سطح خاک کمی خشک شده باشد. البته برای درمان ریشه پوسیده، لازم است بخش‌های آسیب دیده را جدا کنید و آن را مجدد بکارید.

اگر شاهد شبکه‌های تاری یا مایعات چسبنده بر سطح برگ‌ها بودید، یک آفت به شامادورا حمله کرده است. باید نوع آن را شناسایی کرده و برای حذف آن تلاش کنید. اما به طور کلی، اگر حشره قابل دیدن بود باید آن را با دست بردارید. سپس اسپری کردن محلول آب و صابون می‌تواند راه گشا باشد.

بیشتر بخوانید: نخل ماداگاسکار / شرایط نگهداری و تکثیر این گیاه آفریقایی

علت کمرنگ شدن برگ های شامادورا چیست؟

برگ‌های قدیمی، بالاخره از بین خواهند رفت. اما قبل از اینکه کاملا قهوه‌ای شده و به نابودی نزدیک شوند، گیاه تمام بخش‌های مفید درون برگ‌ها را خالی می‌کند و آنها را به سایر نقاط گیاه فرستاده و یا به عنوان انرژی برای ساخت برگ‌های جدید، ذخیره می‌کند. به همین علت برگ‌های کم‌رنگ می‌شوند و دیگر مانند روز اول، سبز نیستند.

این روند در بعضی از گیاهان بسیار سریع رخ می‌دهد، اما در نخل شامادورا ممکن است چندین هفته یا حتی چند ماه طول بکشد. تفاوت رنگ میان برگ‌های درگیر با برگ‌های جوان، قابل توجه است. اما خوشبختانه جای نگرانی نیست و این اتفاق کاملا طبیعی است. اما اگر رنگ برگ به زردی روی آورد، باید آن را به چشم دیگری ببینید و مشکل را پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید: مشکلات، آفات و بیماری‌ های گل آدنیوم / علت زرد شدن برگ آدنیوم

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x