مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
سرماخوردگی

تغذیه مناسب در زمان سرماخوردگی و آنفلوانزا برای تمام سنین

هرچند بهترین درمان برای این قبیل ویروس ها، استراحت و مصرف مایعات است ولی برخی مواد غذایی هم می توانند برای روند درمان مفید یا مضر باشند.

تغذیه مناسب در زمان سرماخوردگی و آنفلوانزا برای تمام سنین

تغذیه مناسب برای بهبود سریع

تغییر دما در فصل پاییز باعث فعال شدن ویروس ها می شود و به همین دلیل ابتلا به انواع بیماری ها از قبیل سرماخوردگی و آنفلوانزا در این فصل افزایش می یابد. از سوی دیگر با بستن در و پنجره ها تهویه هوا در خانه ها و محل کار کاهش پیدا می کند و با تجمع افراد در محل های سربسته احتمال انتقال ویروس ها و واگیر افراد بیشتر می شود.

هر چند بهترین درمان برای این قبیل ویروس ها استراحت و مصرف مایعات است. ولی برخی مواد غذایی هم می توانند برای روند درمان مفید یا مضر باشند. در این راستا بسیاری باورهای درست و نادرست در مورد پرهیزهای غذایی وجود دارد. در این مقاله مطالبی که با مطالعات علمی در این زمینه به تایید رسیده اند را بازگو می کنیم.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان کدامند؟

مواد غذایی مناسب برای سرماخوردگی

۱. کدو حلوایی

کدو حلوایی دارای ویتامین های A ، C ، E  و ویتامین های گروه B است. همچنین سرشار از ترکیبات مفید فلاوونوئید پلی‌فنولیک مانند بتاکاروتن و آلفا کاروتن، کرپتوگزانتین، لوتئین، زئاگزانتین است. همه این مواد به ویژه ویتامین A و بتاکاروتن برای ترمیم مخاط دستگاه تنفس بسیار مفید هستند و می توانند به بهبود علایم ویروس های تنفسی کمک کنند. کدو تنبل و کدوی سبز هم تا حد کمتری حاوی این مواد مفید هستند‌.

۲. سوپ مرغ و سبزیجات

سوپ مرغ و سبزیجات منبع مفیدی برای تامین مایعات، کالری، پروتئین و همچنین ویتامین ها و املاح برای بدن است و به دلیل دارا بودن نوعی از اسیدآمینه سیستئین (Cysteine) به نام N-Acetyl Cysteine اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و می تواند با اثرات ضد احتقانی به کاهش ترشحات مخاطی کمک کند.

تغذیه مناسب در زمان سرماخوردگی
تغذیه مناسب در زمان سرماخوردگی و آنفلوانزا برای تمام سنین

۳. سیر

سیر خواص بسیار زیادی دارد و علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی، اثرات ضد میکروبی و ضد ویروسی هم دارد.

ماده مفید موجود در سیر Alliin نام دارد که بعد از خرد شدن یا جویده شدن ماده موثر آن به نام آلیسین (Allicin) آزاد می شود که حاوی سولفور است و باعث ایجاد بوی خاص سیر می شود. آلیسین بسیار ناپایدار است و به سرعت در اثر حرارت تخریب می شود و به همین دلیل است که فواید سیر خام بیشتر از نوع پخته آن است.

برای افرادی که می توانند سیر را به صورت خام مصرف کنند، توصیه می شود آن را مثل قرص خرد کنند و با آب بخورند. برای کودکان و افرادی که مایلند سیر را بعد از پختن استفاده کنند، باید آن را برش دهند و خرد کنند و قبل از پخت به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنند تا ترکیبات آن به طور کامل و قبل از این که حرارت پخت مانع از انتشار آنزیم های آن شود، انتشار پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: نقش تغذیه در میگرن

۴. پیاز

پیاز به دلیل دارا بودن مواد مفید مانند انواع فلاونوئید و کاروتنوئید و آنتوسیانین برای تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با انواع میکروب ها و ویروس ها مفید است. به ویژه ماده آنتی اکسیدان فلاونوئیدی به نام کوئرستین (quercitin) موجود در پیاز از این نظر موثر است. البته خواص پیاز خام بسیار بیشتر از انواع پخته آن است.

۵. عسل

عسل حاوی مواد آنتی اکسیدان است و با تقویت سیستم ایمنی اثرات ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد. مطالعات متعدد تایید کننده اثرات مفید عسل بر کاهش سرفه بیماران بوده اند. عسل نباید در سن کمتر از یک سالگی مصرف شود.

۶. انواع سبزی و میوه تازه

انواع سبزی و میوه تازه و همچنین گیاهانی مانند زنجبیل تازه و گشنیز و ادویه هایی مانند زردچوبه و دارچین هم در مطالعات مختلف برای درمان سرماخوردگی مفید بوده اند.

مواد غذایی نامناسب در زمان سرماخوردگی

به طور کلی مواد غذایی که باعث افزایش التهاب و در نتیجه کاهش قدرت ایمنی بدن می شوند، برای افراد دچار بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی مناسب نیستند و همانطور که در لیست زیر هم می بینید، این مواد غذایی در زمان سلامتی هم توصیه نمی شوند.

شکر و مواد قندی، غذاهای چرب، نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا، غذاهای فوری، مقدار زیاد مواد غذایی کافئین دار، ادویه های تند و محرک.

تغذیه مناسب در زمان سرماخوردگی و آنفلوانزا برای تمام سنین
تغذیه مناسب در زمان سرماخوردگی و آنفلوانزا برای تمام سنین

بنابراین، علاوه بر استراحت و مصرف مایعات، می توان با پیروی از یک رژیم غذایی سالم شامل افزایش مصرف سبزی و میوه و کاهش مواد غذایی چرب و شیرین به درمان بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کرد.

 

با تشکر از پروفسور رویا کلیشادی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x