مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها کاشان / خانه عشق دوره قاجار

کاشان یکی از شهر‌های تاریخی بسیار زیبای ایران به حساب می آید. در قسمت جنوب شرقی این شهر زیبا خانه ای وجود دارد که بیشتر شبیه یک نقاشی یا اثر هنری است تا خانه! این خانه را با نام خانه بروجردی ها می شناسند.

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی خانه بروجردی ها کاشان اختصاص دارد.

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها کاشان

کاشان یکی از شهر‌های تاریخی بسیار زیبای ایران به حساب می آید. در قسمت جنوب شرقی این شهر زیبا خانه ای وجود دارد که بیشتر شبیه یک نقاشی یا اثر هنری است تا خانه! این خانه را با نام خانه بروجردی ها می شناسند.

درون تالار خانه بروجردی ها کتیبه‌ای وجود دارد که روی آن تاریخ ۱۲۹۲ ه. ق. نوشته شده و گویی تاریخ ساخت بنا را مشخص کرده است.

خانه بروجردی ها در کاشان یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی این منطقه است. در دوران قاجار تاجر فرشی به نام حاج سید حسن نطنزی بود که به خاطر رفت و آمد زیادش به بروجرد، به حاج حسن بروجردی معروف شد. حاج حسن برای پسرش مهدی به خواستگاری دختری می‌رود که در خانه طباطبایی کاشان ساکن بوده‌اند.

خانه بروجردی ها خانواده دختر شرط می‌گذارند که باید خانه‌ای درخور نام آن‌ها برای قبول این ازدواج بنا کند برای همین حاج حسن بروجردی از معمار بزرگ آن دوران استاد علی مریم کاشانی درخواست طراحی و ساخت چنین بنایی را می‌کند. در نهایت حاج سید مهدی بروجردی با کمک پدرش حاج سید حسن خانه را برای ازدواجش آماده می‌کند.

خانه بروجردی‌ها در زمینی به وسعت ۱۷۰۰ متر مربع در مساحتی حدود ۳۰۰۰ متر ساخته شده است. این خانه از بخش‌های اصلی از جمله اندرونی، بیرونی، در‌های ورودی، راهرو، حیاط، آشپزخانه زمستان نشین و … تشکیل شده است.

خانه تاریخی بروجردی‌ ها تنها یک خانه باشکوه و زیبا نیست، این خانه در واقع به شکل جذابی برای زندگی آسان‌تر در شرایط کویری کاشان ساخته شده به گونه‌ای که در زمستان‌ها هوای داخل را گرم نگه می‌داشته و در تابستان‌ها به وسیله بادگیر‌های خاص خود، جریان هوا را به داخل هدایت می‌کرده و خانه را همیشه خنک نگه می‌داشته است.

خانه بروجردی ها

ورودی خانه بروجردی ها کاشان

هنگام ورود به خانه تاریخی بروجردی ها اولین چیزی که نظرها را به خود جلب می‌کند، گچ بری‌های منحصربه‌فرد و استادانه‌ای است که در روی سقف، دیوار‌ها و حتی ستون‌هایی ساختمان دیده می‌شود. گفته می‌شود طراح این گچ‌بری‌ها میرزا محمدخان غفاری کاشانی یا همان کمال‌الملک معروف بوده است.

ورودی این خانه در بخش شمالی ساختمان با یک در چوبی بزرگ با دوکوبه، از طرفی خانه را به کوچه متصل می‌کند و از طرفی به هشتی بزرگی راه دارد که مهمان‌ها از آن وارد عمارت می‌شوند.

هشتی این خانه که پس از در ورودی قرار دارد دارای گنبدی زیبا با نورگیری در مرکز آن است. بعد از هشتی یک در چوبی، مشابه در اصلی وجود دارد که شما را به حیاط اصلی خانه هدایت می‌کند.

خانه بروجردی ها

حیاط خانه بسیار وسیع و بزرگ است و بیش از نصف مساحت آن را گرفته که البته در فرهنگ ایرانی امری مرسوم بوده است. در وسط حیاط نیز یک حوض بزرگ مستطیلی شکل وجود دارد که دیوار‌ها و کف آن سنگی است و آب حوض نیز از طریق قنات نصرت آباد تأمین می‌شود.

وقتی از کوچه‌های قدیمی به خانه بروجردی ها نزدیک می‌شویم، یک نمای جالب چشم‌ها را به خودش جذب می‌کند؛ بادگیر‌هایی شگفت‌انگیز قرینه و هلالی شکل که بر روی بام تالار بنا شده اند و کلاه فرنگی روی آن یک سازه فوق العاده زیبا و کاربردی برای خنک کردن خانه در گرمای تابستان به وجود آورده است. از نظر بسیاری ازمعماران سنتی، ساختار بادگیر‌ها زیباترین بخش این خانه است.

خانه بروجردی ها کاشان

خانه بروجردی های کاشان (خانه عشق دوره قاجار)

در گذشته، به دلیل آنکه وسایل رفاهی سرمایشی و گرمایشی به شکل امروزی در دسترس نبود، خانه‌ها را باید طوری می‌ساختند که به وسیله عناصر طبیعی مانند باد و نور خورشید با بهره گیری از هنر معماری گرم و سرد شوند. همین نیاز منجر به بروز خلاقیت‌های فوق العاده‌ای در طراحی خانه‌های قدیمی در ایران شده است.

در خانه بروجردی‌ها در قسمت تابستان نشین خانه یک تالار اصلی، دو اتاق بزرگ، یک تالار شاه نشین زیبا، سرپوش‌های فرعی و اصلی و یک ایوان بزرگ قرار دارد که باد از طریق بادگیر‌های خانه به آن‌ها هدایت می‌شود و ساکنین تمام طول تابستان و روز‌های گرم سال را در این بخش اقامت داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: معرفی روستای مصر واقع در خور و بیابانک اصفهان

اما زمستان نشین خانه مختصرتر ساخته شده، زیرا در شهر کاشان زمستان‌ها بسیار کوتاه‌تر است. در این بخش یک ایوان آفتاب‌گیر وجود دارد. همچنین یک شاه نشین، سه اتاق و چند اتاق کوچک در قسمت غربی زمستان نشین است.

آشپزخانه مجموعه نیز در بخش شمال شرقی واقع شده است. اگر بتوانید آنجا را ببینید یک آشپزخانه بسیار بزرگ مشاهده می‌کنید که سراسر آن پر است از طاقچه‌ها صندوق‌ها و یک انبار که در بخش شمال آن قرار گرفته تا محلی باشد برای ذخیره لوازم آشپزی که از طریق یک راهرو می‌توان به آن دست یافت.

در بخش شمالی ساختمان یک مجموعه دیگر وجود دارد که از آن برای اسکان و خوش‌آمد گویی به مهمان‌ها استفاده می‌کردند. در بخش مهمانخانه چند مهتابی، چند اتاق کوچک، بهارخواب، یک تالار پنج‌دری و شاه‌نشین وجود دارد که همگی آن‌ها با تزئینات آینه‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا تزیین شده‌اند.

در حدود سال ۱۳۵۳ دولت بخش بیرونی خانه تاریخی بروجردی‌ ها را خریداری کرد و از آن سال این مجموعه را با شماره ۱۰۸۲ در بین آثار ثبت شده ملی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی آبشار گرمارود قزوین

از آن تاریخ به بعد خوشبختانه مرمت و نگهداری مناسبی از خانه بروجردی ها انجام شده است و به یکی از جاذبه‌های پربازدید کاشان تبدیل گردیده است. نکته جالب دیگر درباره خانه بروجردی‌ها این است که در سال ۲۰۱۶ به عنوان جاذبه محبوب توریستی توسط یونسکو انتخاب شده است.

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها کجاست؟

آدرس: کاشان – خیابان علوی – محله سلطان امیر احمد.

روزهای بازدید: شنبه تا پنج شنبه

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x