مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
خانه میرزا کوچک خان جنگلی

معرفی خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت

خانه میرزا کوچک خان جنگلی که امروزه از آن به عنوان موزه هم یاد می شود، خانه ای است قدیمی که بخش هایی از آن و وسایلش متعلق به همان روزهایی است که سردار جنگل در آن خانه زندگی می کرد.

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی خانه میرزا کوچک خان جنگلی (موزه میرزا کوچک خان جنگلی) در استان گیلان و شهر رشت اختصاص دارد.

این خانه که امروزه از آن به عنوان موزه هم یاد می شود، خانه ای است قدیمی که بخش هایی از آن و وسایلش متعلق به همان روزهایی است که سردار جنگل در آن خانه زندگی می کرد.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی
موزه میرزا کوچک خان جنگلی

در ورودی این خانه جمله معروفی از میرزا به دیوار نصب شده است:

“من استقلال ایران را خواهانم و بقای اعتبارات کشور را طالبم”

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی (موزه میرزا کوچک خان جنگلی) در واقع زادگاه و محل زندگی یونس استاد سرایی است که بعدها به میرزا کوچک خان جنگلی معروف شد. او از مبارزان انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل است. همان طور که اشاره شد این بنا در استان گیلان و شهر رشت واقع شده است.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی
موزه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۳۸۱ بازسازی شد. این خانه ۳۰۰ متری در ۲ طبقه بنا شده است. هر طبقه چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دو طرف خانه دارد.

طبقه پایین در واقع نمایشگاهی دائمی از کتاب های مربوط به تاریخ گیلان و قیام میرزا (نهضت جنگل) است.

در طبقه بالا، اتاق ‌های محل زندگی خانواده استاد سرایی دقیقا مانند گذشته بازسازی شده است.

همچنین با کلیک بر روی عکس زیر طرز تهیه باقلاقاتوق غذای گیلانی اصیل و خوش طعم را مطالعه کنید.

طرز تهیه باقلاقاتوق گیلان

درباره میرزا کوچک خان جنگلی

یونس استادسرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی، رهبر جنبش جنگل و از سرداران معروف گیلان بود. او در جوانی در بین نیروهای انقلابی بود که در جریان نهضت مشروطیت موفق به فتح تهران شدند. سپس به گیلان بازگشت و رهبری گروهی را بر عهده گرفت که قصد آنها آزادسازی این ایالت ایران از اشغال روسیه بود، نهضتی که به نهضت جنگل مشهور شد.

سرانجام میرزا کوچک خان در حال عقب‌ نشینی بر اثر یخ زدگی در کوه‌ های تالش درگذشت. بعد از اینکه توسط نیروهای حکومتی سر از تنش جدا شد، در محله سلیمان ‌داراب رشت به خاک سپرده شد که سالانه تعداد زیادی از این آرامگاه دیدن می کنند.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی
موزه میرزا کوچک خان جنگلی

آدرس خانه میرزا کوچک خان جنگلی

آدرس: گیلان، رشت، استادسرا، خیابان سهیل دبیری، خانه میرزا کوچ خان جنگلی

ساعت بازدید: ۸ الی ۱۳

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و با سفر به این مناطق اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. اگر از این مکان دیدن کرده اید، خوشحال می شویم در پایین همین پست تجربیات سفر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x