مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خواب کافی

خواب کافی و منظم در کودکان / مواد غذایی موثر بر خواب

خواب کافی و منظم در کودکان از اجزاى مهم شیوه زندگى سالم است. اختلالات خواب باعث اختلال ترشح هورمون رشد و عدم تعادل هورمون های تنظیم کننده اشتها ( لپتین و گرلین) مى شود.

خواب کافی و منظم در کودکان

خواب منظم و کافى از اجزاى مهم شیوه زندگى سالم است و براى همه سنین ضرورى است. اختلالات خواب باعث اختلال ترشح هورمون رشد و عدم تعادل هورمون های تنظیم کننده اشتها ( لپتین و گرلین) مى شود.

دیر خوابیدن و خواب ناکافی کودکان

دیر خوابیدن و همچنین خواب ناکافى باعث بروز چاقى و پرفشارى خون مى شود. میزان و الگوى خواب هر فرد بسته به زمینه سرشتى و شخصیتى متفاوت است و ساعت بیولوژیک درونى افراد شبیه هم نیست.

عوامل محیطى مانند نور و عادات غذایى هم در این زمینه موثر هستند و می توانند ساعت درونى فرد را کنترل کنند.

خواب کافی و منظم در کودکان

خواب منظم در نوزادان!

البته در نوزادان و شیرخواران هنوز ساعت زیستی درونی یا روال شبانه روزی شکل نگرفته و الگوهای خواب آن ها به چرخه های نور روز و شب مرتبط نیست. از ابتدا باید دقت داشت که با تحریکات زیاد و محبت افراطی و نابجا تلاش نکنیم با ایجاد عادت هاى عجیب مانند تکان دادن شدید یا راه بردن طولانى مدت و … کودک را بخوابانیم.

خواب کودک
خواب کودک

خواب کافی و منظم در کودکان

تنظیم خواب شیرخوار

خواب یکی از ویژگى هاى سرشتى هر فرد است ولى با برخی راهکارها مى توان تا حدى آن را تنظیم کرد. تا سن ۴-٣ ماهگى دفعات شیر خوردن زیاد است، بنابراین زمان بندى خواب بر حسب تمایل شیرخوار است و نباید به اصرار تلاش در خواباندن وى کرد. به تدریج خواب شبانه شیرخوار بیشتر مى شود و نباید او را از خواب بیدار کرد.

معمولا سن ۵ ماهگى بهترین زمان براى شروع تمرین هاى آموزش خواب است تا شیرخوار بیشتر در طى روز بیدار باشد و شب ها بخوابد. نکته مهم این است که با محبت افراطى باعث وابستگى شدید شیرخوار به اطرافیان نشویم تا وى دچار اضطراب جدایى و بدخوابی نشود.

در طول روز محیط خانه را بیش از حد ساکت نگه ندارید ولى از سر و صدای زیاد هم خودداری کنید. شب ها یکی دو ساعت قبل از زمان خواب، نور خانه را کم کنید و صداى رادیو، تلویزیون و … را به حداقل برسانید.

سعى کنید زمان و مکان خواب یکسان باشد تا باعث ایجاد عادت در کودک شود. به محض هر تکان خوردن، شیرخوار را از جای خود برندارید، در بیشتر موارد خودش مجددا به خواب مى رود. در سنین بعد از یک سالگى، خواب بعدازظهر را خیلی کوتاه کنید تا کودک شب ها زودتر بخوابد.

اگر با وجود این راهکارها هنوز مشکل در خواب وجود داشت، به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم از نظر بیمارى هاى زمینه اى به ویژه ریفلاکس بررسی شود.

خواب کافی و منظم در کودکان

آیا مصرف مواد غذایی روی خواب کودکان تاثیر دارد؟

در کودکان و بزرگسالان نوع غذاى مصرفى مى تواند روى خواب اثر مثبت یا منفى داشته باشد. مواد غذایى زیر باید بر اساس محدوده سنى و زمینه آلرژى هر فرد استفاده شود. این را در نظر داشته باشید که خواب کافی و منظم برای کودکان ضروری است.

خواب کافی و منظم در کودکان
خواب کودک

خواب کافی و منظم در کودکان

مواد غذایى مفید برای خواب کافی

    •  عسل، بابونه، چاى سبز، گیلاس، آلبالو
    •  غذاهاى حاوى ملاتونین (هورمون خواب) مانند موز، گوجه فرنگى، بادام، سبزیجات داراى برگ سبز تیره، دانه بذر کتان، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، ذرت
    •  غذاهاى حاوى اسید آمینه تریپتوفان (که یک تنظیم کننده طبیعى خواب در بدن است) مانند دانه هاى غلات از قبیل جو، جو دوسر، گندم، انواع آجیل به ویژه بادام، بادام زمینى و فندق، ماهى، سیب درختى، کاهو، انواع میوه خشک مانند کشمش، مویز، انجیر خشک، قیسی، خرما
    • غذاهاى سرشار از منیزیم و کلسیم مانند شیر، ماست و کشک، گل کلم، کلم بروکلى، انواع ماهى، میگو، بوقلمون، نخود سبز، لوبیا سبز، موز، انواع حبوبات به ویژه نخود و لوبیا چشم بلبلى، جوانه گندم

خواب کافی و منظم در کودکان

مواد غذایى نامناسب

غذاهاى چرب، غذاهاى شیرین، لبنیات پر چرب، مواد غذایى حاوى کافئین مانند قهوه، شکلات و نوشابه هاى گازدار، ادویه هاى تند، پنیر، بستنى، چیپس

 

با رعایت اصول کودکان خود را برای خواب کافی و منظم آماده کنید.

 

با تشکر از پروفسور رویا کلیشادی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x