مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه مایکل جکسون اسطوره موسیقی پاپ جهان

مایکل جکسون یکی از مشهورترین خواننده‌های جهان است که در 29 اوت 1958 در آمریکا متولد شد. او از همان آغاز کودکی استعداد شگرفی در موسیقی داشت و پس از آن با حمایت پدرش روبرو شد. او در سن 5 سالگی به گروه موسیقی برادرانش که پدرش آن را تشکیل داده بود پیوست و به عنوان خواننده اصلی فعالیت خود را آغاز کرد. 

«زندگینامه مایکل جکسون»

مایکل جکسون خواننده، تهیه‌ کننده، ترانه‌ نویس و طراح رقص آمریکایی، از مطرح‌ ترین ستاره‌های موسیقی مردمی دهه ۸۰ به‌شمار می‌ رود که به خاطر حرکات رقص خیره‌کننده، ویدئو کلیپ‌ های ساختارشکن و کمک به ارتقای جایگاه هنرمندان سیاه‌ پوست در صنعت موسیقی ایالات متحده معروف است.

موسیقی، کلیپ‌ های تصویری و شیوه زندگی او بیش از ۴۰ سال است که جزئی جدایی‌ ناپذیر از فرهنگ پاپ در آمریکا و جهان به حساب می آید و از رادیوهای سرتاسر جهان، از افغانستان گرفته تا زولولند، پخش شده‌ است.

او نه تنها به جهت استعدادش در موسیقی، بلکه به خاطر فعالیت‌ های انسان دوستانه و دل مشغولی هایش نسبت به محیط زیست و زمینی که بر روی آن زندگی می کنیم، شهرت فراوان دارد.

در صنعت موسیقی جایزه‌ای نیست که مایکل آن را به خانه نبرده باشد. جوایز «هنرمند بین المللی سال مایکل جکسون»، «طلایه دار کلیپ موسیقی اِم.تی.وی مایکل جکسون» به یاد او که اولین دریافت کنندهٔ آنها بود، نام گذاری شده‌اند. نام او بارها در کتاب رکوردهای جهانی به عناوین مختلف ثبت گردیده‌ است.

با ما باشید؛ زندگینامه مایکل جکسون اسطوره موسیقی پاپ جهان

زندگینامه مایکل جکسون
«زندگینامه مایکل جکسون»

زندگینامه مایکل جکسون

دوران کودکی مایکل جکسون

مایکل جوزف جکسون در تاریخ ۲۹ اوت ۱۹۵۸ (‎۷ شهریور ۱۳۳۷) در شهر صنعتی گَری در ایالت ایندیانا، آمریکا (نزدیک شیکاگو، ایلینوی) و در خانواده‌ای از طبقهٔ کارگر و تهی‌ دست زاده شد.

نام پدرش جوزف و مادرش کاترین بود. او هفتمین فرزند از ۹ فرزند خانواده جکسون بود. جوزف، پدر خانواده، در استخدام معدن آهن بود و اغلب با برادرش به اجرا در کافه‌ ها و دیسکوهای شهر گَری می‌ پرداخت و اغلب در خانه و جلوی چشمان فرزندانشان تمرین می‌کردند.

مادر مایکل بسیار مذهبی بود و فرزندانش را با باورهای سختگیرانهٔ فرقهٔ شاهدان یهوه از دین مسیحیت تربیت می‌کرد. خانوادهٔ ۱۱ نفری جکسون، در یک خانهٔ کوچک دو اتاق خوابه زندگی می‌کردند.

مایکل جکسون از اوایل دوران خردسالی مورد سوء استفادهٔ جسمی و روحی پدرش قرار داشت. او کار بی وقفه, شلاق و کلمات رکیک را تحمل می‌کرد. این سوء استفاده ها, زندگی او را در بزرگسالی تحت شعاع قرار داد.

یک شب وقتی مایکل جکسون خواب بوده, پدرش از بیرون خود را به پنجرهٔ اتاق خواب او رسانده و در حالی که ماسک ترسناکی بر چهره داشت با جیغ و فریاد وارد اتاق شد. پدرش گفت که می‌خواسته به فرزندانش یاد بدهد که هنگام خواب پنجرهٔ اتاق خواب را باز نگذارند. اما تا سال‌ها بعد از آن, کابوس های دزدیده شدن از اتاق خواب جکسون را رها نکرد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه احمد شاملو شاعر معاصر ایرانی

او گفت که در کودکی اغلب از تنهایی می‌گریست و گاهی اوقات با دیدن پدرش بیمار می‌شد یا حالت تهوع به او دست می‌داد. در مصاحبهٔ بسیار معروف دیگری به نام زیستن با مایکل جکسون در سال ۲۰۰۳, او در حالی که دربارهٔ سوء استفاده‌های دوران کودکی اش صحبت می‌کرد چهرهٔ خود را با دست‌ هایش پوشاند و گریست.

زندگینامه مایکل جکسون

آغاز فعالیت هنری مایکل جکسون

مایکل استعدادش در موسیقی را خیلی زود بروز داد. او در سن ۵ سالگی در حضور همکلاسی ها و مردم به مناسبت مختلف اجرا می‌کرد و موجب تعجب همگان می شد. پس از آن تحت تشویق پدرش، فعالیت جکسون در موسیقی از ۵ سالگی آغاز شد.

جوزف معتقد بود که پسرانش استعداد موسیقایی دارند بنابراین در اوایل دهه ۱۹۶۰، آن‌ها را به یک گروه موسیقی تبدیل کرد که بعداً به عنوان “جکسون ۵” شناخته می‌شوند.

در ابتدا، اعضای گروه خانوادگی جکسون، فرزندان بزگ‌تر خانواده، یعنی، تیتو، جرمین و جکی بودند. مایکل جکسون از پنج سالگی به برادرانش پیوست و به عنوان خواننده اصلی گروه ظاهر شده و از خود استعداد کافی را نشان داد.

بعدها برادر بزرگ‌ تر، مارلون، نیز عضوی از گروه شد که به همین دلیل، گروه با نام “Jackson 5” نامگذاری شد. جکسون و برادرانش سرانجام به لس آنجلس نقل مکان کرده و در آنجا با گوردی و با دیانا راس، کار خود را آغاز کردند. جکسون ۵ در آگوست ۱۹۶۹ در یک رویداد ویژه به صنعت موسیقی معرفی شد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه آلفرد هیچکاک معروف ترین کارگردان جهان

اولین آلبوم آن‌ها، Diana Ross Presents the Jackson 5، در دسامبر ۱۹۶۹ با تک آهنگ  “I Want You Back” به لیست برترین‌ها راه یافت و اندکی بعد به رتبه ۱ جدول “Billboard Hot 100” رسید.

تک آهنگ های برتر جدول، به سرعت با کارهایی مثل؛ “ABC”، “The Love You Save” و “I’ll Be There” دنبال شد. برای چندین سال، مایکل جکسون و جکسون ۵، تحت نظارت بری گوردی، یک برنامه ضبط فشرده و تورهای خود را داشتند. این گروه به قدری محبوب شدند که حتی نمایش کارتونی با عنوان خود داشتند که از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۲ اجرا می‌شد. در همان زمان، مایکل جکسون کار انفرادی خود را آغاز کرد.

زندگینامه مایکل جکسون

آغاز فعالیت انفرادی مایکل جکسون

در سال ۱۹۷۱، مایکل ۱۳ ساله در کنار فعالیت در گروه جکسون فایو، اولین آهنگ تک نفره خود را نیز منتشر کرد. مایکل با انتشار آلبوم تریلر (Thriller) در سال ۱۹۸۲، رکوردی جهانی زد و به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی دنیا برای همیشه در تاریخ ثبت شد.

مایکل جکسون در سال ۱۹۸۳ به همراه برادرانش به ویژه برنامه موتاون دعوت شد و ترانه “بیلی جین” را به تنهایی اجرا نمود. در همین اجرا بود که مایکل برای اولین بار رقص معروف “مون واک” را در برابر دوربین‌ های تلویزیونی اجرا کرد که مورد استقبال شدید هواداران قرار گرفت و به امضای هنری مایکل جکسون تبدیل شد.

ویدیوی استادانه آلبوم تریلر توسط جان لندیس ساخته شد که ترکیبی از صحنه‌های پیچیده رقص، جلوه‌های ویژه و صداهای خاص بود و تا حدودی ژانر وحشت محسوب می‌شد. این ویدیو نیز مورد استقبال طرفداران مایکل قرار گرفت و به مدت ۸۰ هفته در صدر جدول فروش باقی ماند و علاوه بر این، ۱۲ جایزه Grammy را برای مایکل و گروهش به ارمغان آورد.

علاوه بر کسب جوایز مختلف در جشنواره‌های موسیقی، مایکل چندین رکورد گینس را نیز به نام خود ثبت نموده است که مهم‌ترین آن‌ها: طولانی‌ترین زمان ماندن در جدول پرفروش‌ترین‌ها از نوامبر ۱۹۷۱ تا ژانویه ۲۰۱۱ است.

زندگینامه مایکل جکسون

اتهامات کودک آزاری مایکل جکسون

مایل جکسون در سال ۱۹۹۳ در نزدیکی یکی از تور کنسرت‌ هایش مورد اتهام سختی قرار گرفت. ایوان چندلر، پدر جردن چندلر از مایکل درخواست ۲۰ میلیون دلار پول برای ساخت فیلم‌اش کرد اما با مخالفت وی مواجه شد. سپس مایکل را تهدید کرد که در صورت ندادن پول، اتهامی را علیه وی پخش می‌کند اما مایکل درخواست او را نپذیرفت.

این اتهامات منجر به اعتیاد شدید مایکل جکسون به داروهای آرام بخش شد. جردن چندلر، ۲ روز بعد از مرگ مایکل جکسون اعلام کرد که مایکل هیچ‌گاه او را مورد آزار جنسی قرار نداد و به دستور پدرش مجبور شده است تا این دروغ‌ ها را بگوید.

علاوه بر این در سال ۲۰۰۳ مایکل جکسون توسط گاوین آرویزو، پسر بچه‌ای مبتلا به بیماری سرطان که برای درمان، چند ماه را به همراه خانواده‌اش در مزرعه نورلند گذرانده بود متهم به کودک آزاری شد.

این اتهامات، برعکس اتهامات سال ۱۹۹۳، منجر به برگزاری دادگاهی با نام مردم در برابر جکسون شد. دادگاه به مدت پنج ماه و تا اواسط سال ۲۰۰۵ به طول انجامید. در طول جریان دادگاه، این موسیقیدان برای بار دیگر از بیماری‌های وابسته به استرس رنج برد و وزن زیادی را از دست داد. او همچنین به داروهای مرفین و پتیدین وابسته شد. در ماه ژوئن، جکسون از تمامی اتهامات تبرئه و بیگناه شناخته شد.

زندگینامه مایکل جکسون

همسران و فرزندان مایکل جکسون

مایکل جکسون در آگوست ۱۹۹۴، اعلام کرد که با لیزا ماری پریسلی، دختر ستاره راک، الویس پریسلی، ازدواج کرده است اما این ازدواج، زیاد دوام نداشت. آن‌ها در سال ۱۹۹۶ طلاق گرفتند. برخی تصور می‌کردند که این ازدواج، یک ترفند تبلیغاتی برای بازگرداندن چهره جکسون پس از اتهامات کودک آزاری است.

بیشتر بخوانید: زندگینامه فریدا کالو (Frida Kahlo) هنرمند سبک سورئالیسم

در همان سال، مایکل جکسون با یک پرستار به نام دبی رو ازدواج کرد. این زوج در سال ۱۹۹۹ طلاق گرفتند. مایکل جکسون و روو، از طریق تلقیح مصنوعی صاحب دو فرزند شدند. یک پسر با اسم “مایکل جوزف پرنس جکسون جونیور”، متولد ۱۹۹۷ و یک دختر به نام “پاریس مایکل کاترین جکسون”، متولد ۱۹۹۸، حاصل این ازدواج هستند.

مایکل جکسون همچنین از یک مادر جایگزین، صاحب فرزند سومی به اسم “پرنس مایکل بلانکت جکسون دوم” می‌شود.

پس از مرگ مایکل جکسون در ژوئن ۲۰۰۹، فرزندانش تحت سرپرستی مادربزرگشان، کاترین جکسون، قرار گرفتند.

زندگینامه مایکل جکسون

علت آرایش و تغییر چهره مایکل جکسون

به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین فعالیت‌های تجاری، مایکل اقدام به امضای قرارداری به ارزش ۵ میلیون دلار با شرکت پپسی نمود. متاسفانه در سال ۱۹۸۴ و در طول ساخت آگهی تبلیغاتی شرکت پپسی، دچار سانحه شد و قسمتی از صورت و پوست سر او در آتش سوخت. مایکل برای درمان قسمت‌ های آسیب‌ دیده مجبور به انجام عمل جراحی شد.

علاوه بر این در سال ۱۹۸۵ مایکل جکسون به بیماری پوستی لوپوس و پیسی مبتلا شد. این بیماری ها سبب تغییر رنگ او از سیاه به سفید و خال های رنگی پوستی شد به همین دلیل جکسون با استفاده از گریم و آرایش لکه های صورت و دست هایش را می پوشاند.

او در طول درمان بیماری خود با پزشکان زیادی در ارتباط بود و به اعتقاد بسیاری از مردم، این حوادث شروع عمل‌ های جراحی مختلف بعدی او به خصوص جراحی بینی بود.

با اینکه گفته می شد او علاقه ای به ظاهر خود نداشت و عمل های متعدد زیبایی برای تغییر شکل داده است اما همه اینها شایعه است، او تنها دو عمل بینی و یک عمل سوراخ چانه انجام داده است. جکسون صرفا به علت گیاهخواری و عدم استفاده از هر نوع گوشت و انجام ورزش های سخت رقاصی و بیماری پوستی که درگیر آن بود دچار تغییر شکل ظاهری شد.

زندگینامه مایکل جکسون

راز کفش های مایکل جکسون

مایکل جکسون کفش‌ های خاصی را اختراع و به نام خودش به ثبت رسانید. فردی که این کفش را می‌پوشید می‌توانست آنقدر به جلو و به سمت زمین خم شود که گویی اصلاً هیچ جاذبه‌ای وجود ندارد.

او از این کفش‌ها برای حرکت‌های معروف “خم شدن” در موزیک ویدئوی “Smooth Criminal” استفاده کرد.

زندگینامه مایکل جکسون

سال‌های آخر زندگی مایکل جکسون

در ژوئن سال ۲۰۰۵ مایکل جکسون از تمام اتهامات وارده تبرئه شد با این‌ حال شهرت او به شدت نابود شده و اوضاع مالی او نیز دچار بحران شد. به لطف تصویب لوایح قانونی جدید، این خواننده دیگر هیچ حساب بانکی نداشت و قادر به نگهداری از دارایی‌های عمده خود نیز نبود.

در همین دوران بود که مایکل به دوست خود، پرنس سلمان آل خلیفه، شاهزاده بحرین پناه برد و شاهزاده برای نجات نورلند به او کمک کرد و مبلغ قابل توجهی به مایکل داد. در عوض مایکل متعهد شد که آلبوم جدید خود را به طور مشترک با شاهزاده بحرینی اجرا نماید و زندگی‌نامه شخصی خود را نیز در بحرین بنویسد. هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشد و خیلی زود مایکل با یک دادخواست از سوی دوست بحرینی خود مواجه شد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه قمرالملوک وزیری نخستین زن خواننده تاریخ معاصر ایران

در ادامه بحران‌های مالی، مایکل نتوانست وام ۲۳.۵ میلیون دلاری که برای خرید و ساخت مزرعه نورلند دریافت نموده بود را به بانک بازگرداند در نتیجه بانک اقدام به حراج مزرعه و بعضی از دارایی‌های شخصی مایکل از جمله دستکش کریستالی او که در اجراهای خود از آن‌ها استفاده می‌کرد، نمود. سال بعد مایکل به خاطر حراج اموالش رسما شکایت نمود.

در همین دوران پر دردسر، مایکل اعلام کرد که تصمیم دارد آخرین تور کنسرت‌های خود با نام “این آخرش است” را در کشور لندن و در ورزشگاه او۲ آرنا لندن برگزار کند. اکثر مردم تصور می‌کردند که مایکل به دلیل مشکلات متعدد و همین‌طور بیماری قادر به انجام چنین کاری نیست. با شروع فروش بلیط کنسرت‌ ها در ۴ جولای سال ۲۰۰۹، تنها ظرف مدت ۴ ساعت تمامی بلیط‌ ها به فروش رسید.

زندگینامه مایکل جکسون

مرگ غم انگیز مایکل جکسون

متاسفانه مایکل موفق نشد استقبال بی‌نظیر مردم را پاسخ دهد و در ۲۵ ژوئن سال ۲۰۰۹ در منزل شخصی خود در لس آنجلس دچار حمله قلبی شد و بعد از رسیدن به بیمارستان علی‌رغم تلاش متخصصان، در اثر ایست قلبی در گذشت.

خبر درگذشت مایکل جکسون همه مردم دنیا را شوکه کرد و غم و اندوه شدیدی در دل طرفداران او به جا گذاشت. خانواده مایکل طی یک مراسم خصوصی در سوم سپتامبر سال ۲۰۰۹ مایکل ۵۰ ساله را در گورستان “فارست لاون” لس آنجلس به خاک سپردند.

۱۲ روز بعد مراسم یادبود عمومی برای بزرگداشت او برگزار شد که حدود ۲ میلیون نفر از طرفداران مایکل با غم و اندوه فراوان برای شرکت در آن رهسپار شدند و تنها ۲۰ هزار نفر از آن‌ها موفق ورود به مراسم شدند.

چند ماه بعد از درگذشت مایکل، خبر جنجالی دیگری خانواده او را در غم و اندوهی دوباره فرو برد. طبق گزارشی که در فوریه سال ۲۰۱۰ منتشر شد، پزشکی قانونی اعلام کرد که مایکل جکسون به قتل رسیده است.

در این گزارش، علت مرگ مایکل جکسون مسمویت در اثر تزریق داروی پروپوفول توسط پزشک خصوصی او اعلام شد. در نهایت دکتر کنراد موری، پزشک خصوصی مایکل جکسون، به اتهام قتل غیرعمد مجرم شناخته شد و به چهار سال حبس محکوم شد.

زندگینامه مایکل جکسون

برخی از آلبوم های مایکل جکسون

باید آنجا باشم (۱۹۷۲)
بن (۱۹۷۲)
موسیقی و من (۱۹۷۳)
مایکل، برای همیشه (۱۹۷۵)
غیر معمول (۱۹۷۹)
تریلر (۱۹۸۲)
ای.تی.موجود فرا زمینی (۱۹۸۲)
بـد (۱۹۸۷)
خطرناک (۱۹۹۱)
تاریخ: گذشته، حال و آینده، کتاب اول (۱۹۹۵)
شکست‌ناپذیر (۲۰۰۱)ین آخرش است (۲۰۰۹)
مایکل (۲۰۱۰)
جاویدان (۲۰۱۱)
اکسکیپ (۲۰۱۴)
خون روی زمین رقص: تاریخ در میکس (۱۹۹۷)
جاویدان (آلبوم) (۲۰۱۱)تریلر ۲۵ (۲۰۰۸)
بد ۲۵ (۲۰۱۲)

 

مجله اینترنتی تحلیلک

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x