مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه موکش آمبانی نهمین فرد ثروتمند جهان در سال ۲۰۲۰

در جدیدترین لیست منتشر شده ار ثروتمندترین افراد جهان سال 2020، موکش آمبانی با سرمایه 74.4 میلیارد دلار به عنوان نهمین فرد این لیست اعلام شد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه موکش آمبانی نهمین فرد ثروتمند جهان در سال ۲۰۲۰ آشنا شویم.

موکش آمبانی در نوزدهم آوریل ۱۹۵۷ به دنیا آمد. پدر وی یکی از تاجران برجسته و مطرح در زمینه کاری خود و موسس صنایع ریلاینس محسوب می شد. در واقع آمبانی در محیطی کاملا تجاری و احاطه شده با کسب و کار رشد پیدا کرد. زمانی که تنها بچه کوچکی بود در لیست انتظار کسانی که تجارت و شرکت خانوادگی آمبانی را نه تنها در سطح کشور و منطقه بلکه در سطح جهان مدیریت خواهند کرد، قرار گرفته بود.

زندگینامه موکش آمبانی

بیوگرافی موکش آمبانیموکش آمبانی طی دوران تحصیل در مدرسه و دانشگاه نیز به عنوان فردی نمونه و سرآمد شناخته می شد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه بمبئی دریافت کرد. پس از آن برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و رشته MBA در دانشگاه استنفورد ثبت نام کرد، اما در سال ۱۹۸۰ و پس از گذشت یک سال از تحصیلاتش، این دوره را برای کمک به پدرش رها کرده و به هند بازگشت.

در سال ۱۹۸۱ موکش آمبانی ۲۴ ساله به صنایع ریلاینس که شرکت پدری اش بود، ملحق شد. آغاز تولید الیاف پلی استر و دیگر محصولاتی که از نفت و پتروشیمی تهیه می شدند از جمله اولین اقدامات وی پس از پیوستن به این شرکت محسوب می شد. در حال حاضر دامنه فعالیت های ریلاینس بسیار گسترده بوده و بخش های مختلفی از قبیل اکتشاف و تولید نفت و گاز را نیز شامل می شود.

پس از گذشت چند سال و با پشتکار و تلاش بی نظیر موکش که توانسته بود طی این مدت ۶۰ نشان تجاری جدید را معرفی کرده و تاسیسات تولیدی با استانداردهای بین المللی و فن آوری های مختلف را به کار بگیرد، سرانجام رویای پدر وی برای جهانی شدن به ثمر رسید.

فعالیت های وی سبب شد تا نام و میزان تولید شرکت ریلاینس از افزایش چشمگیری برخوردار شود. ظرفیت تولید این شرکت از چند صد تن در سال به بیش از ۱۲ میلیون تن در سال افزایش پیدا کرد. موکش آمبانی سپس هدایت ساخت و مدیریت بزرگترین پالایشگاه جهان که در گجرات هند به پالایش نفت می پردازد را بر عهده گرفت. این پالایشگاه ظرفیت تولید روزانه ۶۶۰ هزار بشکه نفت (۳۳ میلیون تن در سال) را در کنار دیگر محصولات پتروشیمی دارد.

نهمین ثروتمندان جهان در سال 2020

پس از آن موکش آمبانی اقدام به راه اندازی یکی از بزرگترین شرکت های مخابرانی هند در طول تاریخ این کشور با نام ریلاینس اینفوکام که در حال حاضر با عنوان شرکت ارتباطی ریلاینس شناخته می شود، کرد. موکش این شرکت را با همکاری برادرش آنیل تاسیس کرده اما پس از مدتی با دریافت سهمی مساوی از درآمدهای این شرکت، دو برادر مسیر خود را از یکدیگر جدا کردند.

موکش آمبانی یکی از چهره های سرشناس و مطرح دنیای تجارت و کسب و کار جهان محسوب می شود. تحت هدایت و رهبری وی ریلاینس یک بخش خرده فروشی ایجاد کرده و فروشگاه های زنجیره ای جدیدی به نام دیلایت استورز را تاسیس کرده است. موکش همچنین مالک یکی از تیم های لیگ برتر فوتبال هند به نام the Mumbai Indians نیز است.

در سال ۲۰۱۰ موکش آمبانی با سرمایه خالص ۲۹ میلیارد دلاری در رده چهارم ثروتمندترین افراد جهان قرار داشت. وی رئیس و مدیر عامل صنایع ریلاینس بزرگترین شرکت و سرمایه گذار بخش خصوصی هند و مالک ۴۸ درصد از سهام این شرکت است.

آمبانی

در بیست و نهم اکتبر ۲۰۰۷ موکش آمبانی برای مدت کوتاهی به عنوان مرد شماره یک لیست ثروتمندان جهان معرفی شد. در آن زمان سرمایه خالص وی بالغ بر ۶۳.۲ میلیارد دلار بود که بیل گیتس را با سرمایه ۵۶ میلیارد دلاری به راحتی پشت سر گذاشته بود.

موکش آمبانی به عنوان یکی از چهره های درخشان و خوش فکر دنیای تجارت مدرن شناخته می شود. اگرچه موقعیت و شانس اولیه حضور در دنیای تجارت را از پدرش به ارث برد اما سرمایه و دارایی هنگفت خود را با تلاش و پشتکار فراوانش به دست آورده است.

در جدیدترین لیست منتشر شده ار ثروتمندترین افراد جهان سال ۲۰۲۰، موکش آمبانی با سرمایه ۷۴.۴ میلیارد دلار به عنوان نهمین فرد این لیست اعلام شد.

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه موکش آمبانی لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x