مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه نادر فقیه زاده طراح موفق شرکت BMW

نادر فقیه زاده یکی از طراحان سرشناس شرکت بی ام دبلیو است که در طراحی مدل های مختلفی از ماشین های این برند شرکت داشته است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ این بار با زندگینامه نادر فقیه زاده طراح موفق ایرانی شرکت بی ام دبلیو (BMW) در خدمتتان هستیم. نادر فقیه زاده یکی از طراحان سرشناس شرکت بی ام دبلیو است که در طراحی مدل های مختلفی از ماشین های این برند شرکت داشته است.

 

زندگینامه نادر فقیه زاده

نادر فقیه زاده سال ۱۳۵۳ در تهران به دنیا آمد. او در سن ده سالگی به واسطه شغل پدرش که در کنسولگری ایران در آلمان فعالیت داشت، به همراه خانواده از ایران مهاجرت کرد و به آلمان رفت.

2010 201098 bmw concept gran coupe nader faghihzadeh exterior design 07 05 20101
مسیر تحصیلی نادر فقیه زاده در نهایت به سمت چیزی که به آن علاقه داشت ختم شد یعنی: طراحی وسایل نقلیه.

BMW 7 Series Front

او تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه معتبر «فورزهایم» مونیخ ادامه داد. نادر فقیه زاده از این دانشگاه با رتبه بالا فارغ التحصیل گردید. نحوه آشنایی نادر با کمپانی BMW نیز در همین دانشگاه و طی یک پروژه دانشگاهی صورت گرفت.

نادر فقیه زاده همزمان از دو شرکت پورشه و بی ام دبلیو پیشنهاد همکاری داشت. اما علاقه شخصی موجب گردید تا او شرکت BMW را انتخاب کند. اولین بخشی که نادر فقیه زاده در آن مشغول به کار شد، دپارتمان طراحی فضای خارجی در بخش طراحی های حرفه ای BMW بود و شش سال در آن بخش مشغول فعالیت بود.

BMW 7 Series 44 lg

نادر فقیه زاده از اواسط سال ۲۰۰۶ تا انتهای سال ۲۰۰۷ به بخش طراحی داخلی BMW منتقل شد. ارتقای طراحی های جامع، دارای روح و یکپارچه او موجب گردید تا طرح پیشنهادی او برای فضاهای داخلی، مدل های F01 و F02 از سری ۷ بی ام دبلیو، مورد تایید و اجرا در مدل نهایی گردد.

large.127932 66 preview.jpg.a677e2b23887224f69abfbcf840e7c9a

نادر فقیه زاده در رابطه با این طراحی می گوید: «از تمام تکنولوژی های برتر و به روز بی ام دبلیو در طراحی فضای داخلی این سری استفاده کرده ام.» او ریشه این سبک از طراحی اش را در تکنولوژی روز می داند و توجه به جزئیات را پیش نیاز هر نوع طراحی می داند که قرار است روزی مخاطبین را شگفت زده کند.

P90086421 sebastian morgenstern detail designer and nader faghihzadeh exterior designer of the bmw 6 series co 2000px

بسیاری از منتقدین صنعت خودرو و مهندسین BMW اعتقاد دارند که فضای داخلی سری هفت فعلی از نظر طراحی فضای داخلی بهترین در نوع خود است. با آغاز سال ۲۰۰۸ فقیه زاده مجددا به بخش طراحی های خارجی BMW بازگشت. جایی که او سه شاهکار از خود بر جای گذاشت:

طراحی فضای خارجی  BMW 6 Series Convertible

طراحی فضای خارجی  BMW 6 Series Grang Coupe

طراحی فضای خارجی  BMW 6 Series Coupe    

بسیاری از منتقدین معتبر دنیای خودرو طراحی سوم وی مربوط به بی ام دبلیو سری شش کوپه را یکی از سه طرح برتر شرکت BMW طی ده سال گذشته می دانند. بی ام دبلیو سری شش کوپه در سال ۲۰۱۰ و در Paris Motor Show نمایش داده شد. جایی که طراحی بی نظیر و پر ریسک فقیه زاده، تحسین منتقدین دنیای خودرو را برانگیخت. طرحی که به قول BMW  هفت سال جلوتر از امروز بود.

او در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دو طراحی خودرو مورد تایید در کارنامه کاری خود دارد. امری که در BMW تقریبا بی سابقه است. جالب است بدانید رنگ استفاده شده در گرند کوپر سری شش، «برنز یخ زده» نامیده می شود و این رنگ اختصاصاً برای این سری و برای اولین بار ساخته شده است.

P90086424 nader faghihzadeh exterior designer of the bmw 6 series coupe assesses the led headlight of the bmw 2000px
روند طراحی یک خودرو در BMW

روند طراحی یک خودرو در BMW بسیار پیچیده و در عین حال رقابتی است:

در ابتدا به طراحان تنها ۳ کلمه در وصف خودروی آینده بی ام دبلیو گفته می شود و آن ها باید طرح های خود را با حفظ استانداردهای طراحی و بر اساس این سه کلمه ارائه دهند. طرحی که آن ها برای آن یکسال فرصت دارند. سپس طرح منتخب فضای داخلی و خارجی از میان تمامی طرح ها انتخاب شده و به طراح فرصتی شش ماهه برای تحویل نهایی آن و ساخت ماکت در اندازه واقعی داده می شود. شاید این جمله از وب سایت رسمی مهندسین شرکت BMW بیانگر نبوغ نادر فقیه زاده در طراحی اتومبیل باشد:

” نادر فقیه زاده یکی از بهترین طراحان مدرن اتومبیل و یک طراح شگفت انگیز است. او در حال حاضر سرپرست طراحی خارجی بدنه خودرو شرکت BMW در بخش طراحی های حرفه ای است. “

Nader Faghihzadeh BMW 7 Series 1

وی در یکی از مصاحبه هایش گفته است: در طراحی از طبیعت، حرکت و جنبش اشیاء و حرکت طبیعی و زیبایی های طبیعت الهام می گیرد. به گونه ای که او شیارهای زیبای کناری سری شش را از حرکت آب الهام گرفته است.

نادر فقیه زاده در صفحه اینستاگرامش توصیه ای به کسانی که به طراحی خودرو علاقه دارند کرده است که در ذیل مشاهده می کنید:

111

 

مجله اینترنتی تحلیلک

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x