مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه پرویز مشکاتیان آهنگساز معروف ایرانی

پرویز مشکاتیان مقدمات موسیقی را از ۶ سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان آموخت و نخستین کنسرت خود را در سن ۸ سالگی در مراسم گردهمایی دانش آموزان در مدرسه امیر معزی نیشابور ارائه داد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب با زندگینامه پرویز مشکاتیان آهنگساز مشهور ایرانی و نوازنده سنتور در خدمتتان هستیم.

زندگینامه پرویز مشکاتیان

پرویز مشکاتیان ۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را از ۶ سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان آموخت و نخستین کنسرت خود را در سن ۸ سالگی در مراسم گردهمایی دانش آموزان در مدرسه امیر معزی نیشابور ارایه داد.

پس از آن در جشنواره موسیقی که در اردوگاه رامسر برگزار می شد به دفعات شرکت کرد و در تمامی آنها مقام های ممتاز را به دست آورد.

مشکاتیان سال ۱۳۵۳ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران قبول شد. مشکاتیان همزمان به آموزش ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد دکتر داریوش صفوت پرداخت.

زندگینامه پرویز مشکاتیان

فعالیت های مشکاتیان

مشکاتیان از سال ۱۳۵۴ همکاری خود را با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به عنوان مدرس و نوازنده سنتور و سرپرست گروه زیر نظر دکتر داریوش صفوت ادامه داد و در کنار آن به اجرای کنسرت های متعدد با خوانندگانی چون پریسا (فاطمه واعظی) و هنگامه اخوان پرداخت. پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۵۶ گروه عارف را تشکیل داد.

در همین سال پرویز مشکاتیان در آزمون باربد که به ابتکار استاد نورعلی برومند برگزار می شد، شرکت کرد و به همراه پشنگ کامکار مقام اول در رشته سنتور را کسب کرد. پرویز مشکاتیان همچنین به همراه داریوش طلایی مقام ممتاز در ردیف نوازی را به دست آورد. پرویز مشکاتیان با افسانه شجریان دختر محمدرضا شجریان ازدواج کرد ولی در دهه ۱۳۷۰ از او طلاق گرفت.

مشکاتیان از سال ۱۳۵۶، همکاری با رادیو را زیر نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد، ولی پس از واقعه ۱۷شهریور ۱۳۵۷ استاد مشکاتیان از رادیو استعفا داد و مؤسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تشکیل داد.

زندگینامه پرویز مشکاتیان

زندگینامه پرویز مشکاتیان

پرویز مشکاتیان سپس با همکاری شهرام ناظری، تصنیف «مرا عاشق» را بر روی شعر مولانا ساخت. از درخشان ترین دوره های فعالیت حرفه ای استاد مشکاتیان، همکاری دوباره وی با محمدرضا شجریان در اوایل دهه ۷۰ بود که حاصل آن آلبوم های زرین و ماندگاری همچون سر عشق، بیداد، بر آستان جانان، نوای مرکب خوانی و دستان بود. آلبوم های ذکر شده همگی جزء افتخارات موسیقی سنتی ایران است و کمتر دلی است که از شنیدن آنها دچار غلیان احساسات درون نگشته باشد.

به زعم بسیاری از صاحب نظران، آلبوم بیداد از برترین کارهای مشترک این دو است و متخصصان دلیل برجستگی خاص این اثر را در سنتور نوازی استاد مشکاتیان می دانند. همچنین در آلبوم سر عشق که خود استاد مشکاتیان همنوازی سه تار آن را انجام داده است.

استاد مشکاتیان علاوه بر سنتور که ساز اصلی و تخصصی اش بود، آشنایی و تسلط کافی بر ساز سه تار را هم داشت.

نوازنده سنتور
درباره پرویز مشکاتیان

مشکاتیان در فستیوال موسیقی روح زمین در لندن شرکت کرد و مقام نخست این جشنواره را به دست آورد. برخی از کارهای استاد مشکاتیان نیز با تنظیم چهره هایی چون محمدرضا درویشی (جان عشاق و گنبد مینا) و کامبیز روشن روان (دود عود) منتشر شدند که در هر سه این آلبوم‌ها محمدرضا شجریان آواز خواند.

مشکاتیان در تاریخ ۳۰ شهریور ۸۸ دار فانی را وداع گفت.

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه پرویز مشکاتیان لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x