مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کرونا

سندرم خستگی بعد از ویروس کرونا چیست؟

با وجود تحقیقات گسترده روی کرونا ویروس علائم و عوارض آن باعث تعجب افراد می شود. همچنان با رعایت نکات بهداشتی خودمان را از قرار گرفتن در معرض ویروس و عوارض بعد از بیماری حفظ کنیم.

اغلب کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند، چه افرادی که در بیمارستان بوده اند و یا در خانه بهبودی پیدا کرده اند، از فقدان یا کمبود انرژی بعد از رفع بیماری برای مدت کوتاه یا طولانی شکایت دارند.

قبلا اشاره کرده ایم که شما یا کودک شما ممکن است بدون علامت بیماری خفیفی داشته باشید، اما می توانید باعث انتقال بیماری کشنده به دوستان، پدر و مادر بزرگ و اقوام شوید، بنابراین قرنطینه، زدن ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، شستن دست ها و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرید.

توجه کنید که چهارده درصد بیماران نیازمند بستری شدن خواهند بود، ولی این سندرم در خیلی از افرادی که دچار کرونا شده اند ممکن است بروز کند.

 

علایم سندرم خستگی بعد از ویروس کرونا

خستگی مفرط، اضطراب، تپش قلب، سوزش اندام، درد اندام، خواب آلودگی، عدم توان تمرکز و کاهش حافظه، احساس بد بودن و شکایات فراوان دیگر از علایم این سندرم است.

خستگی متعاقبِ مبارزه بدن با ویروس ها از جمله ویروس کرونا پدیده ای طبیعی و قابل انتظار است.

 

درمان سندرم خستگی بعد از ویروس

در حین بیماری رعایت موارد زیر ضرورت دارد

استراحت کافی

تغذیه مناسب

خواب کافی

تحرک کافی در حد امکان

کاستن از فعالیت های فیزیکی و ذهنی

ایجاد احساس خوب

 

بعد از بهبودی کرونا و خروج از بستر موارد زیر ضرورت دارد

شروع ملایم فعالیت فیزیکی

استراحت کافی

برگشت آرام به فعالیت های معمولی زندگی

برگشت آرام به کار و نیز فعالیت های ذهنی و کار فکری

ایجاد محیطی شاد و آرامش بخش

ممکن است به زمان بیشتری برای رسیدن به شرایط قبل از بیماری نیاز باشد و حتی ممکن است برای همیشه بعضی از شرایط یک فرد تغییر کند، پس برای حفظ سلامت خود و دیگران مراقب باشیم.

 

نکته مهم درباره کودکان که باید یادآوری شود

بوسیدن کودکان توسط پدر و مادر و یا اقوام اوج عشق علاقه به کودک است. اما به جز بیماری های شناخته شده از جمله سرماخوردگی و تب خال، انتقال کرونا ویروس هم از طریق بوسیدن، با هوای نفس یا آب دهان راحت تر و بیشتر انجام می شود.

بنابراین با کنار گذاشتن این رفتار کودکان عزیزمان را کمتر در معرض این ویروس منفور قرار دهیم تا شاهد عوارض دردناک بیماری و همچنین سندرم خستگی بعد از ویروس کرونا در کودکان نباشیم.

با آرزوی بهبودی کامل برای هموطنان عزیز

 

دکتر سید محمد سعید ناصری

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x