مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
شامپو رنگ مو چیست

شامپو رنگ مو چیست و هرآنچه باید از آن بدانید

یکی از چیزهایی که توجه بسیاری از خانم ها و آقایان را به خود جلب کرده است شامپو رنگ مو است. استفاده از شامپو رنگ مو در وقت صرفه جویی می کند و دیگر برای رنگ کردن موها نیازی به منتظر ماندن در آرایشگاه ها نیست. فقط کافیست یک شامپو رنگ مو بخرید و در حمام استفاده کنید.

شامپو رنگ مو چیست؟

یکی از چیزهایی که توجه بسیاری از خانم ها و آقایان را به خود جلب کرده است؛ شامپو رنگ مو است. استفاده از شامپو رنگ مو در وقت صرفه جویی می کند و دیگر برای رنگ کردن موها نیازی به منتظر ماندن در آرایشگاه ها نیست. فقط کافیست یک شامپو رنگ مو بخرید و در حمام استفاده کنید. همانطور که بقیه شامپوها را استفاده می کنید.

موهای شما بعد از زمان مشخص به رنگ دلخواه می رسد.

شامپو رنگ مو چیست

شامپو رنگ مو چیست؟

برای بعضی از افراد سفید شدن موها از سنین جوانی شروع می شود و در سنین ۱۵ تا ۲۵ سالگی روی اعتماد به نفس به شدت تاثیر می گذارد.

حتی گاهی افراد میانسال هم از سفیدی موی خود ناراحت هستند و دنبال راهی برای از بین بردن این سفیدی ها هستند.

شامپو رنگ مو رنگدانه هایی دارد که با نشستن بر روی موها باعث تغییر رنگ مو می شود. البته مانند رنگ موهای معمولی تنوع ندارند و از لحاظ تنوع دچار محدودیت می شود.

از شامپو رنگ مو برای تیره کردن موهای سفید و بردن آن ها به سمت رنگ خاکستری تیره یا قهوه ای تیره استفاده می شوند.

شامپو رنگ مو جزو کدام دسته از مدل های رنگ مو قرار می گیرد؟

اساسا رنگ موها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند؛ رنگ موهای موقت، رنگ موهای نیمه موقت و رنگ موهای دایمی یا رنگ موی شیمیایی. رنگ موهای دایمی رنگ هایی هستند که به طور جداگانه یا با اکسیدان استفاده می شوند.

شامپو رنگ مو دایمی نیست. به این شکل که نخست رنگدانه موها با این ترکیبات اکسیدانی خارج می شوند تا موها حالت دکلره پیدا کنند و بعد از رنگ مو استفاده می شود تا روی موی بی رنگ شده رنگ دلخواه به وجود بیاید.

مهم ترین ویژگی رنگ موهای دایم تنوع رنگی بالاست یعنی می توان موی تیره را به موهای روشن یا خیلی روشن تبدیل کرد و موهای روشن را هم به رنگ تیره تغییر داد.

روش استفاده از شامپو رنگ مو

اگر بار اول است که از این شامپو استفاده می کنید بهتر است روی سطح کوچکی از پوست تست کنید.

بهتر است قبل از استفاده از شامپو رنگ از شامپو معمولی استفاده کنید تا موهای سرتان کاملا تمیز شده باشد و اثری از چربی و آلودگی بر روی موها نباشد.

مقداری از شامپو رنگ مو را با آب مخلوط کرده و موها را با آن می‌شوییم و مدت یک تا ده دقیقه صبر می‌کنیم و سپس آب کشی می‌نماییم، هر چقدر مواد ما غلیظ تر و مدت آن روی موها طولانی تر باشد رنگ تیره‌تر می‌شود.

پس از اتمام زمان لازم با آب گرم و بدون شامپو و یا نرم کننده موها شسته شود. آنقدر با آب شستشو داده شود تا آب خارج شده از موها کاملا شفاف گردد. پس از شستشوی کامل اثری از رنگ روی حوله نخواهد ماند.

شامپو رنگ مو چیست

چندبار در ماه می توان از شامپو رنگ مو استفاده کرد؟

با توجه به اینکه این شامپو همان خاصیت شیمیایی رنگ موها را دارد و رنگ مو نیز نباید بیشتر از هر یک ماه یکبار استفاده شود چرا که استفاده مکرر آن باعث تحریک پوست و در نهایت سرطان پوست می شود؛ بنابراین مصرف روزانه شامپوهای رفع سفیدی مو نیز می تواند موجب تحریکات پوستی خطرناک شود.

رنگ کردن مو چند بار در سال مجاز است؟

تحقیقات نشان داده است استفاده بیش از ۹ بار در سال از رنگ مو، خطر ابتلا به سرطان خون از نوع لنفوم را افزایش می دهد.

سرطان لنفوم در سیستم لنفاوی بدن رخ می دهد. سیستم لنفاوی شبکه ای از رگ هاست که بخشی از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می دهد و سلول های ضدعفونت به نام لنفوسیت را جابجا و سلول های مرده را از بافت ها تخلیه می کند همچنین اگر رنگ کردن مو زیاد انجام شود، احتمال بروز سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

شامپو رنگ مو چیست

عوارض وحشتناک فلزات موجود در شامپو رنگ بر بدن چیست؟

این شامپوها دارای ترکیبات فلزات سنگین مانند سرب هستند و مصرف این مواد برای بدن مضر است چرا که این سلول‌ها در اندام‌ها رسوب می‌کنند و سبب از بین رفتن بافت اندام‌ها مانند کبد و ریه می شوند.

فلزات سنگین موجود در این شامپوها بسیار ریز هستند و از طریق پوست جذب می‌شوند و سپس در تمام بدن عوارض خود را نشان می‌دهند. تنها عارضه استفاده از رنگ مو بروز حساسیت در فرد است که این حساسیت می‌تواند تحریکی یا آلرژیک باشد.

از جمله علائم این حساسیت می‌توان به قرمز شدن پوست سر، متورم شدن پوست سر، ایجاد تاول های ریز و درشت اشاره کرد که در ادامه با پاره شدن این تاول‌ها دلمه ایجاد می‌شود و عفونت‌های ثانویه شکل می‌گیرد و در نهایت ۲ تا ۳ هفته مریض را درگیر می‌کند.

این گونه حساسیت علاوه بر اینکه پوست سر را درگیر می‌کند ممکن است به علت شستشوی پس از رنگ کردن به صورت نیز منتقل شده و در پوست صورت نیز ایجاد حساسیت تحریکی یا آلرژیک کند ضمن اینکه این حساسیت به علت رنگ کردن ابروها نیز می‌تواند در صورت ایجاد شود.

ماندگاری شامپو رنگ

دوام رنگ شامپو رنگ مو زیاد نیست. ماندگاری آن نهایتا ۱ هفته خواهد بود. این نوع شامپوها در گروهی بین رنگ های دایمی و نیمه دایمی قرار می گیرند.

البته عوامل مختلفی در مدت زمان ماندگاری رنگ شامپو موثر است که می توان به نوع مو، جنس مو، کیفیت شامپو رنگ، تعداد دفعات شستشوی موها در هفته و … اشاره کرد.

به عنوان مثال مدت زمان ماندگاری شامپو رنگ روی موهای چرب کمتر از موهای خشک است.

چقدر مجازیم از شامپو رنگ مو استفاده کنیم؟

وقتی موها دکلره می شوند و روی موی رنگ شده مجددا رنگ گذاشته می شود، موها بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

بنابراین در استفاده از آن ها باید محدودیت وجود داشته باشد تا جایی که توصیه می شود بعد از رسیدن رنگ موی دلخواه دیگر روی آن رنگ نگذارند و تنها ریشه ها را رتوش کنند تا موها یکدست شوند چون به اصطلاح رنگ روی رنگ باعث آسیب بیشتر موها می شود.

اما در مورد این رنگ موهای نیمه دایم یا همان شامپورنگ ها نگرانی خاصی در مورد آسیب به ساقه مو وجود ندارد چرا که مهم ترین ماده آسیب رسان همان اکسیدان است که در این نوع شامپورنگ موها یا وجود ندارد یا بسیار ناچیز است.

انواع گیاهی شامپوهای رنگ مو سالم تر است؟

اینکه یک شامپو رنگ واقعا گیاهی است یا صرفا تبلیغی برای فروش است بستگی به برند سازنده دارد؛ یعنی برخی برندهای ناشناخته و غیرمعتبر تنها برای فروش بیشتر ادعای گیاهی بودن می کنند، اما به گیاهی بودن برندهای معتبر می توان تاحدودی اطمینان کرد.

در کل می توان گفت شامپو رنگ های گیاهی آسیب کمتری به موها وارد می کنند و بیشتر توصیه می شوند.

یادتان باشد اگر می خواهید محصولی سالم بخرید به این نکته حتما توجه کنید که برند معتبر را از مکانی مطمئن بخرید.

شامپو رنگ مو چیست

مزایای استفاده از شامپو رنگ مو

  • استفاده راحت و آسان
  • افزایش سرعت رنگ کردن مو
  • نداشتن عوارض رنگ های شیمیایی
  • پوشاندن موهای سفید
  • شامپو رنگ فانتزی

معایب استفاده از شامپو رنگ مو

  • زمان ماندگاری کم
  • احتمال بروز حساسیت و آلرژی مانند قرمز شدن و خارش پوست سر، بروز جوش های ریز و درشت در پوست سر و ….
  • قرمز شدن و ورم کردن چشم ها
  • کدر شدن رنگ موها

استفاده از شامپو رنگ برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از شامپو رنگ برای اکثر افراد مناسب است. بخصوص کسانی که موهای کوتاه و کم حجمی دارند. زیرا مقدار شامپوی کمتری مصرف می‌شود و از این نظر به صرفه است. همچنین، این شامپوها برای کسانی که موهای سفید و جو گندمی دارند انتخاب بسیار مناسبی است زیرا به راحتی سفیدی موها را پوشش می‌دهد و عوارض کمی دارد.

چه کسانی نباید از شامپو رنگ مو استفاده کنند؟

افرادی که به رنگ های شیمیایی آلرژی و یا حساسیت دارند، بهتر است قبل از استفاده از شامپو رنگ، تست حساسیت را انجام دهند. خانم های باردار بهتر است از این شامپوها استفاده نکنند، زیرا ممکن است عوارض مختلفی برای جنین و همچنین مادر به همراه داشته باشد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x