مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صفحه نخست اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه نخست)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم)

 m1

صفحه نخست اظهارنامه مالیاتی – اطلاعات مختصر اما مهم:

     صفحه نخست اغلب اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی دارای فرمت تقریباً یکسانی می‌باشد. در این صفحه بخش کوچکی از مهم‌ترین اطلاعات اظهارنامه مالیاتی درج‌ شده، که نشان از نوع اظهارنامه، صاحب آن، عملکرد و صحت ثبت در سامانه الکترونیکی اداره امور مالیاتی را دارد.

اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (انفرادی)

بر اساس آئین‌نامه اجرائی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم که اجرای آن از ابتدای سال ۱۳۹۵ بوده، برای صاحبان مشاغل و مؤدیان مالیاتی که مکلف به ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی بر این اساس بوده‌اند، سه گروه مالیاتی اول، دوم و سوم تعریف که این گروه‌ها جایگزین گروه‌های بند الف، ب، ج سابق که صرفاً بر اساس نوع شغل تقسیم‌بندی شده بودند، گردیده و صاحبان مشاغل بر اساس میزان فروش و یا ارائه خدمات در سال مالیاتی و سنوات گذشته در یکی از این سه دسته قرار می‌گیرند.

بنابراین این قسمت از صفحه نخست اظهارنامه مالیاتی، گروه‌بندی صاحبان مشاغل را نشان می‌دهد. در ادامه اما نوع انفرادی و یا مشارکتی بودن اظهارنامه بسته به اینکه صاحب درآمد یک شخص بوده و یا این فعالیت به‌صورت مشارکتی بوده در اظهارنامه درج می‌گردد.

گروه سوم صاحبان مشاغل آن دسته از فعالیت‌های شغلی را شامل می‌شود که در هیچ‌یک از گروه‌های دوم و اول نمی‌باشند. به‌عبارت‌دیگر نه‌تنها مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد آنا کمتر از مبلغ ده میلیارد ریال بوده، بلکه شامل مشاغل خاص که بدون در نظر گرفتن میزان فروش و خدمات ارائه‌شده آن‌ها در گروه اول قرار می‌گیرند، نیز نمی‌باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب صاحبان درآمد واحدهای صنفی (مغازه‌داران) در این گروه‌بندی قرار می‌گیرند.

نام، نام خانوادگی، کد ملی

همان‌طور که مشخص است، این بخش مشخصات صاحب اظهارنامه مالیاتی را نشان می‌دهد. درصورتی‌که اظهارنامه به‌صورت مشارکتی باشد، در این بخش مشخصات یکی از اعضاء که در اظهارنامه توسط مؤدیان مالیاتی مربوطه، به‌عنوان عضو اصلی انتخاب شده، درج می‌گردد. همچنین لازم به ذکر است که نام و نام خانوادگی در کلیه صفحات اظهارنامه مالیاتی قابل‌مشاهده است.

عملکرد منتهی به

در این قسمت تاریخ آخرین فعالیت مؤدی در سال مالیاتی قید می‌گردد. عملکرد منتهی به ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ به‌منزله فعالیت مؤدی تا این تاریخ در سال مالیاتی ۱۳۹۵ می‌باشد.

کد رهگیری

هر اظهارنامه مالیاتی بر اساس یک کد منحصربه‌فرد با نام کد رهگیری شناسایی می‌گردد. دریافت و ثبت این کد، تأییدی بر ثبت اظهارنامه مالیاتی در سامانه اداره امور مالیاتی است. لازم به ذکر است که این کد رهگیری در کلیه صفحات اظهارنامه مالیاتی قابل‌مشاهده است.

تاریخ ارسال

این تاریخ، زمان ثبت اظهارنامه در سامانه اداره امور مالیاتی را نشان می‌دهد. آخرین‌مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم اشخاص حقیقی برای هر سال مالیاتی حداکثر پایان اولین خردادماه پس‌ازآن است. ارسال اظهارنامه مالیاتی پس‌ازاین تاریخ (خارج از موعد مقرر)، به‌منزله عدم تسلیم اظهارنامه می‌باشد. همچنین این تاریخ در کلیه صفحات قابل‌مشاهده است.

 

ادامه: صفحه دوم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مصطفی
4 سال قبل

سلام.چطوری باید پر کنیم؟؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x