مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صفحه دوم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه دوم)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – صفحه دوم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم)

صفحه دوم اظهارنامه مالیاتی مشاغل

صفحه دوم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – شناسنامه اظهارنامه الکترونیکی:

     صفحه دوم اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل (انفرادی) در حکم شناسنامه آن را داشته و همانند صفحه نخست، اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی مختلف، دارای این صفحه با فرمت تقریباً یکسانی می‌باشند. این صفحه حاوی اطلاعات ثبتی اظهارنامه، اطلاعات هویتی صاحب آن و اطلاعاتی در خصوص نوع اظهارنامه مالیاتی و مشخصات شغل می‌باشد.

بخش اول – اطلاعات ثبتی اظهارنامه مالیاتی

در بخش بالای اظهارنامه، اطلاعات کلی در خصوص اظهارنامه مالیاتی مشاهده می‌گردد. نوع اظهارنامه، کد رهگیری، تاریخ ثبت و … که عمده آن‌ها در صفحه نخست اظهارنامه نیز موجود بوده و در مطلب قبل به تشریح آن پرداخته شد.

بخش اول: از تاریخ … تا تاریخ …

شاید عده کثیری از مؤدیان مالیاتی توجه چندانی به تاریخ قیدشده در این قسمت نداشته باشند؛ اما این تاریخ جزء اطلاعات نسبتاً مهم اظهارنامه تلقی می‌گردد. این تاریخ مدت‌زمان فعالیت صاحب مشاغل (صاحب اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم) در سال مالیاتی (ابتدای فروردین‌ماه لغایت پایان اسفند) را بیان می‌کند. مؤدیان مالیاتی که شروع فعالیت آن‌ها از ابتدای سال نبوده و یا تا پایان سال مالیاتی فعالیت نداشته‌اند، می‌بایست نسبت به درج صحیح تاریخ شروع و یا پایان فعالیت اقدام نمایند.

بخش دوم – اطلاعات پرونده مالیاتی

صاحبان مشاغل در اداره امور مالیاتی بر اساس کد ملی، واحد مالیاتی و شماره کلاسه پرونده شناسایی می‌گردند. این بدان معنی است که هر شخص (اشخاص) که دارای کد ملی منحصربه‌فرد بوده نسبت به درآمد مشاغل خود دارای یک پرونده مخصوص به خود بوده که این پرونده بر اساس واحد مالیاتی و کلاسه پرونده در کل کشور منحصربه‌فرد می‌باشد. این مشخصات نشان‌دهنده پرونده ایست که اظهارنامه ارائه‌شده مرتبط با آن است.

بخش سوم – اطلاعات هویتی و شغلی مؤدی مالیاتی

این بخش دربردارنده اطلاعات کامل هویتی صاحب اظهارنامه و نوع شغل مرتبط با آن می‌باشد. اطلاعاتی نظیر مشخصات سجلی، نوع شغل/فعالیت، مشخصات تماس و محل سکونت در این بخش قرار دارند. درصورتی‌که اظهارنامه مالیاتی به‌صورت مشارکتی باشد، در این بخش مشخصات شخص اصلی اظهارنامه قید می‌گردد و اطلاعات مختصری از کلیه شرکا در یکی از صفحات بعد (که به آن نیز خواهیم پرداخت) درج می‌گردد.

بخش سوم: کد رهگیری پیش ثبت‌نام

این کد نیز همانند کد رهگیری اظهارنامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کد مربوط به پیش ثبت‌نام کد اقتصادی (اعتبار سنجی) می‌باشد. درواقع بیشتر اطلاعات مندرج در این صفحه از اظهارنامه مالیاتی از ثبت‌نام الکترونیکی صورت گرفته پیش از آن یعنی همان ثبت‌نام کد اقتصادی تکمیل می‌گردد. دریافت این کد رهگیری لازمه امکان ثبت اظهارنامه مالیاتی است.

بخش چهارم – اطلاعات حساب‌های بانکی مربوط به فعالیت شغلی

اغلب صاحبان مشاغل در محل فعالیت خود دارای دستگاه‌های پوز بوده که حساب بانکی آن مربوط به فعالیت شغلی می‌باشد. همچنین ممکن است صاحبان مشاغل، خصوصاً اشخاص حقیقی حتی در صورت عدم وجود دستگاه‌های کارت‌خوان، حساب یا حساب‌های بانکی مختص فعالیت شغلی خود باشند که همگی می‌بایست اطلاعات آن را در این قسمت از اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم ثبت نمایند. لازم به ذکر است که گردش حساب‌های بانکی مربوط به فعالیت شغلی، یکی از مدارک و مستندات درآمد و هزینه‌ای مهم در خصوص تعیین مالیات می‌باشد.

بخش پنجم – اقامتگاه قانونی مؤدی (واحد کسبی)

اطلاعات این بخش مربوط به آدرس و مشخصات محل فعالیت (شغل) مؤدی که این اظهارنامه مالیاتی برای آن تکمیل شده است می‌باشد. کدهای فعالیت مربوط به دسته‌بندی فعالیت شغلی می‌باشد.

 

ادامه: صفحه سوم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x