مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صفحه یازدهم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه پایانی)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – صفحه پایانی اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم)

m11

صفحه یازدهم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – صفحه پایانی:

     صفحه یازدهم اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل (انفرادی)، آخرین صفحه از این اظهارنامه مالیاتی بوده و شامل جدول ۹ که پرکاربردترین جدول این اظهارنامه نیز بوده و دربردارنده اطلاعات درآمد و هزینه‌ای شخص صاحب اظهارنامه در سال مالیاتی موردبحث می‌باشد. در این صفحه علاوه بر جدول مذکور، فرمی تأییدیه قرار دارد که بنا بر آن صاحب درآمد مشاغل، به‌نوعی صحت کلیه موارد و اطلاعات قیدشده در اظهارنامه مالیاتی خود را تأیید می‌نماید.

جدول شماره ۹: خلاصه درآمد و هزینه و محاسبه سود (زیان) ویژه

این جدول همان‌طور که از اسم آن مشخص است، دربردارنده اطلاعات در زمینه درآمد و هزینه صاحب اظهارنامه می‌باشد. ازآن‌جهت که اظهارنامه مالیاتی موردبحث مربوط به گروه سوم صاحبان درآمد مشاغل می‌باشد، لذا این جدول به‌صورت خلاصه‌ترین حالت ممکن بوده و دارای اطلاعات کمتری نسبت به اظهارنامه گروه‌های اول و دوم می‌باشد.

پر کردن این جدول از اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم در گرو پاسخ «بلی» به سؤال اول مندرج در جدول شماره ۲ واقع در صفحه سوم همین اظهارنامه می‌باشد. درصورتی‌که در سؤال موردبحث، صاحب اظهارنامه، خود را دارای درآمد در سال مالیاتی اعلام کند، ملزم است میزان درآمدها و هزینه‌های خود را در این جدول قید کند.

علاوه بر درآمدها و هزینه‌های ردیف‌های ۱ و ۲ این جدول، صاحبان درآمد درصورتی‌که مشمول خریدوفروش کالا باشند، ملزم به تکمیل اطلاعات ردیف‌های ۳ تا ۵ این جدول که در خصوص خرید کالا و موجودی کالاهای اول دوره و پایان دوره بوده، می‌باشند. لازم به ذکر است که همانند سایر اقلام درآمد و هزینه‌ای که در سایر جداول اظهارنامه مالیاتی درج گردیده، صاحب اظهارنامه مالیاتی ملزم به ارائه اسناد و مدارک مربوطه متناسب با اطلاعات این جدول است.

حاصل کسر کلیه هزینه‌های مندرج در این جدول از درآمد حاصله در سال مالیاتی موردبحث، سود (زیان) ویژه که سود ده و یا زیان ده بودن فعالیت شغلی را نشان می‌دهد، در ردیف ۶ این جدول به‌صورت خودکار محاسبه و درج‌شده و رقم حاصله در ردیف ۱ از جدول محاسبه مالیات واقع در صفحه پنجم همین اظهارنامه مالیاتی جهت محاسبه و تعیین مالیات درج می‌گردد.

صحت مندرجات اظهارنامه تسلیمی مورد تأیید این‌جانب می‌باشد:

این جدول از اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم که تقریباً در کلیه اظهارنامه‌های الکترونیکی مشترک می‌باشد، درواقع رسیدی است که مؤدی صاحب اظهارنامه کلیه اظهارات خود را تأیید کرده و مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد. این جدول شامل اطلاعات هویتی مؤدی مالیاتی و یا وکیل قانونی وی می‌باشد. لازم به ذکر است ازآنجایی‌که اظهارنامه مرد بحث به‌صورت الکترونیکی ارسال می‌گردد، بنابراین امضاء فیزیکی عملاً مفهومی نخواهد داشت اما پس از اجرای کامل طرح جامع مالیاتی که کلیه صاحبان درآمد ملزم به دریافت امضاء الکترونیکی می‌باشند، این بخش بر اساس امضاء الکترونیکی صاحب اظهارنامه تکمیل خواهد گردید.

مشخصات اداره کل امور مالیاتی دریافت و ثبت‌کننده اظهارنامه

این جدول که به‌صورت خودکار نیز تکمیل می‌گردد، بار دیگر اطلاعات مربوط به پرونده مالیاتی و اظهارنامه موردبحث را ذکر می‌کند.

نکته پایانی

اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (انفرادی) دارای ۱۱ صفحه و جداول متعددی در خصوص اطلاعات ثبتی و مشخصات اظهارنامه مالیاتی، اطلاعات هویتی شخص صاحب آن، اطلاعات کلی شغلی و درآمدها و هزینه‌های مشمول و معاف از مالیات در سال مالیاتی موردبحث (سالی که اظهارنامه برای آن تکمیل می‌گردد) را دارا بوده و صاحبان مشاغل درصورتی‌که صاحب درآمد باشند، مکلف به تکمیل و ارسال آن می‌باشند و در صورت عدم ارسال آن در موعد مقرر علاوه بر عدم بهره‌مندی از معافیت ماده ۱۰۱ ق.م.م که هرساله بخشی از درآمدها را معاف از مالیات می‌کند، مشمول جرائمی از قبیل ماده ۱۹۲ ق.م.م که غیرقابل بخشودگی می‌باشد، نیز می‌گردد.

 

ادامه: صفحه نخست اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x