مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صفحه سوم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه سوم)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – صفحه سوم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم)

m3

صفحه سوم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – سؤالات کلی، پیش‌نیاز تکمیل جداول اظهارنامه مالیاتی :

     صفحه سوم از اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل (انفرادی) شامل اطلاعات اختصاصی کلی در زمینه فعالیت‌های شغلی، درآمدها و هزینه‌ها و مسائل مالیاتی می‌باشد. منظور از واژه کلی در این قسمت اظهارنامه‌ الکترونیکی مالیاتی به معنی آن است که جدول موجود در این صفحه تنها سؤالاتی را مطرح می‌سازد که در صورت برخی پاسخ‌ها صاحبان اظهارنامه ملزم به پر کردن برخی جداول مندرج در سایر صفحات اظهارنامه مالیاتی می‌باشند.

سؤال ۱: آیا در سال موردنظر فعالیت درآمد، هزینه‌ای داشته‌اید؟

این سؤال، ابتدایی‌ترین موضوع یعنی داشتن فعالیت شغلی را مطرح می‌سازد. در صورت پاسخ «بلی» به این پرسش، صاحب اظهارنامه مالیاتی ، بایستی نسبت به تکمیل جدول ۹ که در اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (انفرادی) در صفحه ۱۱ آن قرار دارد و بر اساس اطلاعات درآمد و هزینه تکمیل می‌گردد، اقدام نماید.

سؤال ۲: وضعیت تمام/برخی از مکان (های) فعالیت مورداستفاده

این سؤال در خصوص استیجاری بودن و یا مالک بودن ملکی است که فعالیت شغلی صاحب اظهارنامه در آن صورت می‌پذیرد. همان‌طور که در انتهای جدول نیز قیدشده، در صورت اجاره بودن ملک، تکمیل جدول شماره ۲ که در صفحه ۴ از اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (انفرادی) واقع‌شده، الزامی است.

سؤال ۳: کدینگ اتحادیه‌ای که در آن عضو هستید

سؤال ۴: نام اتحادیه‌ای که در آن عضو هستید

سؤال ۵: نام مجمع صنفی که در آن عضو هستید

این سؤالات در خصوص اتحادیه و اصناف شغل صاحب اظهارنامه می‌باشد که در صورت عضویت جدول شماره ۱ واقع در صفحه ۴ می‌بایست تکمیل گردد.

سؤال ۶: آخرین وضعیت پرونده مالیاتی سال قبل شما در چه مرحله‌ای می‌باشد؟

یکی از موضوعات مهم برای اداره امور مالیاتی صدور برگه‌های قطعی هر سال مالیاتی برای مؤدیان می‌باشد. صدور برگ قطعی به‌منزله مشخص شدن وضعیت نهایی مالیات قابل پرداخت مؤدیان برای هر سال مالیاتی می‌باشد. به همین جهت است که طرح این سؤال در این قسمت از اظهارنامه مالیاتی مطرح‌شده است.

سؤال ۷: آیا درآمد ابرازی مشمول مالیات شما در سال جاری نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال قبل افزایش داشته است؟

سؤال ۸: آیا بدهی مالیاتی سال قبل خود را تسویه نموده‌اید؟

بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، در هر سال مالیاتی درآمد مشمول مالیات صاحبان درآمد مشاغل و مستغلات با نرخ‌هایی که در این ماده قانونی مشخص‌شده است، تبدیل به مالیات می‌گردد؛ اما بر اساس تبصره همین ماده قانونی، درصورتی‌که مؤدیان در اظهارنامه مالیاتی هر سال مالیاتی، درآمد مشمول مالیات خود را با حداقل ۱۰% (ده درصد) افزایش نسبت به سال گذشته اعلام نمایند، به ازای هر ده درصد افزایش، یک درصد (۱%) از ضرایب ماده ۱۳۱ ق.م.م جهت تعیین مالیات کاسته می‌شود. این امر علاوه بر افزایش درآمد مشمول ابرازی مؤدیان، مستلزم تسویه بدهی سال مالیاتی قبل نیز می‌باشد و طرح این دو سؤال بر مبنای همین اساس می‌باشد.

سؤال ۹: آیا مکلف به استفاده از صندوق مکانیزه فروش یا سامانه فروشگاهی بوده‌اید؟

به‌منظور اجرای طرح جامع مالیاتی و به‌منظور شفاف‌سازی و مستندسازی درآمد و هزینه واقعی صاحبان درآمد و بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، برخی از مشاغل طی سال‌های گذشته لغایت حال مکلف به استفاده از صندوق مکانیزه فروش یا سامانه فروشگاهی شده‌اند. لذا طرح این سؤال نه‌تنها جهت یادآوری به مؤدیان جهت استفاده از صندوق مکانیزه بوده، بلکه در روند رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی نیز مؤثر است.

سؤال ۱۰: آیا در دوره مالی مربوطه دارای کمک پرداختی به مؤسسات آموزشی و … موضوع ماده ۱۷۲ ق.م.م بوده‌اید؟

سؤال ۱۱: آیا در دوره مالی مربوطه دارای فعالیت‌های معاف بوده‌اید؟ (کسر از درآمد)

سؤال ۱۲: آیا در دوره مالی مربوطه دارای معافیت و بخشودگی مالیاتی بوده‌اید؟ (کسر از مالیات)

سؤال ۱۳: آیا در دوره مالی مربوطه دارای هزینه‌های معاف از مالیات بوده‌اید؟

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، برخی از فعالیت‌ها و درآمدها معاف از مالیات می‌باشند. همچنین برخی هزینه‌ها و کمک‌های پرداختی قابل کسر از درآمد مشمول مالیات و یا مالیات سال مالیاتی مربوطه می‌باشد. البته این موضوع مستلزم ارائه اسناد و مدارک در هنگام رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی می‌باشد؛ اما لازم به ذکر است که در صورت وجود این‌گونه موارد، در هنگام تکمیل اظهارنامه توسط مؤدیان، موارد فوق در بخش درآمدها و هزینه‌های معاف قیدشده و در زمان رسیدگی، مؤدیان مکلف به ارائه مستندات خود می‌باشند.

 

ادامه: صفحه چهارم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x