مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
فیبوناچی بازگشتی یا retracement

آموزش ابزارهای معاملاتی فیبوناچی بازگشتی Fibo Retracement

فیبو retracement یک ابزار دو نقطه ای است یعنی برای رسم آن باید روی دو نقطه از چارت کلیک کنیم. اکنون وجود ابزار فیبوناچی برای نرم افزارهای تحلیل بازار تبدیل به یک امر ضروری ده و دیگر نمی توان برنامه ای را پیدا کرد که این ابزار را نداشته باشد.

ابزار فیبوناچی بازگشتی یا Fibo Retracement

 

روابط قیمتی فیبوناچی با ابزار Fibo Retracement

ابزار بازگشتی فیبوناچی یا retracement از یک کف قیمتی تا یک سقف قیمتی کشیده می شود تا بتوان نسبت های ۰.۳۸۲، ۰.۵۰، ۰.۶۱۸، ۰.۷۸۶ و ۱.۰۰ آن حرکت را مشاهده کرد.

این نسبت ها که در واقع نسبت های حرکت قبلی هستند می توانند سطوح حمایت بالقوه باشند. این فرایند در حالت برعکس برای یک روند سقف به کف نیز می تواند تکرار شود که در این حالت مقاومت ها را نیز می توان تشخیص داد.

فیبو retracement یک ابزار دو نقطه ای است یعنی برای رسم آن باید روی دو نقطه از چارت کلیک کنیم.

اکنون وجود ابزار فیبوناچی برای نرم افزارهای تحلیل بازار تبدیل به یک امر ضروری شده و دیگر نمی توان برنامه ای را پیدا کرد که این ابزار را نداشته باشد.

ابزار فیبوناچی بازگشتی یا Fibo Retracement
فیبوناچی بازگشتی

بیشتر بخوانید: چگونه می توان از ابزار فیبوناچی فرصت های معامله پیدا کرد؟

توجه داشته باشید که نسبت ۰.۶۱۸ مهم ترین تراز فیبوناچی است.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که قرار نیست قیمت دقیقا در خود ترازها تغییر جهت دهد، گاهی ممکن است چند واحد بالاتر یا پایین تر این اتفاق بیفتد. پس بهتر است بگوییم در نزدیکی این ترازها این اتفاق می افتد.

برای اینکه تشخیص دهیم که آیا یک تراز فیبوناچی می تواند یک مقاومت یا حمایت حساب شود باید نمودار مورد نظر را بررسی کنیم.

اگر قیمت در حرکات قبلی خود نسبت به آن واکنش نشان داده و نتوانسته باشد از آن عبور کند آن تراز همچنان ارزشمند است و باید به آن توجه کرد.

اگرچه قرار نیست تغییرات جهت قیمت دقیقا در این ترازها اتفاق بیفتد ولی تعداد دفعاتی که رخ می دهد کم نیست!

به طور معمول روی هم افتادن چند تراز فیبوناچی نشان دهنده یک مقاومت یا یک حمایت قوی است.

یکی از راه هایی که می توان با استفاده از آن کلاستر فیبوناچی ایجاد کرد استفاده از ابزار فیبوناچی بازگشتی از چندین حرکت مختلف قیمت است.

 

کلاستر فیبوناچی

کلاستر فیبوناچی به حالتی می گویند که چند تراز مختلف فیبو که حاصل از ترسیم ابزار فیبوناچی از چند حرکت مختلف است در یک ناحیه باریک تجمع کنند. این ناحیه می تواند حمایت یا مقاومت قوی باشد.

به این ناحیه کلاستر یا همگرایی فیبوناچی گفته می شود.

با انداختن فیبوناچی بازگشتی یا retracement از نقاط مختلف متوجه می شویم که خیلی از ترازهای فیبوناچی در یک ناحیه تجمع می کنند و این همان چیزی است که ما دنبالش هستیم.

ابزار فیبوناچی بازگشتی یا Fibo Retracement
ابزار فیبوناچی بازگشتی یا Fibo Retracement

استفاده صحیح نسبت های بازگشتی فیبوناچی سقف به کف

برای کشیدن فیبوناچی بازگشتی چندگانه یا کلاستر از سقف های مختلف بازار نسبت به پایین ترین کف موجود در نمودار استفاده می کنیم.

ممکن است تا پیش از این برای کشیدن فیبوناچی retracement از بالاترین سقف تا پایین ترین کف نمودار استفاده می کردید ولی برای رسم کلاستر باید از همه سقف های نمودار نسبت به پایین ترین کف از این ابزار استفاده کنید.

انداختن تمام فیبوناچی های بازگشتی یا retracement می تواند ناحیه مقاومت (یا حمایت) احتمالی را از حرکت اصلاحی که از کف آغاز شده است برایمان مشخص کند.

در صورت گذر قیمت از این کف تمام نسبت های فیبوناچی بازگشتی یا Fibo Retracement باطل شده و باید نسبت به کف جدید دوباره ترسیم شوند.

 

فیبوناچی بازگشتی یا Fibo Retracement

آیا یک حمایت فیبوناچی می تواند پس از شکسته شدن تبدیل به یک مقاومت فیبوناچی شود و یا برعکس؟

کارولین بوردون به این سوال این گونه پاسخ می دهد:

«پاسخ منفی است. گاهی چنین به نظر می رسد که بازار پس از شکستن یک حمایت یا مقاومت تمایل دارد که به آن حمایت یا مقاومت برگردد. بهترین راه شناسایی نواحی حمایت یا مقاومت جدید استفاده از سطوحی است که توسط حرکات اخیر قیمت شکل گرفته اند.

ما بازار را موجودی زنده و در حال نمو می دانیم و با توجه به ذات بازار به تحلیل آن ادامه می دهیم.»

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x