قرآن صورت کتبیه انسان کامل است

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن صورت کتبیه انسان کامل (اعنی حقیقت محمدیه) است.

در جای دیگر فرمودند:

قرآن صورت حقیقیه انسان کامل است و صراط مستقیم ( نامه ها و برنامه ها استاد علامه حسن حسن زاده آملی )

بیان:

اولین چیزی که خداوند از خود صادر کرد مقام صادر اول است (و این مقام خلق نیست) که همان حقیقت محمدیه می باشد و در این یک حقیقت همه چهارده معصوم ما ازخاتم الانبیاء حضرت محمد صلی الله علیه و آله تا خاتم الاوصیاء حضرت میم حاء میم دال قائم آل محمد در آن شریکند که (کلهم نور واحد)

این حقیقت به سه صورت تنزل پیدا کرده است:

 

  • نظام طبیعت که همان صورت و کتاب تکوینیه حقیقت محمدیه است با تمام مراتبش

 

  • انسان کامل که همان صورت و کتاب انفسی حقیقت محمدیه است با تمام مراتبش

 

  • و همان طورکه استاد فرمودند: قرآن, صورت کتبیه انسان کامل که همان حقیقت محمدیه است می باشد و این هم باز با تمام مراتبش

 

باید به این مطلب توجه داشت که این سه طور از اطوار آن حقیقت همه غیر متناهی اند و هیچ گاه محدود به حدی نمی شوند این است که ولی الله اعظم امام اول علی ابن ابیطالب به فرزندش محمد حنفیه فرمود:

بدان درجات بهشت بر عدد ایات قرآن است بخوان و بالا برو….

که این بخوان و بالا برو دال بر نامحدود بودن آن است فافهم.

این سه، ظهور و تنزل یافته همان حقیقت محمدیه اعنی صادر اول است.

اگر سالک به حقیقت خواننده باشد میتواند با مطالعه هر یک از این سه طور از اطوار آن حقیقت به حقیقت آن دو مظهر دیگر هم پی ببرد.

پس هر کس قرآن می خواند در حقیقت دارد عالم خوانی می کند و انسان کامل می شناسد.

و آنکه فرمود قرآن صراط مستقیم است پس انسان کامل هم صراط مستقیم است (عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ حَیْثُمَا دَارَ)

و عالم تکوین هم بر صراط مستقیم است که قرآن کریم در آیه (مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ)

اشاره به همین صراط مستقیم بودن عالم دارد که هیچ گونه اعوجاج و کجی در آن راه ندارد.

و لذا هر مسلمانی که قرآن را حفظ می کند و آن را می خواند در اصل دارد انسان کامل را حفظ می کند و او را می خواند و ایشان را تبلیغ میکند حال چه بخواهد چه نخواهد.

و چه بداند و چه نداند پیرو علی و اولاد علیست این است که جناب رسول قبل از لحظه احتضار این کد را القاء فرمود که: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی

نشان می دهد که قران و انسان کامل هر دو یک حقیقتند در دو مظهر و هرگز از هم جدا شدنی نیستند.

 

عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد

که دار الملک ایمان را مجرد بیند از غوغا

عجب نبود که از قرآن نصیبت نیست جز نقشی

که از خورشید جز گرمی نبیند چشم نابینا

 

انشاالله حقیقت عالم توفیق فهم و ذوق این معانی بلند را مرحمت بفرماید.

 

مجله تحلیلک

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا