مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای تازه واردین به بورس پیش بیاید این است که فایده افزایش سرمایه برای سهامدار چیست و در واقع به طور کلی مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران چیست شرکت ها با اهداف مختلفی افزایش سرمایه می دهند که هر کدام ویژگی های خاص به خود را دارد. پس می توان نتیجه گرفت پیامدهای آن برای شرکت و سهامدار یکی نیست.

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای تازه واردین به بورس پیش بیاید این است که فایده افزایش سرمایه برای سهامدار چیست و در واقع به طور کلی مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران چیست؟

شرکت ها با اهداف مختلفی افزایش سرمایه می دهند که هر کدام ویژگی های خاص به خود را دارد. پس می توان نتیجه گرفت پیامدهای آن برای شرکت و سهامدار یکی نیست.

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی مزایا و معایب هر یک از انواع افزایش سرمایه بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران - فایده افزایش سرمایه برای سهامدار
مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران – فایده افزایش سرمایه برای سهامدار

انواع افزایش سرمایه

  • افزایش سرمایه از سود انباشته
  • افزایش سرمایه از محل آورده نقدی
  • افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی‌ها
  • افزایش سرمایه تلفیقی

بیشتر بخوانید: افزایش سرمایه چیست؟ / بررسی ۴ مدل افزایش سرمایه

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران

از مهم ترین دلایل افزایش سرمایه شرکت ها می توان به روند صعودی قیمت ها، نوسانات و شوک های ارزی، بالا بودن نرخ سود بانکی اشاره کرد. افزایش سرمایه می تواند اتفاق خوبی در راستای پیشرفت و توسعه شرکت و همچنین افزایش قیمت سهام و سود دهی سرمایه گذاران باشد، اما به طور قطعی هم نمی توان این رشد را تضمین کرد.

گاهی ممکن است مواردی پیش بیاید و افزایش عرضه و عدم رغبت سرمایه داران شرکت برای داشتن سهام آن شرکت باعث شود قیمت جدید آن سهام بعد از افزایش سرمایه پایین بیاید و به ترتیب زیان ده شود.

بنابراین افزایش سرمایه همیشه برای سهامداران خوب نیست. اما به طور کل می توان گفت افزایش سرمایه اقدامی مطلوب و موثر در جهت تأمین منافع آتی سهامداران است، چون در نهایت منجر به بهبود وضعیت و یا رشد تولید و همچنین سودآوری شرکت می شود.

حال از دیگر مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران به جز اثرات بنیادی، اثرات روانی آن بر قیمت تابلو خواهد بود به این صورت که با انتشار خبر افزایش سرمایه، توجه سهامداران به آن سهم افزایش پیدا می کند و شرکت می تواند تا زمان ثبت افزایش سرمایه مورد توجه سهامداران قرار بگیرد و سهامش را به آنها بفروشد.

مزایای افزایش سرمایه از سود انباشته

اگر دقت کرده باشید، معمولا در بازارهای صعودی، زمانی که یک شرکت افزایش سرمایه دارد، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. دلیل اصلی آن هم، این است که افزایش سرمایه‌ها مزایای زیادی دارند که موجب می‌شود تا سهامداران به سمت خرید آن‌ها بیایند. یکی از بهترین افزایش سرمایه‌ها، افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. معمولا بیشترین مزایا متعلق به همین گروه است.

افزایش تعداد سهام شما: در واقع تعداد سهامی به عنوان سهام جایزه به شما تعلق می‌گیرد. همین موضوع، یکی از مهم‌ترین مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. کسانی که تازه با مبحث افزایش سرمایه آشنا شده باشند، به سرعت به دنبال خرید این سهام‌ها خواهند رفت. اما در واقع به صورت ارزش سهامی، تغییری در پرتفوی شما به وجود نخواهد آورد و بر همان مبنا، قیمت هر سهم نیز کاهش خواهد یافت.

اطمینان شما از سودده بودن شرکت: طبیعتا شرکت باید در طی یک مدت زمان معینی، از فروش محصولات یا از سود غیر عملیاتی، انباشت سودی را کسب کند. سپس این سود انباشته را تحت عنوان افزایش سرمایه به سهامداران ارائه می‌دهد.

کمک به سودسازی شرکت در میان مدت و بلند مدت: مزایای دیگر این نوع افزایش سرمایه این است که شرکت در واقع خیال سهامدار را راحت می‌کند که در میان مدت و بلند مدت، اگر اتفاق خاصی نیفتد، سودآوری شرکت تکرار خواهد شد و یک فاکتور بنیادی مهم در تحلیل سهم به حساب می آید.

تسریع در طرح‌های توسعه‌ای شرکت مانند راه اندازی خط تولید جدید و در نهایت افزایش تولید و سود شرکت

عدم نیاز به پرداخت مبلغی برای سهام جایزه: همانطور که می‌دانید، افزایش سرمایه از محل سود انباشته، نیازی به پرداخت پول ندارد تا سهام در اختیار شما قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: سود انباشته چیست و افزایش سرمایه از آن به چه صورت است؟

معایب افزایش سرمایه از سود انباشته

قفل بودن درصدی از دارایی برای مدت معمولا یک الی دو ماه: یکی از مهم‌ترین ریسک‌های خرید سهام‌هایی که افزایش سرمایه از سود انباشته دارند، قفل شدن دارایی شما به میزان درصد افزایش سرمایه است. در واقع شما باید به مدت حداقل ۲ ماه به پول خود نیاز نداشته باشید تا با آرامش خاطر سهام را خریداری کنید.

ریزش قیمت سهام پس از آزاد شدن دارایی قفل شده: همانطور که گفته شد، بخشی از دارایی قفل خواهد شد و شما قادر به معامله آن نیستید، اما زمانی که دارایی شما پس از دو ماه قابل فروش قرار بگیرد، عرضه زیادی از سمت سهامداران شکل خواهد گرفت که ممکن است باز هم قادر به فروش سهام خود نباشید و هر روز از ارزش آن کم و کمتر شود.

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران - فایده افزایش سرمایه برای سهامدار
مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران – فایده افزایش سرمایه برای سهامدار

مزایای افزایش سرمایه از آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، معمولا مزایا و معایبی دارد که به صورت کلی موجب جذب سرمایه‌گذار به این سمت خواهد شد.

اگر وضعیت بازار خوب باشد، قادر خواهید بود تا سهام حق تقدم را بالاتر از ارزش خود سهم بفروشید: یکی از مهم‌ترین مزایای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی این است که شما در کمتر از ۲ ماه قادر خواهید بود تا سهام حق تقدم خود را بدون نیاز به پرداخت ارزش اسمی بفروشید. حالا اگر بازار صعودی باشد، حتی قیمت حق تقدم نیز از خود سهم بالاتر خواهد رفت و سود زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

کمک به سودسازی شرکت در میان مدت و بلند مدت: یکی دیگر از مزایای افزایش سرمایه از آورده نقدی، سودرسانی شرکت در میان مدت و بلند مدت است. زیرا شرکت با آورده نقدی که از سهامداران جذب می‌کند، بخشی از مشکلات مالی خود را رفع خواهد کرد.

تسریع در طرح‌های توسعه‌ای شرکت مانند راه اندازی خط تولید جدید و در نهایت افزایش تولید و سود شرکت

تزریق نقدینگی به شرکت برای تسریع امور

بیشتر بخوانید: حق تقدم سهام در بورس چیست؟

معایب افزایش سرمایه از آورده نقدی

زمان ‌بر بودن چرخه افزایش سرمایه و ثبت سهام حق تقدم به عنوان سهام اصلی: در این افزایش سرمایه، شما باید برای پرداخت مبلغ اسمی به بانک مراجعه کنید و با پرداخت آن، یک روند فرسایشی ۳ الی ۶ ماهه شروع می‌شود که پس از آن قادر خواهید بود تا سهام خود را به فروش برسانید.

مقاومت سهامداران در تزریق ارزش اسمی ( ۱۰۰۰ ریال به ازای هر سهم ): معایب دیگر این نوع افزایش سرمایه این است که، برخی سهامداران مبلغ اسمی را واریز نمی‌کنند. همین مساله موجب می‌شود تا شرکت سهام حق تقدم را برای چندین بار به حراج بگذارد که این خود بر سیکل ۶ ماهه خواهد افزود.

مزایای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

گروه دیگری از افزایش سرمایه‌ها که معمولا در زمانی که بازار صعودی است، بسیار پرطرفدار هستند، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌هاست. زمانی که شرکت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها می دهد، معمولا جزو شرکت‌های درجه سومی محسوب می‌شود، مگر اینکه واقعا زیان‌ده نباشد.

بهبود در صورت‌های مالی شرکت: یکی از مزایای مهم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها، بهبود در صورت‌های مالی شرکت است. به این صورت که برخی از شرکت‌ها با فروش املاک خود، می‌توانند از ضرر خارج شوند و به سود برسند. قطعا اگر شرکت بتواند روند سودسازی خود را حفظ کند، استقبال خوبی از این سهام‌ها خواهد شد.

به روز رسانی ارزش دارایی‌های شرکت

افزایش قدرت دریافت اعتبار

معایب افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

همچنین معایب زیادی نیز در این افزایش سرمایه وجود دارد که لازم است آن‌ها را برایتان شرح دهیم.

عدم ورود نقدینگی به داخل شرکت: در این نوع افزایش سرمایه، نقدینگی توسط سهامداران وارد شرکت نمی‌شود و شرکت تنها با فروش املاک و دارایی‌های خود، قادر خواهد بود تا ضررهای خود را جبران کند.

عدم تغییر ارزش ذاتی شرکت: اگر قصد تحلیل بنیادی شرکت‌ها را بر اساس افزایش سرمایه دارید، این نکته را مدنظر قرار دهید که هیچ اتفاقی در بنیان شرکت نخواهد افتاد و تنها به صورت موقت شرکت از ضرر خارج خواهد شد.

زمان‌بر بودن چرخه افزایش سرمایه ( یک الی دو ماه ): عیب دیگر این نوع افزایش سرمایه، این است که سیکل زمانی آن ممکن است بین ۱ الی ۲ ماه زمان ببرد. در آن زمان شما قادر نخواهید بود تا سهام خود را به فروش برسانید.

بیشتر بخوانید: سهام جایزه در بورس چیست و چه کسانی دریافت می کنند؟

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران

مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران - فایده افزایش سرمایه برای سهامدار
مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران – فایده افزایش سرمایه برای سهامدار

بهترین نوع افزایش سرمایه کدام است؟

هر کدام از روش های افزایش سرمایه با توجه به شرایط موجود می تواند نیازهای مختلف شرکت را برطرف کند. بنابراین نمی توان همیشه گفت یک روش از بقیه بهتر است.

اما در کل افزایش سرمایه از آورده بهترین است چون باعث ورود نقدینگی به شرکت می شود اما همه شرکت ها نمی توانند از این افزایش سرمایه استفاده کنند.

نکته بعدی در مورد افزایش سرمایه برای شرکت های زیان ده است. افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی ها بدون نیاز به نقدینگی جدید می تواند تا حد زیادی ساختار شرکت را بهبود دهد.

در نتیجه افزایش سرمایه خوب است یا بد؟

تورم، شوک‌های ارزی، روند صعودی قیمت‌ها و نیز بالا بودن نرخ سود بانکی، مهم‌ترین دلایل افزایش سرمایه شرکت‌ها محسوب می‌شود.

به‌طورکلی تصمیم به افزایش سرمایه، اقدامی مطلوب در راستای تأمین منافع آتی سهامداران است؛ زیرا به بهبود وضعیت یا رشد تولید و سودآوری شرکت می‌انجامد.

همان‌طور که در روش‌های مختلف اشاره شد، افزایش سرمایه به لحاظ ظاهری، دارایی سهامدار را تغییر نمی‌دهد و صرفاً باعث شکستن و کاهش قیمت می‌شود. اما افزایش سرمایه به‌جز اثرات بنیادی، اثرات روانی نیز بر قیمت تابلو خواهد داشت.

با انتشار خبر افزایش سرمایه، اقبال به سهم افزایش می‌یابد و تا زمان ثبت افزایش سرمایه، شرکت می‌تواند مورد توجه سهامداران قرار گیرد و بازدهی قیمتی نصیب آنان کند.

این اتفاق، تأییدی بر درست بودن رفتار سهامداران نیست و می‌تواند صرفاً یک رفتار هیجانی باشد. همچنین افزایش سرمایه به‌تنهایی نمی‌تواند ملاکی برای ارزنده بودن سهام یک شرکت باشد.

عاملی که در افزایش سرمایه‌ها باعث مثبت شدن یک سهم می‌شود، انتظار مثبت و اطمینان سهامداران نسبت به محقق شدن عملیات اجرایی مدنظر شرکت است. بنابراین سهامداران باید به شرایط کلی شرکت، منطق افزایش سرمایه و درصد آن توجه کنند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x