مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خانه کاظمی تهران

خانه کاظمی تهران

خانه کاظمی تهران به سبک معماری دوران اواسط قاجار است و به مانند خانه‌های سنتی آن زمان ساخته شده است. و همانند دیگر خانه‌های قدیمی و سنتی ایران از بخش‌های مختلف بیرونی، اندورنی، آب انبار، مطبخ و اصطبل تشکیل شده‌است.

خانه کاظمی تهران

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیک، در این بخش با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما هستیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سربزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی خانه کاظمی تهران «خانه ‌موزه تهران قدیم» اختصاص دارد.

خانه کاظمی متعلق به میرزا سید کاظم، پسر سید میرزا هدایت الله تفرشی است. وی اصطبل‌دار سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار و از طبقه اشراف دوران قاجار بوده است.

خانه کاظمی تهراندر سال ۱۲۸۳ قمری که ناصرالدین‌ شاه قصد سفر به خراسان داشت، میرزا سیدکاظم نیز همراه هیئت شاه بود و در میان راه به مستوفی‌گری اصطبل گمارده شد. میرزا سید کاظم از سال ۱۲۹۹ قمری، مستوفی اصطبل شاهی و ایلخی چیان و کلیه دواب دیوانی زین‌خانه و کالسکه‌خانه بود. او در اواخر عمر ملقب به وزیر دواب شد. کاظمی‌های تهران و تفرش منتسب به وی هستند.

سرای کاظمی / خانه کاظمی تهران

بنای خانه کاظمی در اواخر دوره‌ قاجار شکل گرفت و در زمان رضا شاه پهلوی این عمارت تکمیل شد.

سرای کاظمی با قدمتی حدود ۱۰۰ سال، با درنظر گرفتن جدایی و از بین‌ رفتن بخش‌هایی از آن، امروزه مساحت تقریبی ۲۰۳۳ مترمربعی دارد که ۱۲۱۵ مترمربع فضای باز و ۶۵۰ مترمربع زیربنا است.

این خانه به سبک معماری دوران اواسط قاجار است و به مانند خانه‌های سنتی آن زمان ساخته شده است و همانند دیگر خانه‌های قدیمی و سنتی ایران از بخش‌های مختلف بیرونی، اندورنی، آب انبار، مطبخ و اصطبل تشکیل شده‌است.

آنچه که امروز از عمارت کاظمی باقی مانده قسمت شاه نشین آن است که یک طبقه‌ زیرزمین و یک طبقه بالا و دو حیاط در شمال و جنوب بناست که حیاط جنوبی در بخش بیرونی و حیاط شمالی در بخش اندرونی خانه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی باغ نگارستان تهران

خانه کاظمی تهران

از مرحوم سید کاظم تفرشی علاوه بر این خانه، مسجد و مدرسه ای زیبا در خیابان ری، نبش کوچه باغ پسته‌بک به یادگار مانده است. این مسجد و مدرسه که در تناسب معماری بی نظیر است به نام بنیان گذار و واقف آن مسجد و مدرسه کاظمیه نام دارد.

عمارت کاظمی در محله امامزاده یحیی واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران قرار دارد.

خانه کاظمی تهران

بخش اصلی ساختمان سرای کاظمی ۵ متر بالاتر از حیاط قرار دارد و در نمای کلی عمارت آجرکاری خوش نقش و نفیسی انجام گرفته که زیبایی خاصی را به بنا می‌بخشد. عنصر اصلی تزیینات داخلی خانه موزه قدیم تهران، نقش‌بندی پنجره‌ها و درهای ارسی با شیشه‌های رنگی است که به سادگی در بخش درونی بنا جلوه‌گری می‌کند.

خانه کاظمی تهران

در حال حاضر نیز در پروژه ای در قالب مردم شناسی که شهرداری با استفاده از ماکت‌ها و عروسک هایی مشاغل و آداب و رسوم مردم تهران طی ۱۵۰ سال گذشته را به نمایش گذاشته در این مجموعه به صورت کوچک و دایمی برقرار شده است.

عکس خانه کاظمی تهران

عکس خانه کاظمی تهران

خانه کاظمی تهران

همچنین با استفاده از ویترین‌های شیشه‌ای، اشیاء و ابزار‌آلاتی از زمان قاجار تا دوره‌ی پهلوی اول جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده است.

تحولات پوشش در آن برهه‌ تاریخی نیز، در این موزه قابل توجه است که هم لباس سنتی دوره‌ قاجار و هم تحول لباس‌های سنتی به لباس فرنگی مانند کلاه پهلوی، کت و شلوار و کروات را نشان می دهد. همچنین می‌توانید عکس‌هایی بسیار دیدنی و جالب را از تهران قدیم که کمتر دیده شده اند را در این مکان مشاهده کنید.

در موزه‌ کوچکتری هم اسباب بازی‌های قدیمی را به نمایش گذاشته‌اند که دیدنشان خالی از لطف نیست. در این موزه وسیله‌ بازی چوبی که دقیقا شکل اسکوتر امروزی است را با نام تیزرو مشاهده کنید.

آدرس خانه کاظمی تهران

آدرس خانه کاظمی تهران: خیابان ۱۵ خرداد شرقی، کوچه امامزاده یحیی، کوچه مستوفی، پلاک ۶۶.

کتاب «یادداشت‌ های زندگانی باقر کاظمی» اطلاعات مفیدی از این خاندان در اختیار می گذارد.

دسترسی به آدرس خانه کاظمی تهران

دو ایستگاه پانزده خرداد و بهارستان در خطوط یک و دو، نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به سرای کاظمی هستند که از هر کدام حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی خواهید داشت.

می‌توانید با اتوبوس هم به ایستگاه میدان بهارستان بروید و از آن جا با تاکسی مسیر خود را تا چهارراه سیروس ادامه دهید.

محله امامزاده یحیی از شمال به خیابان امیرکبیر و از شرق به خیابان ری می‌رسد و در جنوب خیابان ۱۵ خرداد شرقی است. فراموش نکنید محله در محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

می‌توانید با بی‌آرتی‌های خاوران-آزادی خودتان را به میدان قیام برسانید.

ساعات بازدید: تمام روزهای هفته به‌غیراز دوشنبه و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ تا ۱۸.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x