مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
معرفی انواع سختی گیرهای آب - سختی گیر آب - تصفیه آب

معرفی انواع مرسوم دستگاه­ های سختی­ گیر آب

سختی آب می تواند روی پوست بدن و لوازم منزل تاثیرگذار باشد. در سالهای اخیر نمونه های بسیاری از این دستگاه ها در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفه است ولی دانش استفاده و موارد مصرف به خوبی گزارش نشده است. در این مقاله سعی بر آن شده است تا با معرفی چند نوع پر کاربرد این دستگاه ها بتوانیم مسیر صحیح انتخاب این دستگاه ها را فراهم آوریم.

انواع مرسوم دستگاه­ های سختی­ گیر آب

 

وجود املاح و یون‌های معلق در آب که باعث تغییر در رنگ و مزه آب می‌شوند را سختی گویند. این سختی‌ها با چشم دیده نمی‌شوند. واحد شناسایی سختی آب TDS است، که به معنای کل مواد جامد موجود در حجم مشخصی از آب است.

از نمک‌های تک‌ ظرفیتی مثل نمک طعام تا دیگر مواد سمی و سنگین در آب‌های سطحی و زیرسطحی وجود دارد و در بعضی مناطق برای این سختی‌ها تصفیه‌خانه‌ای وجود ندارد تا این سختی‌ها گرفته شود. تنها به گندزدایی به‌ وسیله کلر اکتفا می‌شود و آن آب وارد خطوط انتقال شهری می‌شوند.

در سال‌های گذشته شماری از استفاده‌کنندگان به دستگاه‌هایی سختی گیر خانگی روی آورده‌اند. البته دلیل عمده این استفاده به خاطر موارد کلیوی بوده است.

در پژوهش­ های اخیر ثابت‌ شده است، سختی آب باعث خرابی پوست و در بزرگسالی اگزما می‌شود. همچنین سختی آب باعث خرابی سیستم‌های گرمایشی مثل پکیج‌های گرمایشی و آبگرمکن­‌ها، ماشین‌های ظرفشویی، ماشین لباسشویی و البسه می‌شود. اما این مسئله که آب مصرفی چه نوع سختی دارد و با چه وسیله و دستگاهی می‌توان آن را کاهش داد، یک بحث کارشناسی است.

در ادامه به بررسی پنج نوع دستگاه سختی گیر می‌پردازیم، تا شما همراهان بزرگوار بتوانید با شناخت کافی اقدام به خرید و نصب آن نمایید.

 

انواع کلی سختی ­گیرها

سختی‌ گیرهای آب به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند؛ سختی ­گیرهایی که از نمک استفاده می‌کنند و آن دسته که از نمک استفاده نمی‌کنند.

سال‌هاست که سختی ­گیرهای پایه نمکی در حال کار هستند. این سیستم‌ها یک یون فدا شونده دارند که با تبادل آن با یون سخت باعث می‌شوند سختی آب کاهش یابد. اگرچه آن‌ها به‌خوبی کار می‌کنند، اما ممکن است برخی از عوارض جانبی ناخوشایند (اما نه مضر) مانند احساس لغزندگی آب و صابونی بودن را داشته باشند.

سختی­ گیرهای بدون نمک دو نوع کلی دارند.

الکترومغناطیسی یا سیستم‌های فیلتراسیون فیزیکی دو دسته عمده از این سیستم‌ها هستند. اما این سیستم‌ها هم نمی ­توانند همواره و بدون توقف آب را پالایش نمایند. اما اگر به دنبال حجم زیاد مصرف نباشیم، این دستگاه‌ها گزینه خوبی هستند. با مطالعه میزان رضایت مصرف کنندگان سختی­ گیرهای بازارهای اروپایی نتایج زیر حاصل شده است.

 

سختی­ گیر بدون نمک پلیکان

میزان رضایت مصرف‌کنندگان: ۹۴ درصد از مصرف‌کنندگان نمره ۴ ستاره و یا بالاتر را به این محصول داده‌اند و گفته‌اند سطح تصفیه فوق‌العاده بالا و بدون تغیر طعم بوده است.

سختی گیر یونی غیر نمکی
سختی گیر یونی غیر نمکی

مزایا: بدون نیاز به مصرف برق، بدون مزه نمک

معایب: گران بودن

اگرچه عمده سیستم‌های سختی گیر بر پایه نمک محبوب و باقیمت مناسب هستند، اما به دلایل ذکر شده قطعاً گزینه مناسبی برای همه نیستند. این سیستم سختی گیر بدون استفاده از نمک آب مصرفی را از مواد معدنی سخت پالایش می‌کند. این پکیج شامل یک رسوب‌گیر با دانه‌بندی ۵ میکرونی در ابتدا است و در مرحله بعدی آب مستقیماً وارد مواد سختی­ گیر غیر نمکی می‌شود. البته این سیستم با قیمت ۲۰۰۰ یورو قابل‌ دسترس است.

 

سختی­ گیرهای مغناطیسی

میزان رضایت مصرف‌کنندگان: ۷۳ درصد از مصرف‌کنندگان نمره ۴ ستاره و یا بالاتر را به این محصول داده‌اند و این نوع سختی ­گیر را نوع نسل آینده سختی­ گیرها بیان نموده‌اند.

سختی گیر مغناطیسی
سختی گیر مغناطیسی

مزایا: مقرون‌به‌صرفه، بدون استفاده از نمک

معایب: پوشش استفاده کمی دارد

این دستگاه به‌ راحتی به سیستم لوله‌کشی متصل می‌شود و نیازی به استفاده از مواد شیمیایی ندارد. همچنین دوست دار محیط‌ زیست است. این دستگاه به کمک نیروی الکتریکی و با استفاده از امواج الکترومغناطیسی مواد معدنی موجود در آب را تجزیه می‌نماید. این دستگاه به‌ طور خاص برای از بین بردن ترکیبات کلسیم، منیزیم و منگنز طراحی‌ شده است. همچنین می­ تواند باعث کاهش تجمع سنگ‌آهک در وان­، سر دوش حمام و لوازم‌خانگی شود.

 

سختی­ گیر اسموز معکوس

میزان رضایت مصرف‌کنندگان: ۹۳ درصد از مصرف‌کنندگان نمره ۴ ستاره و یا بالاتر را به این محصول داده‌اند و این نوع سختی ­گیر می‌تواند نمک و دیگر املاح را از آب بگیرد و آبی گوارا را به مصرف‌کنندگان بدهد.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس
دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

مزایا: قابل اطمینان، قابلیت اضافه نمودن مواد معدنی مفید

معایب: به‌ کل سیستم متصل نمی‌شود، تولید فاضلاب، برق مصرفی

این دستگاه به‌ وسیله فیلترهای فیزیکی آب را تصفیه می ­کند. فیلتر اصلی فیلتر اسمز معکوس و یا RO است. این فیلتر قابلیت گرفتن املاح تا ۹۹ درصد را دارا است و آب حاصل کیفیت بسیار بالایی دارد، ولی بسته به نوع آب ورودی به سیستم در حدود نیمی از آب دور ریز خواهد شد. از این دستگاه برای مصارف شرب بیشتر استفاده می‌شود و به علت گرانی آب تولیدی مصرف آب برای مصارف شستشو مقرون‌ به‌ صرفه نیست.

 

سختی ­گیرهای نانو فیلتر

میزان رضایت مصرف‌کنندگان: ۹۰ درصد از مصرف‌کنندگان نمره ۴ ستاره و یا بالاتر را به این محصول داده‌اند و این سختی­ گیرها می‌توانند تا نمک‌های یک ظرفیتی را کاملاً از آب بگیرند.

نانو فیلتر آب
نانو فیلتر آب

مزایا: قابل اطمینان، انرژی کم

معایب: گران، جذب ناکافی نمک طعام

این فیلترها که دارای منافذی در حدود نانومتر هستند، تمامی املاح نمکی چند ظرفیتی را از آب جدا می‌کنند و فقط در مقابل نمک تک‌ظرفیتی مانند نمک طعام ناتوان است. این فیلترها با فشار تا ۳ بار کار می‌کنند و تمامی املاح را در خود محفوظ می‌کنند ولی می‌بایستی در یک دوره زمانی مشخص تعویض شوند. همچنین اگر مخزن‌های پیش‌ تصفیه‌ای با ابعاد منافذ بزرگ‌تر قبل از آن نصب شود، می‌تواند طول عمر بالاتری را داشته باشد.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x