مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی روستای کندوان / شگفت انگیزترین روستای صخره ای جهان

روستای کندوان یکی از جاذبه های زیبای گردشگری استان آذربایجان شرقی به حساب می آید. این روستا پیشینه تاریخی 3 هزار ساله دارد و دلیل شهرت آن وجود خانه هایی است که در دل صخره‌های سنگی به شکل کندوی عسل کنده شده‌اند.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی روستای کندوان آذربایجان شرقی اختصاص دارد.

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از جاذبه های زیبای گردشگری استان آذربایجان شرقی به حساب می آید. این روستا پیشینه تاریخی ۳ هزار ساله دارد و دلیل شهرت آن وجود خانه هایی به شکل کندوی عسل است که در دل صخره‌های سنگی کنده شده‌اند.

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از روستاهای شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی است. محققین معتقدند احداث خانه های این روستا به قرن ۷ هجری، هم زمان با یورش مغول‌ها برمی‌گردد. برخی از باستان شناسان نیز قدمت این روستا را به دوره های پیش از اسلام نسبت می‌دهند.

طبق برخی از مطالعات در قرن هفتم هجری، ساکنان روستایی به نام حیله ور که در ۲ کیلومتری غرب کندوان قرار داشته، برای در امان ماندن از حمله مغول ها، به دشتی در مقابل کندوان فعلی مهاجرت کرده و به تدریج درون کران‌ها را حفاری کرده و پناهگاهی امن برای خود ساخته اند.

روستای کندوان

خانه های سنتی و باستانی کندوان از نظر نوع معماری در ایران بی نظیرند. در معماری صخره‌ای مصالح ساختمانی مانند گچ، آهک، خشت و… به کار نرفته است و فضای مورد نظر با حفاری درون سنگ ایجاد می‌شود.

صخره های کله قندی شبیه به کندوی عسل و غارهایی که توسط انسان حفر شده و به عنوان خانه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، باعث خلق یکی از شگفت انگیزترین روستاهای صخره ای جهان شده است.

Kandovan rocky village scaled 1

روستای زیبای کندوان در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۵۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ای کندوان در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه های سهند، یک منظره‌ بی نظیر را در یکی از خوش آب و هوا ترین نقاط ایران رقم زده است.

21471 orig

توده ها و گدازه های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم کران درآمده است.

کندوان منطقه‌ای ییلاقی از رشته کوه های سهند است که مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند.

معماری خانه ها

خانه ها درون مخروط های کله قندی حفر شده اند. ارتفاع بعضی از مخروط های بلند به ۴۰ متر نیز می رسد که درون آن ها صدها آغل، انبار و اتاقک حفر شده و بسیار دیدنی است.

به دلیل قطر و ضخامت زیاد کران‌ها (حدود ۲ متر)، ایجاد نورگیر در طبقات پایین کار بسیار مشکلی است، به همین علت نورگیرها اغلب در طبقات بالا واقع شده‌اند.

88a209c0 6141 11e9 a372 1f104bf02a0a

جنس پنجره‌ها از چوب بوده، اغلب به شکل شطرنجی و در آن ها قطعات کوچک شیشه تعبیه شده است.

ارتباط طبقات بالایی کران‌ها با خارج، از طریق پلکان های بسیار زیبایی از بدنه خود کران تامین گشته است. طبقه همکف، اکثرا اصطبل بوده و طبقات دوم و سوم و چهارم به عنوان سکونت‌گاه استفاده می‌شود. در بعضی موارد از طبقه چهارم به عنوان انبار نیز استفاده کرده‌اند.

این خانه‌های صخره‌ای همانند منازل مسکونی عادی دارای بخش‌های مختلفی مانند اتاق نشیمن، صندوق‌خانه، آشپزخانه و حتی مجهز به سیستم لوله‌کشی آب و برق هستند. به دلیل قطر زیاد دیوارها، فضای داخل خانه به‌طور طبیعی در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها خنک است.

photo 2016 05 13 23 31 01

روستای کندوان دارای مسجد، حمام، مدرسه و آسیاب است و کران مسجد یکی از بزرگ‌ترین کران‌های روستا را تشکیل داده است. به دلیل شکل مخروطی خاص، اغلب کران‌های دارای طبقات مختلف، از داخل با یکدیگر ارتباط ندارند، کران ها عموما دارای دو طبقه بوده و در بعضی موارد سه و حتی چهار طبقه نیز در آنها ایجاد کرده اند.

N3526061 6054359

آبریزها اکثرا در کنار معابر و در خارج از کران ها و محیط مسکونی قرار داشته و هر چند خانواده به طور مشترک دارای یک آبریز هستند. آبریزها اکثرا دارای چند محل نشیمن و انباره است که بستگی به شیب زمین دارد.

در سطح جهان فقط چهار روستای صخره‌ای تاکنون شناسایی شده‌اند که شامل روستای کاپادوکیه در ترکیه، داکوتا در آمریکا، روستای صخره ای سه هزارساله شهر بابک و کندوان در ایران است که در میان این روستاها، در حال حاضر فقط در روستاهای ایران زندگی جریان دارد و دو روستای مشابه خالی از سکنه هستند.

 

محصولات روستای خوش آب و هوای کندوان

مهم ترین محصول این منطقه عسل است. همچنین از دیگر محصولات روستای کندوان می توان گردو، گیاهان دارویی، دوشاب (شیره انگور) و بادام را برشمرد.

گلیم، جاجیم و روسری‌های کلاقه‌ای از صنایع دستی تولید شده در این روستا است.

Kandovan 6 2

با توجه به موقعیت روستای کندوان در جایگاه یکی از هدف‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی و حضور سالانه نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر گردشگر در این منطقه، اماکنی برای تسهیل و گسترش امکانات رفاهی و اقامتی این منطقه تاسیس شده است.

Kandovan8

 

امیدواریم از مطالعه معرفی روستای کندوان لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x