مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مکمل های چاقی و لاغری

درباره مکمل های چاقی و لاغری بدون هویت

محصولاتی را که به اسم داروی دست ساز چاقی یا لاغری و با عنوان گیاهی عرضه می‌شود، حتماً و قطعاً دارای ترکیبات شیمیایی آسیب‌رسان و مضر سلامت هستند و نباید مصرف شوند.

مکمل های چاقی و لاغری بدون هویت مشخص!

هر نوع دارو یا مکمل یا فرآورده ای را که ترکیبات آن نامشخص است و صرفاً به شکل فقط کپسول، قرص یا شربت عرضه می‌شود را به هیچ عنوان مصرف نکنید.

محصولاتی را که به اسم داروی دست ساز چاقی یا لاغری و با عنوان گیاهی عرضه می‌شود، حتماً و قطعاً دارای ترکیبات شیمیایی آسیب‌ رسان و مضر سلامت هستند و نباید مصرف شوند.

مکمل های چاقی و لاغری
مکمل های چاقی و لاغری

چند نکته درباره داروها و مکمل های چاقی و لاغری دست ساز

۱- اگر فرد سازنده دارو یا فرآورده ادعای گیاهی بودن ترکیب را دارد حتماً باید ترکیبات آن را برای فرد مصرف کننده بازگو کند و محصول ارائه شده باید هویت و مشخصات داشته باشد. (بهانه این افراد از طفره رفتن در خصوص ذکر ترکیبات داروها این است که نمی خواهم فرمول ابداعی من لو برود)

۲- به جز دکتر داروساز و در هیچ محلی به جز داروخانه و شرکت ‌های تولید‌کننده دارو هیچ فردی در هیچ کجا حق ساخت دارو و مکمل و … را ندارد. بنابراین وقتی فردی که از یک فرد فاقد صلاحیت علمی و فنی و محلی به غیر از داروخانه ‌ها یک محصول را خریداری کرده و مصرف می کنید منتظر عوارض جانبی آن باشید.

بیشتر بخوانید: تخم کتان و خواص این بذر ارزشمند

۳- این داروها اگر برای کاهش وزن عرضه شوند، علیرغم ادعای گیاهی بودن آن ها، قطعا حاوی مواد دارویی مانند لووتیروکسین، توپیرامات، آمفتامین ها و مت آمفتامین، فلوکسیتین، ترکیبات مخدر صناعی جدید مثل ال اس دی و چندین ترکیب شیمیایی دیگر هستند.

داروها اگر برای افزایش وزن ساخته شده باشند حاوی سیپروهپتادین، انواع کورتون ها مثل دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزولون، داروهای هورمونی مانند استروژن، پروژسترون و سایر داروها مثل مجسترول و … هستند.

صرف اینکه کپسول دست ساز را روی یک برگه سفید خالی کنند و ببینید داخل آن پودر گیاه است، کفایت نمی‌کند.

۴- گیاهی بودن یک محصول نشانه مفید بودن و ایمن بودن مصرف آن نیست. اکثر مواد سمی و کشنده و اعتیاد آور و آسیب‌رسان از گیاهان به دست می آیند مانند گیاه شوکران، ماریجوانا، تریاک و حشیش و …

۵- اگر فردی ادعا کرد که داروی دست سازی که به شما ارائه می کند مجاز و بدون مشکل است؛ به او گوش زد کنید که این دارو را برای تاییدیه مصرف گرفتن به معاونت غذا و داروی شهر و محل سکونت نشان می ‌دهید و استعلام می‌ کنید. قطعاً این فرد از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد چون عمل غیرقانونی مرتکب شده است.

مکمل های چاقی و لاغری
مکمل های چاقی و لاغری

برای مصرف مکمل های چاقی و لاغری بدون هویت به این نکته توجه داشته باشید

به هیچ عنوان داروهای دست ساز عرضه شده توسط عطاری‌ ها، سوپرمارکت ‌ها یا هر کسی که ادعای ساخت داروهای موثر دارد را مصرف نکنید و در صورت مصرف این داروهای دست ساز و بدون هویت مشخص منتظر عوارض جبران‌ناپذیر آن ها باشید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای افزایش وزن در افراد لاغر

 

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x