مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
برخی نکات اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک

دانستنی ها و برخی نکات اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک

با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک یا همان مالیات اجاره مستغلات، لازم است با برخی از نکات مهم در خصوص اطلاعات مندرج در این اظهارنامه آشنا شویم.

با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک یا همان مالیات اجاره مستغلات، لازم است با برخی از نکات مهم در خصوص اطلاعات مندرج در این اظهارنامه آشنا شویم.

 

نکات اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک

  1. ارائه یک اظهارنامه مالیاتی برای کلیه املاک

تا پیش از عملکرد سال ۱۳۹۶، مالکان واحدهای اجاری برای هر محدوده جغرافیایی بنا بر مستغلات آن محدوده نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام می نمودند. اما از عملکرد سال مالیاتی ۱۳۹۶ تا کنون این رویه به طور کلی تغییر یافت و هر شخص صاحب درآمد اجاره مستغلات می بایست تنها یک اظهارنامه برای کلیه املاک اجاره ای خود ارائه نماید و در آن کلیه املاکی که مشمول مالیات بر درآمد اجاره می گردند را قید نماید. هر چند در زمان رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی، هر ملک در اداره مالیاتی مربوط به محدوده جغرافیایی خود رسیدگی خواهد شد.

 

۲. معافیت واحدهای مسکونی

در صورتی که ملک اجاره داده شده دارای کاربری مسکونی بوده و برای سکونت از آن استفاده شود، در تهران تا ۱۵۰ متر و در سایر شهرها تا ۲۰۰ متر از مالیات اجاره معاف بوده و نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیز ندارد. تنها در صورتی که متراژ واحدهای مسکونی بیش از میزان معافیت بوده و یا استفاده اداری و تجاری از ملک مذکور صورت گیرد، صاحبان ملک ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خواهند بود.

 

۳. استفاده از ماده ۵۷ ق.م.م

یکی از موضوعات مهم اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک، استفاده از ماده ۵۷ ق.م.م (معافیت درآمد مشمول مالیات اجاره املاک به میزان معافیت ماده ۸۴ ق.م.م) برای اشخاصی است که اجاره دریافتی، تنها منبع درآمدی آنها باشد. این بدان معنی است که شخص صاحب درآمد اجاره نباید حقوق بگیر و یا فعالیت شغلی دیگری داشته باشد. نکته مهم اینکه بر اساس این ماده قانونی در صورتی که شخص درخواست استفاده از معافیت مالیاتی ماده مذکور نماید و بررسی ها و اسناد و مدارک سازمان مالیاتی خلاف این امر را نشان دهد، شخص به میزان ۱۰۰% مالیات قطعی مشمول جریمه خواهد شد.

 

۴. ماده ۱۳۷ ق.م.م

همانند مالیات بر درآمد مشاغل در صورتی که شخص در طول سال مالیاتی مربوط به اظهارنامه دارای هزینه های درمانی برای خود و یا افراد تحت تکلف خود باشد، امکان بهره مندی از ماده ۱۳۷ ق.م.م (کسر هزینه درمانی انجام شده از درآمد مشمول مالیات) را دارد. بر این اساس شخص هزینه های درمانی انجام گرفته در سال مالیاتی مورد بحث را در اظهارنامه مالیاتی قید و در زمان رسیدگی به همراه اصل مدارک مربوط به واحد مالیاتی رسیدگی کننده جهت اعمال آن ارائه می نماید.

 

۵. پرداخت مالیات ابرازی

مالیات و درآمد ابرازی در اظهارنامه مالیات بر اجاره مستغلات به عنوان مالیات قطعی تلقی شده و باید همزمان با تسلیم اظهارنامه مالیاتی پرداخت گردد. در صورتی که این مالیات ابرازی در موعد مقرر پرداخت نگردد به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت ماهانه ۲.۵% مشمول جریمه خواهد شد.

 

۶. جریمه عدم تسلیم اظهارنامه

عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک، جریمه ای معادل ۱۰% مالیات مقطوع را به همراه خواهد داشت.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x