مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مالیات بر درآمد اجاره املاک

مالیات بر درآمد اجاره املاک و نحوه محاسبه آن

مالیات بر درآمد اجاره املاک چیست؟

یکی از انواع مالیات‌های مستقیم که در مجموعه مالیات بر درآمد املاک قرار دارد، مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات است. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم درصورتی‌که ملکی خواه مسکونی، تجاری و … در اختیار شخص دیگری غیر از مالک جهت سکونت، فعالیت شغلی و… قرار داشته باشد، درآمد حاصل از اجاره‌بهای دریافتی از سوی مالک مشمول مالیات بر درآمد اجاره می‌گردد. این مالیات نیز همانند سایر مالیات‌های وضع‌شده مختص شخص صاحب درآمد که در اینجا مالک می‌باشد، بوده و ارتباطی با مستأجر ملک مذکور ندارد.

بیشتر بدانید: مالیات مستاجر و مالک و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر بر اساس قوانین مالیاتی (کلیلک کنید)

مالیات مستاجر و مالک
مالیات مستاجر و مالک

 

مالیات بر درآمد اجاره املاک دست‌اول و دست‌دوم

شاید اصلی‌ترین تقسیم‌بندی مالیات بر درآمد اجاره املاک را که در ماده ۵۳ ق.م.م نیز به آن اشاره‌شده، دست‌اول و یا دست‌دوم بودن ملک مورد اجاره باشد.

اجاره دست‌اول، اجاره‌ای تلقی می‌گردد که در آن شخص اجاره دهنده، مالک ملک باشد که اغلب اجاره واحدهای مسکونی و یا اداری از این نوع هستند و اجاره دست‌دوم آن است که شخص اجاره دهنده مالک ملک نباشد (اجاره دهنده خود مستأجر و یا صاحب سرقفلی باشد) که این امر بیشتر زمانی رخ می‌دهد که شخص اجاره دهنده صاحب سرقفلی یک واحد تجاری و یا اداری بوده، آن‌هم درحالی‌که مالک ملک شخص دیگری است که در این صورت نوع اجاره مالک از نوع دست‌اول و نوع اجاره صاحب سرقفلی از نوع دست‌دوم می‌باشد.

 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک

به‌طورکلی و بر اساس ماده ۵۳ ق.م.م، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست‌وپنج درصد (۲۵%) بابت هزینه‌ها و استهلاک‌های و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره و هرگاه موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیات وی عبارت است از مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت ملک مورد اجاره.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد املاک توسط ادارات امور مالیاتی بر مبنای اجاره‌نامه منعقدشده میان مستأجر و مالک است؛ اما در صورت عدم ارائه اسناد و مدارک اجاره‌ای از سوی صاحبان املاک و یا مغایرت بیش از ۸۰% میزان اجاره‌بهای قیدشده در اجاره‌نامه با دفاتر تعیین ارزش اجاری سازمان امور مالیاتی، مبنای تعیین مالیات، ارزش اجاری دفترچه‌های ادارات امور مالیاتی می‌باشد.

به‌طور خلاصه در تعیین مالیات بر درآمد اجاره املاک، درآمد مشمول حاصل مجموع اجاره‌بهای دریافتی صاحب ملک طی سال مالیاتی (و یا ارزش اجاری دفترچه مالیاتی) می‌باشد که این درآمد مشمول پس از کسورات قانونی و از طریق نرخ ماده ۱۳۱ ق.م.م مبنای محاسبه مالیات خواهد بود، که در مطالب آتی به شرح کامل آن خواهیم پرداخت.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x