مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
هفته نوزده بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته نوزده بارداری

هفته نوزده بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته نوزده ام بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در هفته نوزده ام بارداری:

وزن جنین در هفته نوزدهم بارداری حدود ۲۴۰ گرم و اندازه او حدود ۱۵.۳ سانتیمتر است.

عکس جنین در نوزده هفتگی او را به اندازه یک انبه کوچک نشان می‌دهد.

هفته نوزده بارداری

دست‌ها و پاهای جنین ۱۹هفته‌ای در موقعیت صحیح نسبت به یکدیگر و همچنین نسبت به‌کل بدن او قرار دارند. کلیه‌های او به تولید ادرار ادامه می‌دهند و موهای او در حال جوانه زدن است.

با اینکه در هفته نوزدهم بارداری چشمان جنین همچنان بسته است اما می‌تواند عضلات تازه‌اش را منبسط کند. حالا در هفته نوزده بارداری جایگاه چشم و گوش جنین نهایی شده است.
این دوره برای رشد اندام‌های حسی او بسیار حساس است. مغز جنین در هفته ۱۹ بارداری قسمت‌های ویژه‌ای برای بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه ایجاد می‌کند.

همچنین حرکت جنین در هفته نوزده بارداری بیشتر محسوس است.
در هفته نوزدهم بارداری همچنان که جنین آماده می‌شود تا تسلط بیشتری بر حرکات خود داشته باشد بدنش مشغول ساخت چربی است.

او حالا بسیاری از عصب‌های افراد بزرگسال را دارد. به تدریج این لایه چربی روی بدن کودک ضخیم‌تر می‌شود. همچنین غده‌های چربی او مشغول ساخت پوشش روغنی و سفید رنگی هستند که از پوست جنین در برابر مایع تند آمنیوتیک محافظت می‌کند.

در هفته ۱۹ بارداری بخش زیادی از این پوشش در هنگام تولد از بین می‌رود. اما اگر نوزاد زودهنگام به دنیا آمد به نظر می‌رسد درون ظرف ماست افتاده است زیرا همچنان مشغول ساخت این لایه چربی روی بدنش بوده است اما پوست او خیلی زود چربی‌ها و چروک‌هایش را از دست می‌دهد و تغییر می‌کند.
تعیین جنسیت جنین در هفته ۱۹ بارداری قطعی است.

اگر جنسیت دختر باشد، در هفته نوزدهم جنین حدود ۶ میلیون تخمک در تخمدان‌های او موجود است. تعداد تخمک‌ها به‌تدریج کم می‌شود تا اینکه در زمان تولد به کمتر از ۲ میلیون می‌رسد.

هفته نوزده بارداری

وضعیت مادر در هفته نوزده ام بارداری:

خیلی خوب میشود اگر بتوانید در یکی از کلاسهای مربوط به آموزشهای دوران بارداری و تمرینات زایمان ثبت نام کنید؛ در ایران فعلا این کلاسها بصورت منسجم و همگانی ارائه نمی شود، پس جستجوی خود را از همین حالا آغاز کنید.

ممکن است بیمارستان شما کلاسهایی را برگزار کند، یا می توانید به توصیه های پزشک یا مامای خود و یا دوستانتان توجه کنید. وقتی زمان زایمان فرا برسد خواهد دید که شرکت در این کلاسها ارزش صرف وقت و هزینه را داشته است…

در هفته ۱۹ بارداری، حرکت جنین در داخل شکم قابل توجه می شود.

البته، این پدیده برای بعضی از زنان زودتر از دیگران اتفاق می افتد. در حال حاضر، این حرکات کوچک، بیشتر شبیه به ضربه و یا لرزش و یا حتی گاز است، اما در چند هفته آینده حرکات قوی تر می شوند.

در این هفته، افزایش وزن قابل توجه می شود، به طوری که احتمالا بین ۳.۵ تا ۶ کیلو افزایش وزن خواهید داشت.

اگر افزایش وزن شما تا به امروز بالاتر یا کمتر از آن است، با پزشک خود در مورد نگرانی خود صحبت کنید. افزایش ناگهانی و یا سریع وزن می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد که نیاز به درمان دارد و عدم توانایی در افزایش وزن می تواند به این معنی باشد که جنین مواد مغذی کافی را دریافت نمی کند.

ممکن است از هفته چهاردهم به بعد تغییراتی در پوست خود مشاهده کرده باشید که در هفته نوزدهم بارداری مشهودتر است.

آیا کف دست‌های شما قرمز شده‌اند؟ لازم نیست نگران چیزی باشید؛ این اتفاق در اثر افزایش میزان هورمون استروژن است.

همچنین مشاهده لکه‌های تیره‌رنگ پوست در دوران حاملگی در بعضی قسمت‌های بدن در هفته ۱۹ بارداری معمول است.

هنگامی‌که این لکه‌ها روی لب بالایی، گونه‌ها و پیشانی ظاهر شوند به آن کلوآسما یا نقاب حاملگی می‌گویند.
از نوزده هفتگی بارداری به بعد ممکن است این لکه‌ها را روی بازوها یا دیگر اندام‌هایی که در معرض نور خورشید هستند نیز مشاهده کنید.

نوک پستان‌ها، کک‌ومک‌ها، اثر قدیمی زخم‌ها، زیر بغل یا قسمت داخلی بازوها، قسمت داخلی ران‌ها و فرج نیز ممکن است در دوران حاملگی تیره‌رنگ شوند که علت آن افزایش خونرسانی است.

تغییرات دید در بارداری شایع است زیرا هورمون‌های بارداری باعث ایجاد مایع در چشم شما می‌شوند و انحنای چشم را تغییر می‌دهد.

هورمون‌ها همچنین می‌توانند تولید اشک چشم را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل چشم دچار خشکی می‌شود. اما این تغییرات موقتی است و بعد از زایمان همه چیز به روال طبیعی بازمی‌گردد.

هفته نوزده بارداری

تغییرات بدن در هفته ۱۹ بارداری:

۱- درد رباط:

احتمالا شکم و لگن شما از یک طرف یا دو طرف درد شدیدی حس می کنند. در بارداری درد رباط طبیعی است. ماهیچه های رحم به خاطر فشار جنین به بدن فشار وارد می آورد.

۲-خستگی و تنگی نفس:

خستگی و تنگی نفس (تنگی نفس در حاملگی) چیز جدیدی نیست. جریان خون شما خون را به بدن و بند ناف جنین می رساند.

این مسئله باعث خستگی بدن می شود. مراقب رژیم غذایی خود باشید. باید مقدار کافی ویتامین ث و آهن برای رشد جنین و سلامتی بدن خود کسب کنید.

  • سعی کنید غذاهای مختلف را ترکیب کنید تا مواد مغذی لازم را دریافت کنید.
  • سعی کنید سبزیجات در بارداری مصرف کنید. سبزیجات برگ سبز مواد مغذی مانند فیبر، کلسیم و فولات و ویتامین ث و آهن دارند. گوشت قرمز، میوه های تازه، عدس و غلات در بارداری مفید هستند.

۳- سوزش معده:

سوزش معده مشکلی است که در بارداری شما را رها نمی کند. معده در این زمان حساس تر از قبل می شود. در بارداری هورمون های جدیدی ترشح می شوند که بدن را به آرامش می رسانند و فاصله بین معده و لوله غذا بسته می شود.

هر وعده، سوزش معده (سوزش سر دل در بارداری ) باعث سوزش قفسه سینه می شود. پیش از انتخاب روشی مناسب برای درمان، سعی کنید با پزشک مشورت کنید. شیر سرد باعث برطرف شدن سوزش معده می شود.

۴- عرق کردن:

خانم باردار در بارداری دمای داخلی بدنش بیشتر است.

هفته نوزده بارداری

 سینه‌های شما حالا خود را آماده می‌کنند که شیر بسازند. تعداد مجراهای شیر در بارداری رو به افزایش است. غدد شیری برای تولید شیر آماده می‌شوند و نوک سینه‌ها هم برآمدگی بیشتری پیدا می‌کنند تا نوزاد راحت‌تر بتواند آنها را بمکد.

بعضی خانم‌ها در طول دوره حاملگی متوجه می‌شوند مایع رقیق و مایل به رنگ زرد از نوک سینه‌های‌شان خارج می‌شود.

این شیر در واقع نخستین مایعی است که کودک از سینه‌های مادرش دریافت می‌کند. این شیر که ماک هم نامیده می‌شود حاوی مواد مغذی و پادتن‌های محافظ است و یک تا دو روز پس از زایمان تولید شده و سپس شیر جای آن را می‌گیرد.

تراوش یا حتی عدم تراوش شیر ماک در طول بارداری بسیار طبیعی است. تراوش آن در این زمان تنها یک معنی دارد و آن سالم بودن سینه‌های شما برای شیر دادن به نوزاد است.

مشکلات هفته نوزدهم بارداری

در حال حاضر و در هفته نوزدهم بارداری باید با برخی مشکلاتی که ممکن است با آنها مواجه شوید، آشنا شوید.

  • خونریزی واژن: کمی لکه بینی بعد از رابطه جنسی به ویژه در هفته نوزدهم اغلب جای نگرانی ندارد اما خونریزی بیشتر از آن می‌تواند علامت سقط جنین، مشکلات جفت جنین یا زایمان زودرس باشد.
  • ترشح مایعات از واژن: این رویداد همیشه باید باعث نگرانی شما شود. در این هنگام باید بی‌درنگ با پزشک تماس بگیرید.
  • انقباض‌های منظم: این انقباض‌ها ممکن است علامت درد زایمان باشد به ویژه اگر در روز بیشتر از ۶ ساعت آنها را احساس می‌کنید.
  • انقباض یا درد شدید بطنی: اگر در ناحیه شکم انقباض‌های دائم و دردناکی را احساس می‌کنید با پزشک تماس بگیرید چون ممکن است درد زایمان باشد.
  • حالت تهوع و استفراغ شدید: اگر استفراغ شما به قدری شدید است که نمی‌توانید مایعات را در بدن خود نگه دارید و بدنتان بی‌آب می‌ماند به پزشک مراجعه کنید.

اگر دلیل استفراغ خود را میدانید شما و فرزندتان در وضعیت خوبی هستید حتی اگر احساس مشکل می‌کنید. در غیر این صورت اجازه دهید پزشکتان علت آن را پیدا کند.

  • سردرد شدید یا طولانی و تار شدن دید: مراجعه به پزشک ضرری را متوجه شما نمی‌کند زیرا ممکن است این‌ها نشانه‌های بیماری‌های مرتبط یا غیرمرتبط با حاملگی باشند.

 

قبل از اینکه حامله شوید، تفکر حامله بودن را داشته باشید تا بهترین حالت ممکن را برای به وجود آوردن کودکتان ایجاد نمایید.

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x