مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه کارلوس اسلیم هلو / از موفق ترین مردان جهان در حوزه تجارت و بازرگانی

کارلوس اسلیم هلو ثروتمندترین فرد مکزیک است. این تاجر و سرمایه گذار موفق مکزیکی با در اختیار داشتن 70.5 میلیارد دلار سرمایه خالص، یکی از موفق ترین و بزرگترین مردان جهان در حوزه تجارت و بازرگانی است. در این بخش زندگینامه این میلیاردر مکزیکی را خدمتتان تقدیم می داریم.

زندگینامه کارلوس اسلیم هلو / از موفق ترین مردان جهان در حوزه تجارت و بازرگانی

کارلوس اسلیم هلو ثروتمندترین فرد مکزیک است. این تاجر و سرمایه گذار موفق مکزیکی با در اختیار داشتن ۷۰.۵ میلیارد دلار سرمایه خالص، یکی از موفق ترین و بزرگترین مردان جهان در حوزه تجارت و بازرگانی است.

وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ عنوان نخست ثروتمندترین فرد جهان را به دست آورده و همچنان نیز یکی از چهار فرد برتر در این رده بندی محسوب می شود. وی در کشور خود نیز کاملا شناخته شده و تاثیرگذار بوده و اغلب خدمات آن توسط شرکت های متعدد وی انجام می شود.

دوران کودکی و نوجوانی کارلوس اسلیم هلو

پدر و مادر کارلوس اسلیم هلو هر دو اصالتا از مهاجران لبنانی بودند که قبل از تولد او به مکزیک مهاجرت کرده بودند. کارلوس در تاریخ ۲۸ ژانویه سال ۱۹۴۰ در شهر مکزیک متولد شد. او متعلق به یک خانواده کاتولیک با اقلیت مارونی است، پدرش جولیان اسلیم حداد نام دارد و نام مادرش نیز لیندا هلو عطا است.

پدر کارلوس زمانی که او نوجوان بود، خواندن اسناد مالی و سرمایه گذاری کردن را به طور کامل به او آموزش داد. پدر وی در زمینه املاک و مواد غذایی فعالیت های سودآوری را داشته و همین امر باعث شد تا از همان دوران جوانی، کارلوس نیز به این حرفه علاقه مند شود.

کارلوس اسلیم زمانی که دوازده ساله بود اولین سهام خود را در یک بانک مکزیکی خریداری کرد و زمانی که به پانزده سالگی رسید، در بزرگ ترین بانک مکزیک تبدیل به سهام داری بزرگ شد. کارلوس در سن هفده سالگی در شرکت پدرش مشغول به کار بود و هفته ای ۲۰۰ پرو درآمد داشت.

او دوران دانشجویی خود را در دانشگاه ملی مستقل مکزیک در رشته مهندسی عمران پشت سر گذاشت و در سال ۱۹۶۱ از آن جا فارغ التحصیل شد. وی همچنین در دوران دانشجویی علاوه بر درس خواندن تدریس نیز می کرد و استاد برنامه ریزی و جبر بود.

فعالیت حرفه ای

کارلوس اسلیم پس از فارغ التحصیلی اش، اولین شرکت خود را که یک شرکت بیمه بود تاسیس کرد و نام آن را Inversora Bursatil  گذاشت. بیشتر ثروت کارلوس از سرمایه گذاری های تجاری او حاصل شده است.

اسلیم هلو در دهه های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ میلادی بیشتر وقت خود را صرف ایجاد سرمایه گذاری های متنوعی کرد که در حال حاضر روی اقتصاد مکزیک حکم فرمایی می کند. او برای کسب درآمد یک استراتژی جالب دارد که از هرگونه خطا و شکست محفوظ است. او در مرحله اول شرکت هایی که در حال دست و پا زدن در عرصه اقتصادی هستند را به دست می آورد. سپس قبل از این که سهام خود را در آن شرکت ها با سود بفروشد، آن ها را به شرکت های هلدینگ چند میلیون دلاری تبدیل می کند.

5c80451f2628987e2527efdb 960 720

نخستین فعالیت جدی وی نیز تاسیس یک شرکت بیمه بوده است. با این حال اوج گیری او به بحران مالی دهه ۱۹۸۰ باز می گردد که بدهکاری شدید مکزیک و افت ارزش بسیاری از شرکت ها باعث شد تا وی اقدام به خرید آنها کند. این امر زمینه را برای تشکیل امپراتوری کارلوس اسلیم فراهم کرد و با تاسیس دو شرکت گروپو کارسو و تلمکس به اوج خود رسید. در حال حاضر نیز وی به مانند پدر خود، تلاش کرده است تا فرزندان را نیز با اصول تجارت آشنا سازد. به همین منظور سه فرزند ارشد وی تقریبا تمامی کارها را انجام داده و اسلیم در حال حاضر تنها نظارت کلی را برعهده دارد.

کارلوس اسلیم به عنوان رئیس شرکت بزرگ مخابراتی تلمکس، رئیس شرکت مختلف کارسو و بهترین بنیانگذار شناخته شده است.

قدرت اقتصادی

یک ضرب المثل جالب وجود دارد که می گوید: محال است وارد مکزیک شوید و هر لحظه پولتان به جیب اسلیم نریزد! این ضرب المثل تا حدود زیادی حقیقت دارد. زیرا اغلب مسائل و احتیاجات روزمره در مکزیک به شکلی با سرمایه گذاری های کارلوس اسلیم به وجود آمده اند. برای مثال حدود ۹۲ درصد از خطوط تلفن مکزیک به اسلیم تعلق دارد و مردم بیشتر احتیاجات زندگی خود را از فروشگاه های زنجیره ای او تهیه می کنند. یا این که برای صرف غذا در مکزیک به یکی از ۱۸۰ رستوران زنجیره ای اسلیم مراجعه می کنند.

5c8053de26289817b8622c29 960 720

وی همچنین لاستیک ماشین های مکزیکی ها را تامین می کند و همین طور بزرگترین پیمانکار راه سازی است. اسلیم تامین کننده قهوه مکزیک است و مردم از بانک های او وام می گیرند. اما با وجود تمام این ها کارلوس اسلیم کسی است که به صرفه جویی شهرت دارد و همیشه او را با ساعت پلاستیکی ارزان قیمتش می توان شناخت. او این صرفه جویی و قناعت را به کار خود نیز منتقل کرده است، به گونه ای که تمام شرکت ها و کارخانه هایش بسیار معمولی و ساده هستند.

کارلوس اسلیم در این مورد می گوید: هنگام شکوفایی اقتصادی، به ریاضت ادامه دهید، این کار به پیشرفت شرکت شما شتاب می بخشد و باعث می شود که در زمان بحران، جلوی نیاز شدید برای تغییرات گرفته شود.

کارلوس اسلیم هلو  همیشه قسمتی از درآمدهایش را به امور خیریه و کارهای بشر دوستانه اختصاص می دهد.

او در سال ۲۰۰۶ رقمی معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به موسسه های خیریه کمک کرد. ۹۵ هزار دوچرخه برای کودکان فقیر خرید. برای محصلین ۷۰۰ هزار عینک خرید و به ۱۵۰ هزار دانشجو کمک مالی کرد. کارلوس اسلیم همچنین در نظر دارد که حدود ۱۰ میلیارد دلار از سرمایه و دارایی خود را برای پیشرفت آموزش و پرورش و سیستم بهداشت و درمان مکزیک اختصاص دهد.

اسلیم در مورد اصول موفقیت کسب و کارها و شرکت هایش می گوید: ساختارها و سازمان های ساده با حداقل سلسله مراتب اداری، توسعه فردی و آموزش درون سازمانی برای مدیران، انعطاف پذیری و تصمیم گیری آنی، کار کردن با مزایای شرکت های کوچک، ساختار سازی دوباره و به وجود آوردن شرکت های واحد از پایه های موفقیت هستند. همیشه به خاطر داشته باشید شرکت هایی که در سختی و مشقت زندگی می کنند، همیشه قوی تر هستند. همچنین افراد آن در شرایط سخت بهتر می توانند با مشکلات روبه رو شوند.

کارلوس اسلیم هلو همچنین در سال ۱۹۹۴ برای جوانان نامه ای نوشت که حاوی توصیه های فراوانی بود. او در این نامه در مورد موفقیت به جوانان گفت: «موفقیت به این معنی نیست که شما کاری را خوب یا حتی خیلی خوب انجام دهید و از دیگران تایید بگیرید. موفقیت هیچ گاه یک عقیده بیرونی نیست، بلکه یک احساس درونی از خوب بودن است. موفقیت، تعادل روح است و قطعا به احساساتی مثل عشق، خانواده، دوستی، اصالت و راستی نیاز دارد».

کارلوس اسلیم بخشی از ثروتش را برای سرمایه‌گذاری کارهای بشر‌دوستانه خرج می‌کند.

زندگی خصوصی کارلوس اسلیم هلو

کارلوس اسلیم در سال ۱۹۶۷ با خانمی به نام سمیه دامیت ازدواج کرد. همسر او علاقه زیادی به کارهای خیرخواهانه و پروژه های انسان دوستانه داشت که از جمله آن ها می توان به ایجاد یک چارچوب قانونی برای اهدای عضو اشاره کرد.

آنها ۶ فرزند دارند که این امپراتوری بزرگ را به ارث خواهند برد. او اولین شرکتش را به یاد همسرش کارسو نامید که از جمع شدن اسم‌های کارلوس و سمیه به‌دست می‌آید.

آن ها حدود ۳۲ سال با یکدیگر زندگی کردند تا این که در سال ۱۹۹۹، سمیه بر اثر بیماری نارسایی کلیوی از دنیا رفت. کارلوس اسلیم به یاد همسرش، موزه ای به نام سمیه را بازگشایی کرد. این موزه هنری غیر انتفاعی در شهر مکزیک قرار دارد و پذیرش آن رایگان است. این موزه همچنین بزرگ ترین مجموعه ای در جهان است که مجسمه های ساخت رودین، مجسمه ساز فرانسوی را در خود جای داده است.

Carlos Slim Family Children Grandchildren

از سال ۲۰۰۴ کارلوس اسلیم پایش را از هیئت مدیره‌ی سه تا از بزرگ‌ترین شرکت‌هایش بیرون کشیده تا وقت بیشتری برای خانواده، بشر‌دوستی و سلامتش داشته باشد. او هر دوشنبه با فرزندان و همسران‌شان شام می‌خورد و با آنها در مورد کسب و کار صحبت می‌کند و هر چهارشنبه هم برای صرف ناهار با نوه‌هایش وقت می‌گذارد.

به کارگیری هوش مالی

کارلوس اسلیم هلو بخش عمده ای از ثروت خود را در شرایطی به دست آورد که کشور مکزیک دچار بحران اقتصادی شده بود و بسیاری از ثروتمندان دچار ورشکستگی شده بودند. با این حال به عقیده کارلوس اسلیم هر موقعیتی در صورت یک نگاه درست می تواند به فرصتی بی نظیر تبدیل شود. به همین خاطر نیز لازم است تا تحلیل خوبی از بازار خود و تاثیر هر اتفاق بر روی آن داشته و از متفاوت عمل کردن ترسی نداشته باشید. برای مثال شرکت تولید سیمان سیمکس، اگرچه با افت شدیدی در زمان بحران مکزیک مواجه شد، با این حال خرید ارزان آقای اسلیم باعث شد تا وی بتواند به سودی چند میلیاردی از این طریق طی مدت زمانی کم دست پیدا کند. به همین خاطر تحلیل مداوم بازار اقدامی کاملا ضروری در راستای کسب موفقیت خواهد بود.

بخشندگی کارلوس اسلیم هلو

به عقیده کارلوس اسلیم داشتن ثروت یک مسئولیت بسیار بزرگ محسوب می شود. در واقع افرادی که از قدرتی برخوردار هستند، لازم است تا از آن برای کمک به دیگران استفاده کنند، با این حال وی علی رغم کمک های مادی خود به موسسات خیریه، به تلاش برای پرورش افراد و رسیدن آنها به رویاهای شان توجه بیش تری داشته و این اقدام را دارای ارزش به مراتب بالاتری می داند. همین امر نیز باعث شده تا وی در زمینه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش نیز فعالیت های گسترده ای را داشته باشد. بدون شک هنگامی که انسانی بخشنده باشید، خداوند نیز از اقدامات شما حمایت کرده و پاداش آن را در هر دو جهان به شما خواهد داد.

Carlos Slim

منتقدان، کارلوس اسلیم هلو را به انحصارگرایی متهم می‌کنند و می‌گویند سیاست‌ها و کارهای او تورم و بیکاری را به بیشترین حد خود رسانده است،‌ اما کارلوس اسلیم اجازه نمی‌دهد حرف‌های منتقدان او را آزار بدهد و می‌گوید: «اگر برای نظر دیگران زندگی کنید، می‌میرید. اصلا دوست ندارم زندگیم را با فکر کردن به آنچه در موردم می‌گویند هدر بدهم.» در حقیقت کارلوس اسلیم نیازی به جلب نظر و توجه مردم ندارد، چون ثروت او نفوذ سیاسی‌اش را تضمین می‌کند. این نفوذ به حدی است که دولت مکزیک هم مجبور است چشمانش را به روی محدوده‌ای از صنعت مخابرات ببندد که در دست کارلوس اسلیم است.

با وجود همه‌ی انتقادها او می‌گوید از وقتی میلیاردر شده «فعالیت، مسئولیت و تعهدش هم بیشتر شده است. این تعهد، چالشِ حل مشکلات مکزیک است. من تلاش می‌کنم در زمینه‌هایی که می‌توانم کشورمان را بهتر کنم.» او می‌گوید بزرگ‌ترین هدفش کم کردن فقر و نداری است و این کار مسئولیت تاجرهای مستقلی مثل خودش است.‌ کارلوس اسلیم طرح‌های زیادی برای پیشرفت صنایع مختلف مکزیک در سال ۲۰۱۵ ارائه داد که بیش از ۴ میلیارد دلار برایش هزینه داشت. او جایزه‌های زیادی برای نوع‌دوستی هم برده است.‌

کارلوس اسلیم فکر می‌کند تا زمانی که صدقه بدهیم، برای کم کردن فقر به مؤسسه‌های خیریه احتیاج داریم.‌ او می‌گوید: «فقر با صدقه دادن حل نمی‌شود.‌ کارآفرینی برای جامعه مؤثرتر از این است که مثل بابانوئل (Santa Clause)، این طرف و آن طرف برویم و به مردم فقیر کمک کنیم.»

5d03dde16fc92004d850aebb 960 720

او یک میلیاردر بی‌نظیر است، چون هیچ خانه‌ای خارج از مکزیک ندارد، هر چند املاک و دارایی‌های زیادی دارد مثل عمارت بزرگی که در سال ۲۰۱۰ در خیابان پنجم خرید، اما نه به‌عنوان محل اقامت، بلکه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری. این ملک حالا ۸۰ میلیون دلار می‌ارزد و گران‌ترین خانه‌ی نیویورک محسوب می‌شود و سرمایه‌ی اولیه‌ی کارلوس را تقریبا دو برابر می‌کند.‌

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x