مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا همدان

بنای اولیه آرامگاه ابوعلی سینا در زمان قاجار ساخته شده و آرامگاه جدید به دستور محمدرضا پهلوی به مناسبت هزارمین سالروز تولد این دانشمند بزرگ، توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته و در سال ۱۳۳۳ خورشیدی افتتاح شد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی آرامگاه ابوعلی سینا همدان اختصاص یافته است.

آرامگاه ابوعلی سینا همدان
عکس آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا همدان

همدان به عنوان یکی از تاریخی ترین شهرهای کشور ما شناخته شده است و همیشه گردشگران زیادی برای دیدن آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی این شهر و استان زیبا به آن سفر می کنند. یکی از بناهای زیبا آرامگاه ابوعلی سینا فیلسوف، پزشک و دانشمند مشهور ایرانی است که در مرکز شهر همدان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: آرامگاه فردوسی مشهد

بنای اولیه آرامگاه ابوعلی سینا در زمان قاجار ساخته شده و آرامگاه جدید به دستور محمدرضا پهلوی به مناسبت هزارمین سالروز تولد این دانشمند بزرگ، توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته و در سال ۱۳۳۳ خورشیدی افتتاح شد.

محل فعلی آرامگاه ابوعلی سینا منزل مسکونی ابوسعید دخوک از دوستان و یاران او بوده و مزار هر دو در این محل واقع شده است.

آرامگاه ابوعلی سینا همدان
عکس آرامگاه ابوعلی سینا

جالب است بدانید که طرح و نقشه اولیه آرامگاه ابوعلی سینا در سال ۱۳۲۴ توسط انجمن آثار ملی به مسابقه گذاشته شد و با نظر آندره گُدار و مهندس فروغی، طرح پیشنهادی مهندس هوشنگ سیحون پذیرفته شد. در اوایل سال ۱۳۲۸ ساخت این آرامگاه آغاز شد.

نقشه آرامگاه ابوعلی سینا بر اساس گنبد قابوس کشیده‌ شده است. تنها اختلاف ظاهری این بنا با گنبد قابوس در این است که گنبد قابوس ۱۰ تَرک ولی آرامگاه بوعلی ۱۲ تَرک دارد. وجود ۱۲ ستون نشان‌ دهنده ۱۲ رشته دانشی است که ابن سینا بر آن‌ها احاطه داشته است.

در میان ۱۲ پایه برج، تخته سنگ مرمر یکپارچه‌ای به چشم می‌خورد که طول آن ۲/۵۵ و عرض آن بالغ بر یک متر است و کتیبه‌ای به خط ثلث بر آن نوشته‌اند. این تخته سنگ از آثار برجسته و مهمی است که در بنای باشکوه آرامگاه به ‌کار برده‌اند، زیرا در ضمن انجام عملیات مربوط به ساخت آرامگاه، تخت سنگ بزرگ تهیه شده برای این منظور در یک مرحله شکست و دوباره مجبور شدند سنگ فعلی را از کنار دریاچه ارومیه تهیه کرده و به همدان بیاورند.

در قسمت بالای دیوارهای داخلی محوطه مربع شکل آرامگاه، بیست بیت قصیده معروف «عینیه» که از آثار ادبی شیوای ابن سینا در حکمت و فلسفه به ‌شمار می‌آید و حکیم آن را در کمال فصاحت و بلاغت راجع به مراحل مختلف سیر روح انسانی و ارتباط آن با عالم جسمانی سروده است، بر روی ۴۰ لوح سنگی از سنگ مرمر هر کدام به طول ۱/۱۰ متر و عرض ۰/۵ متر به خط ثلث برجسته نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: موزه مردان نمکی استان زنجان (موزه باستان شناسی)

آرامگاه ابوعلی سینا دارای دو تالار (شمالی و جنوبی) است. در حال حاضر تالار جنوبی به عنوان موزه، به محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه‌ای مشتمل بر ۸ هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه‌هایی مربوط به آثار ابوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می‌شود. در غرفه آثار بوعلی، عکسی از جمجمه وی در معرض دید گذاشته شده که گمان می‌رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است.

مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم‌دایره با فضای سبز است و تندیسی از ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد، در ضلع شرقی میدان نصب شده است. این تندیس توسط هنرمند معاصر «ابوالحسن صدیقی» به سفارش انجمن آثار ملی تهیه و به شهر همدان اهدا گردید. در قسمت پایه مجسمه بر روی لوح سنگی ابیاتی به خط نستعلیق نوشته شده است.

آرامگاه ابوعلی سینا همدان

آرامگاه ابوعلی سینا کجاست همدان یا اصفهان؟؟؟

“ابن سینا در سال ۳۹۲ هجری قمری در سن ۲۲ سالگی و بعد از رحلت پدر از بخارا به خوارزم رفت و پس از آن به خراسان و گرگان عزیمت کرد، وی پس از هجرت به ری و قزوین به همدان سفر کرد و در فاصله سال‌های ۴۰۶ تا ۴۱۱ هجری قمری دوبار به وزارت شمس‌الدوله دیلمی (والی همدان) منصوب شد.

پس از شمس‌الدوله، وزارت پسر او سماءالدوله را نپذیرفت و به همین دلیل به جهت اتهام مکاتبه با علاءالدوله دیلمی (والی اصفهان)، مدتی محبوس شد، بعد از رهایی مدت زیادی در همدان توقف نکرد و در سال ۴۱۴ هجری به اصفهان رفت و ۱۰ سال پایانی عمر خود را در این شهر سپری کرد.”

اینها توضیحاتی است که راهنمایان گردشگری همدان در حین بازدید از مقبره ابن سینا ارائه می‌دهند و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کنند که با توجه به حضور ابوعلی سینا در اصفهان،‌ آیا مقبره وی در همدان واقعی است یا نه؟

خسرو معتضد، تاریخ نگار معاصر در این خصوص اذعان داشت که ابوعلی سینا قطعاً در همدان دفن شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی موزه آذربایجان تبریز / دومین موزه باستان شناسی ایران

“حکیم ابن سینا به واسطه داشتن شاگرد وفادار خوبی به نام ابوعبید جوزجانی اطلاعات خوبی از زمان خودش به یادگار گذاشته، اما متأسفانه برخی از مورخان جدید نظراتی را مطرح می کنند که مطابق با واقعیت نیست.

در زمان افتتاح مقبره ابوعلی سینا، بسیاری از مورخان کشورهای مختلف همچون مصر، عراق و فرانسه نیز دعوت شده بودند و قطعاً اگر چنین اشتباهی شده بود حداقل یک نفر تذکر می داد.”

آرامگاه ابوعلی سینا همدان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x