مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آزمایش

چه آزمایش هایی به تشخیص ابتلا به کرونا کمک می کند

یکی از آزمایش هایی که این روزها با شیوع بیماری کرونا خیلی به گوشتان خورده است، آزمایش (CRP) است که از طریق آزمایش خون انجام می شود و البته با PCR که روش آزمایشگاهی دیگری است، فرق می کند.

آزمایش های کمک کننده به تشخیص ابتلا به کرونا

تشخیص ابتلا به کرونا

آزمایش CRP و کرونا

یکی از آزمایش هایی که این روزها با شیوع بیماری کرونا خیلی به گوشتان خورده است، آزمایش (CRP) است که از طریق آزمایش خون انجام می شود و البته با PCR که روش آزمایشگاهی دیگری است، فرق می کند.

سی- ار- پی یا C-reactive protein پروتئینی است که در کبد ساخته می شود. وقتی که التهابی در هر جایی از بدن ایجاد شود میزان این پروتئین در خون افزایش می یابد. با اندازه گیری آن در خون در واقع شدت التهاب موجود در بدن را تخمین می زنیم.

بنابراین این مارکر اختصاص به بیماری کرونا ندارد و بالا بودن آن به معنای ابتلای قطعی با ویروس کرونا نیست، زیرا که در هر التهابی از عفونت تا بدخیمی میزان آن افزایش خواهد یافت. در التهاب های خفیف مانند عفونت های ویروسی میزان آن افزایش کمتری دارد و در عفونت های شدید باکتریایی میزان آن افزایش بیشتری خواهد داشت.

این پروتئین در حالت عادی به میزان کمی در خون وجود دارد اما در بیماری‌های التهابی، چه عفونت ها مانند عفونت کلیه و مننژیت و … و چه غیر عفونی مانند بیماری های روماتولوژیک میزان آن افزایش خواهد یافت. در مطالعات اخیر، بالا بودن این پروتئین می تواند مانند بالا بودن کلسترول خطر سکته قلبی را سه برابر کند.

بعد از رفع التهاب تدریجا میزان این پروتئین به میزان قبلی کاهش خواهد یافت.

این پروتئین در افراد سیگاری و چاق و مصرف کنندگان قرص های ضد بارداری افزایش دارد و بعد از فعالیت سنگین ورزشی هم افزایش خواهد یافت.

در عفونت کرونا در مراحل اولیه بالا بودن این پروتئین نشان دهنده درگیری ریه و شدت بیشتر بیماری است.

کرونا

آزمایش های کمک کننده به تشخیص ابتلا به کرونا

آزمایش ESR

آزمایش دیگری که این روزها بیشتر شنیده اید، آزمایش (ESR) است. این در واقع مخفف کلمات میزان سدیمان گلبول های قرمز است و در واقع اندازه گیری میزان رسوب و ته نشینی گلوبول های قرمز در لوله آزمایش در مدت یک ساعت را نشان می دهد. در صورتی که در یک ساعت بیشتر از معمول رسوب گلبول های قرمز وجود داشته باشد، نشان دهنده وجود التهاب در بدن است.

مثل (CRP)  این تست هم فقط وجود یک التهاب در بدن را نشان می دهد و دلیل این التهاب ممکن است یک عفونت و یا بدخیمی یا یک بیماری روماتیسمی باشد. در ابتلا به کرونا ویروس هم به دلیل التهاب ایجاد شده، میزان سدیمان بالا است.

میزان طبیعی (ESR) در سنین مختلف متفاوت است.

سرعت رسوب گلبول های قرمز (ESR) در کم خونی، نارسایی‌ کلیه، چاقی، بیماری های تیروئید، سالخوردگی و در زنان و خصوصا در بارداری بالاتر است.

تفسیر علت بالا بودن سدیمان به عهده پزشک است و این تست تنها یک مارکر وجود التهاب است و بیماری خاصی را اثبات نمی کند.

در بعضی از بیماری ها ممکن است میزان سدیمان کاهش هم داشته باشد مانند کم خونی سلول داسی شکل، نارسایی قلب، سرطان خون و …

 

آزمایش کرونا

آزمایش های کمک کننده به تشخیص ابتلا به کرونا

LDH (Lactate Dehydrogenase)

یکی دیگر از آزمایش هایی که در بررسی اولیه بیماری کرونا مورد توجه است، آزمایش فوق است. پروتئینی است که نقش آنزیمی دارد و در تولید انرژی نقش دارد و در تمام نسوج بدن وجود دارد. وقتی یک بافت بدن به هر دلیلی تخریب شود، میزان آن بالا خواهد رفت. بنابراین به عنوان مارکری که روند تخریب بافتی بدن را نشان می دهد، شناخته می‌شود، تخریب ممکن است به دلایلی مانند سرطان ها و عفونت ها و … ایجاد شده باشد.

در بیماری‌های زیر این آنزیم بالا می رود

کم خونی

بیماری های کلیه

بیماری های کبد

تخریب عضلات و استخوان و گلبول های قرمز

بیماری های قلبی

بیماری های پانکراس

عفونت ها

سرطان های خون و لنفوم

بنابراین تست اختصاصی کرونا یا بیماری دیگری نیست و در صورت بالا بودن مقدار آن پزشک باید بررسی بیشتری برای یافتن دلیل آن به کار ببرد.

 

با تشکر از دکتر سید محمد سعید ناصری

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x