مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خواص شله زرد

آشنایی با خواص شله زرد و شیر برنج دو دسر عالی برای سفره های افطار

شله زرد و شیر برنج از جمله این دسرهای خوشمزه است که همیشه جایگاه خود را در سفره های افطار ایرانیان حفظ کرده است.

لحظات افطار یکی از ساعت های خوش در ایام روزه داری است؛ به خصوص اینکه این سفره مهمانی خدا با غذاها و دسرهای ایرانی تزیین می شود. شله زرد و شیر برنج از جمله این دسرهای خوشمزه هستند که همیشه جایگاه خود را در سفره های افطار ایرانیان حفظ کرده اند. برای آشنایی با خواص شله زرد و شیر برنج با ما همراه باشید.

 

آشنایی با خواص شله زرد

شله زرد این دسر خوش رنگ و بو با طعم دلپذیر از دیرباز در سفره های ایرانیان به خصوص در ایام مراسم معنوی جایگاه ویژه ای داشته است.

شله زرد از ترکیب برنج، شکر، گلاب، کره یا روغن و ادویه هایی نظیر هل، دارچین و زعفران و همچنین خلال بادام و پسته تهیه می شود و در بین دسرهای ایرانی بسیار مقوی و مغذی است.

از منظر طب سنتی شله زرد غذایی لطیف بوده و هضم آن برای معده و کبد آسان است در عین حال نیروبخش و سیر کننده و گرمی بخش است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد خوشمزه مخصوص نذری و سفره افطار

این دسر عالی فضولات غیر مفید زیادی از خود به جای نمی گذارد. اشتها آور، مفرح و مقوی مغز و کبد است. به علاوه برای زنان باردار و شیرده، کودکان، سالخوردگان و کسانی که فعالیت ذهنی زیادی دارند، غذایی مناسب به شمار می رود.

اما در عین حال به دلیل داشتن میزان زیادی چربی و قند، مصرف بیش از حد آن برای دیابتی ها و کسانی که مبتلا به چربی خون و تنگی عروق قلب هستند، توصیه نمی شود.

آشنایی با خواص شیر برنج
شیر برنج

 

آشنایی با خواص شیر برنج

شیر برنج در عین سادگی خوراکی کامل و مقوی است و برای اکثر افراد و در تمان سنین مناسب است.

ترکیب شیر به همراه برنج، گلاب و مقداری پودر نبات، شکر یا عسل که با هم پخته شده باشند را شیر برنج می نامند؛ که از قدیمی ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است و در شاهنامه با نام شیربا از آن یاد شده است.

مهم ترین خواص این غذا عبارتند از: افزایش طول عمر، مفید بودن برای پوست، رفع خستگی و گرسنگی، تقویت کننده بدن، انرژی زا و مقوی قوای جنسی، نرم کننده سینه، چاق کننده و مناسب برای افراد لاغر و …

بیشتر بخوانید: خواص کینوا و آشنایی با انواع این دانه گیاهی

خوردن شیر برنج همراه با شیره انگور، کلسیم بدن را نیز تامین می کند. به علاوه غذایی مناسب برای ایام روزه داری محسوب می شود. همچنین می توان آن را به صورت سرد به عنوان دسر یا پیش غذا سرو کرد.

بهتر است افراد سرد مزاج شیر برنج را همراه دارچین، خرما، عسل، شیره انگور یا مربای گل سرخ میل کنند.

 

 

امیدواریم مطلب آشنایی با خواص شله زرد و شیر برنج برای شما مفید بوده باشد.

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x