مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
خرید بیت کوین

چگونه بیت کوین بخریم؟ آموزش خرید بیت کوین در ایران

یکی از سوال هایی که اغلب برای همه پیش می آید این است که حتما باید یک واحد بیت کوین خرید؟ در جواب باید گفت خیر. این ارز دیجیتال تا هشت واحد اعشار قابل تقسیم است و می توانیم با سرمایه کم نیز نسبت به خرید این ارز اقدام کرد.

آموزش خرید و فروش بیت کوین (bitcoin) در ایران

در تمام دنیا مردم واکنش خوبی به خرید ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین نشان داده اند. ایران نیز از این قافله جا نمانده است و مردم به خرید و فروش بیت کوین (bitcoin) تمایل نشان داده اند.

 

خرید بیت کوین

بیت کوین به شکل دیجیتالی منتقل می شود و شکل فیزیکی ندارد. بنابراین برای خرید بیت کوین نیازی نیست حضوری اقدام کرد و می توان به صورت آنلاین این کار را انجام داد.

یکی از سوال هایی که اغلب برای همه پیش می آید این است که حتما باید یک واحد بیت کوین خرید؟ در جواب باید گفت خیر. این ارز دیجیتال تا هشت واحد اعشار قابل تقسیم است و می توانیم با سرمایه کم نیز نسبت به خرید این ارز اقدام کرد.

آیا می توان به صورت نامحدود بیت کوین خرید؟

پاسخ این سوال منفی است. پروتکل بیت کوین به گونه ای نوشته شده که فقط ۲۱ میلیون بیت کوین می تواند توسط استخراج کننده ها ایجاد شود.

هر ۱ بیت‌کوین می‌تواند در بخش‌های کوچک تری تقسیم شود. (به طور مثال کوچک ترین مقدار بیت‌کوین قابل تقسیم، ۱ ساتوشی است که برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین است)

بنابراین اشخاص می‌توانند مقادیر کمتری از یک بیت‌کوین را انتقال دهند یا نگهداری کنند. این مقدار کم معمولا با نام ساتوشی شمرده می‌شود. مثلا ممکن است یک شخص فقط ۱۰۰ هزار ساتوشی (معادل ۰.۰۰۱ بیت‌کوین) را خریداری یا ارسال کند.

خرید بیت کوین
آموزش خرید و فروش و استخراج بیت کوین (BITCOIN)  در ایران

 

قیمت فعلی بیت‌کوین چقدر است؟

به دلیل نوسان زیادی که بیت‌کوین داراست، بهترین جا برای بررسی قیمت فوری بیت‌کوین سایت‌هایی هستند که از آنجا بیت‌کوین را خریداری کرده‌اید.

دانستن قیمت بیت کوین یک‌ چیز است و موضوع دیگر این است که این قیمت در آینده به کدام سمت خواهد رفت.

قیمت ارائه شده برای بیت‌کوین معادل یک واحد از بیت‌ کوین است. بنابراین وقتی گفته می‌شود مثلا هر بیت‌ کوین ۱۲۰ میلیون تومان ارزش دارد، منظور قیمت ۱ بیت‌کوین است. هر ۱ بیت‌کوین نیز معادل ۱۰۰ میلیون ساتوشی است.

بیشتر بخوانید: تمام چیزهایی که درباره ارز دیجیتال باید بدانید

آیا خرید بیت کوین در ایران قانونی است؟

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در آذر سال ۹۸ اعلام شد که بیت کوین در ایران به رسمیت شناخته شده است و قانون‌گذاری برای آن انجام می‌شود. بنابراین هم خرید و فروش بیت کوین به صورت قانونی صورت می‌گیرد و هم کسانی که علاقه‌مند به داشتن ماینر هستند می‌توانند پس از گذراندن مراحل قانونی، از دستگاه خود استفاده و بیت کوین استخراج کنند.

خرید بیت کوین در ایران

به دلیل تحریم‌هایی که در بازار معاملات جهانی علیه ایران وجود دارد، خرید و فروش بیت کوین از طریق صرافی‌های بزرگ و مطرح بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. اما به هر حال راه‌هایی جهت تبادلات بیت کوینی برای کاربران ایرانی هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آموزش خرید و فروش و استخراج بیت کوین در ایران
آموزش خرید و فروش و استخراج بیت کوین (BITCOIN)  در ایران

 

-خرید به صورت غیر حضوری از صرافی های آنلاین

برای خرید بیت کوین از صرافی، اولین کاری که باید انجام دهید عضویت در یک سایت صرافی است. صرافی‌های مطرحی وجود دارند که هیچ کدام به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند. تنها صرافی معتبر جهانی که برای ایرانی‌ها هم فعال است، صرافی  LocalBitcoins است.

صرافی‌ها به دو صورت عمل می‌کنند: یا به شکل مستقیم با صرافی وارد مبادله می‌شوید و از آن بیت کوین می‌خرید یا صرافی به عنوان بستری برای معرفی فروشنده و خریدار به هم عمل می‌کند و کارمزد واسطه‌گری خودش را می‌گیرد.

-خرید از افراد حقیقی به صورت مستقیم

بعضی سایت‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند که کاربران در سایت با دسترسی به شماره تماس هم دیگر، بیرون از سایت قرار ملاقات بگذارند و به مبادله بپردازند.

بعضی افراد هم که ماینر دارند و خودشان بیت کوین استخراج می‌کنند به صورت حضوری اقدام به فروش بیت کوین می‌کنند و با خرید از آن‌ها این شانس را دارید که از پرداخت کارمزد نجات پیدا کنید.

001
آموزش خرید و فروش و استخراج بیت کوین (BITCOIN)  در ایران

 

چه مراحلی برای خرید بیت کوین باید طی شود؟

برای خرید بیت کوین از یک صرافی فقط کافی است چند گام ساده زیر را طی کنید:

  1. نصب کیف پول بیت کوین
  2. پیدا کردن صرافی معتبر بیت کوین
  3. انجام احراز هویت با مدارک شناسایی
  4. خرید بیت کوین و دریافت در کیف پول

کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند. کیف پول‌های نرم‌افزاری این ارز دیجیتال رایگان و به‌ راحتی قابل نصب بر روی گوشی‌های تلفن همراه (اندروید و iOS) یا کامپیوترهای شخصی (ویندوز، لینوکس و مک) هستند. برخی از کیف پول‌ها هم تحت وب‌ هستند و با مرورگرهای اینترنت (مانند کروم) می‌توان به آنها متصل شد. اما کیف پول‌های سخت‌افزاری که امنیت بیشتری دارند، به‌ شکل فیزیکی موجود هستند و باید خریداری شوند.

در حال حاضر کیف پول بلاک چین مهم‌ترین و محبوب‌ترین کیف پولی است که برای بیت کوین استفاده می‌شود. کیف پول بلاک چین محیطی ساده و آسان برای استفاده همه افراد دارد و می‌تواند روی تمام دستگاه‌های دیجیتال نصب شود و به کمک آن کاربران می‌توانند به راحتی فرآیند ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی و رمزگذاری شده‌ خود را انجام دهند.

پیدا کردن صرافی و فروشنده معتبر بیت کوین

در دومین مرحله از آموزش بیت کوین اگر مبادلات خود را از طریق سایت و آنلاین انجام می‌دهید برای خرید بیت کوین باید درخواست خود را با رقمی که مورد نظرتان است، ثبت کنید.

زمانی که فروشنده‌ای با رقم مورد نظر شما برای فروش بیت کوین موافقت کرد، خرید بیت کوین انجام می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از شخص حقیقی و به شکل حضوری بیت کوین بخرید، می‌توانید در صرافی‌های آنلاینی که فضای این کار را فراهم کرده‌اند ثبت نام کنید؛ سپس با انتخاب شهر محل سکونت خود درخواست خرید بزنید. بلافاصله آگهی‌های مربوط به فروش بیت کوین در شهر مورد نظر شما نمایش داده می‌شود.

خرید بیت کوین
خرید و فروش بیت کوین

 

خرید بیت کوین از صرافی ایرانی

اگر ساکن ایران هستید، خرید مستقیم بیت کوین با ریال و کارت بانکی از طریق سایت‌های ایرانی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. فقط کافیست کلمه «خرید بیت کوین» یا «خرید ارز دیجیتال» را در گوگل جستجو کنید تا با تعداد زیادی وب‌سایت صرافی ایرانی مواجه شوید.

معمولاً وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل همگی معتبر هستند و فقط در قیمت و کیفیت خدمات می‌توانند متفاوت عمل کنند. مثلاً یک صرافی می‌تواند نسبت به سایرین نقدشوندگی بالاتری داشته یا از پشتیبانی بهتری برخوردار باشد. با این حال، به گوگل اتکا نکنید و حتماً قبل از ثبت‌نام در یک صرافی از اعتبار آن مطمئن شوید. بررسی آدرس، شماره تلفن و سابقه فعالیت از جمله مهمترین مواردی هستند که باید بررسی کنید.

صرافی‌های خارجی بیت کوین قابل استفاده در ایران

به عنوان یک ایرانی فقط در صورتی که در سیستم‌های پرفکت مانی و وب مانی حساب داشته باشید می‌توانید از صرافی‌های خارجی بیت کوین بخرید هر چند که صرافی‌های زیادی نیستند که به این‌نوع حساب‌ها سرویس بدهند.

در صورتی هم که ویزا کارت یا مستر کارت دارید دیگر محدودیتی برای شما در انتخاب صرافی وجود ندارد. در حال حاضر سایت LocalBitcoins تنها صرافی فعالی است که برای کاربران ایرانی بدون محدودیت در دسترس است و حتی از طریق کارت شتاب هم می‌توانید به خرید و فروش بیت کوین بپردازید.

احراز هویت با مدارک شناسایی

در اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال، به‌ خصوص صرافی‌های ایرانی، پس از ثبت‌نام باید با ارسال تصویر مدارک شناسایی خود، احراز هویت کنید. احراز هویت برای این انجام می‌شود که صرافی مطمئن شود شما همان شخصی هستید که بیت کوین را خریداری کرده‌ است. این کار برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ و پولشویی احتمالی انجام می‌شود.

در اغلب صرافی‌های ایرانی باید تصویر مدارک شناسایی خود (مثل کارت ملی و کارت بانکی) را برای صرافی بفرستید تا حساب شما را تأیید کند. برخی از صرافی‌ها برای اطمینان بیشتر از شما درخواست عکس سلفی هم می‌کنند.

در بیشتر صرافی‌های خارجی برای مبالغ پایین احراز هویت انجام نمی‌شود، اما در صورت مشکوک شدن احتمال درخوست احراز هویت وجود دارد. در این سایت‌ها معمولاً احراز هویت با پاسپورت انجام می‌شود. به‌ دلیل تحریم‌ها، اغلب اوقات احراز هویت با پاسپورت ایرانی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

نحوه انجام احراز هویت در سایتی که شما انتخاب می‌کنید، به‌طور کامل توضیح داده شده است.

انتقال پول از طریق کارت بانکی به فروشنده و ارائه آدرس کیف پول

برای خرید بیت کوین از طریق کارت بانکی باید حساب ریالی خود را از طریق درگاه پرداخت در صرافی آنلاین مورد نظر شارژ کنید. اگر نوع صرافی شما این گونه است که به صورت مستقیم از آن خرید می‌کنید پس از شارژ کردن حساب خود، درخواست مقدار بیت کوین مورد نظر را می‌گذارید و صرافی آن را به آدرس کیف پول شما واریز می‌کند.

اما بعضی صرافی‌ها تنها واسطه‌ بین فروشنده‌ها و خریداران هستند و پس از شارژ کردن حساب خود با درگاه پرداخت، درخواست خرید بیت کوین را ثبت می‌کنید، فروشنده‌ معتبری پیدا می‌کنید و مبادله بین شما انجام می‌شود.

دریافت بیت کوین از فروشنده و انتقال آن به کیف پول شما

پس از اینکه فرآیند انتقال پول انجام شد، فروشنده مقدار بیت کوین معامله شده را به آدرس کیف پول شما که در اختیار او قرار داده‌اید انتقال می‌دهد.

روش پشتیبان‌گیری از Atomic wallet

اولین کاری که بعد از نصب هر کیف پول باید انجام دهید، پشتیبان‌گیری است. زیرا در صورت حذف شدن کیف پول‌های نرم‌افزاری امکان بازیابی اطلاعات آن را نخواهید داشت.

برای پشتیبان‌گیری می‌توانید کلید خصوصی یا Seed را از کیف پول دریافت کنید. در برخی کیف پول ها فقط Seed ارائه می‌شود که مشکلی نیست و می‌توان آن را با سایت iancoleman.io به کلید خصوصی تبدیل کرد.

در Atomic wallet هم کلید خصوصی ارزها و هم Seed قابل برداشت است.

برای این کار به بخش Setting وارد شوید و در تب Private keys، کلید خصوصی و Seed را کپی کنید و در جای امنی ذخیره کنید.

استخراج بیت کوین در ایران
آموزش خرید و فروش و استخراج بیت کوین (BITCOIN)  در ایران

 

استخراج بیت کوین در ایران

در مورد استخراج بیت‌کوین امکان انجام این کار توسط کامپیوتر خانگی، سیستم گیمینگ و یا گوشی موبایل وجود ندارد.

برای اینکه استخراج بیت‌کوین ارزش داشته باشد فقط باید سرمایه‌گذاری هنگفت برای خرید دستگاه و راه‌اندازی مزرعه استخراج انجام شود.

سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که با ادعای استخراج بیت‌کوین ایجاد شده‌اند عملکرد شفافی ندارند.

اگر امکان خرید دستگاه ماینر را دارید می‌توانید بیت کوین خودتان را استخراج کنید ولی با توجه به بالا بودن هزینه‌های استخراج، شاید کار چندان به صرفه‌ای نباشد.

برای استخراج بیت کوین به یک دستگاه ماینر، اینترنت پر سرعت، برق و فن خنک‌کننده نیاز است. بیت کوین‌ها هم پس از استخراج باید به کیف پول منتقل شوند. با توجه به اینکه ماینرهای امروزی نیاز به تراشه‌های مخصوصی دارند که در دسترس همه نیست، کامپیوترهای خانگی عملاً نمی‌توانند بازدهی خوبی در استخراج بیت کوین داشته باشند و بهتر است در دام شیادان که با وعده‌های وسوسه‌آور در پی فروختن دستگاه‌های ماینر هستند، نیفتید.

 

فروش بیت کوین و تبدیل آن به ریال

آموزش نحوه خرید بیت کوین در ایران به تنهایی کافی نیست. ما باید یاد بگیریم فروش بیت کوین چگونه است.

شما می‌توانید هر زمان که دوست داشتید فروش بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر مثل تتر، اتریوم و… را به ریال تبدیل کنید و سپس در صورت تمایل مانده حساب ریالی خود را به حساب بانکی خود منتقل کنید.

فرض کنید در کیف پول بیت‌کوین خود مقداری بیت‌کوین دارید. برای نقد کردن و دریافت آن در حساب بانکی‌تان باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • از منوی سمت راست گزینه بازارهای اصلی و سپس گزینه بیت‌کوین/ریال را انتخاب کنید.

  • همانند بورس می‌توانید قیمت را تعیین کنید، اما مثلا اگر بخواهید چانه بزنید (بیت‌کوین را بالاتر از آخرین نرخی که معامله شده است بفروشید)، باید کمی صبوری کنید تا شاید بتوانید با قیمت مورد نظرتان بیت‌کوین را بفروشید. در غیر این‌صورت می‌توانید روی دکمه انتخاب کلیک کنید و آن را فورا به فروش برسانید.
  • همچنین باید مقدار بیت‌کوین (BTC) مورد نظر خود را مشخص کنید. اگر می‌خواهید همه‌ موجودی خود را به ریال تبدیل کنید، می‌توانید دکمه انتخاب مقابل موجودی را انتخاب کنید، تا به صورت خودکار تمام موجودی را در فیلد مربوطه درج کنید.
  • سپس دکمه قرمز رنگ فروش را بزنید.
  • اکنون مبلغ فروش بیت کوین وارد کیف پول ریالی شما شد و معامله کامل شد.
  • تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر (مانند تتر، اتریوم و…) دقیقا مشابه به همین روش است.

 

دریافت موجودی ریالی (واریز به حساب بانکی شما)

  • به بخش کیف‌های من بروید.
  • در مقابل گزینه ریال گزینه برداشت را انتخاب کنید.
  • مبلغ برداشت را به تومان وارد کنید. (و یا دکمه سبز رنگ انتخاب را بزنید تا تمام موجودی لحاظ شود)
  • شماره حساب مقصد را انتخاب کنید.
  • دکمه ایجاد درخواست برداشت را بزنید.
  • طی ۱ ساعت یا حداکثر ۱ روز کاری (بسته به زمان ثبت درخواست)، مبلغ درخواستی شما به حساب بانکی شما واریز خواهد شد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x