مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تعریف حمایت و مقاومت و پولبک در تکنیکال

آموزش خط حمایت، مقاومت و مفهوم پولبک در تحلیل تکنیکال

خط حمایت و خط مقاومت

خط مقاومت (resistance)،خطی است که در مقابل افزایش قیمت از خود مقاومت نشان می دهد و شکست آن نویدبخش افزایش بیشتر قیمت است. خط حمایت (supprot) هم خطی است که از کاهش بیشتر قیمت حمایت می کند و شکست آن نشان دهنده کاهش بیشتر قیمت است.

خط حمایت و خط مقاومت
خط حمایت و خط مقاومت

به عبارت دیگر، منظور از حمایت محدوده ی قیمتی یا سطحی است که در آن بنا به دلایلی تمایل به خرید بیشتر است و سطح مقاومت هم سطحی است که در آن فشار عرضه بر تقاضا فزونی می گیرد و اصطلاحا سهم تمایل به ریختن دارد.

خط حمایت و مقاومت با حداقل دو نقطه رسم می شوند و در اکثر موارد، پس از شکست خط مقاومت، این خط تبدیل به خط حمایت می گردد و بالعکس، پس از شکست خط حمایت این خط تبدیل به خط مقاومت می گردد. مدت زمانی که قیمت در آن سطح مورد حمایت یا مقاومت قرار می گیرد نیز خیلی مهم است و هر چه این زمان بیشتر باشد اعتبار آن سطح هم بیشتر است.

خط حمایت و خط مقاومت
خط حمایت و خط مقاومت

مفهوم پولبک (pullback)

پولبک در تحلیل تکنیکال اصطلاحاً به بوسه خداحافظی معروف هست، یعنی سهم برای آماده شدن جهت صعود و یا نزول پرقدرت به خط روندی که برایش ترسیم شده برخورد می‌کند و به روند اصلی برمی گردد. به عبارت دیگر پولبک حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده ای که قبلا در آن بوده برمی گردد و آن را لمس می کند.

به مثال زیر توجه کنید:

 

پولبک در تحلیل تکنیکال
پولبک در تحلیل تکنیکال

در مثال بالا ما شاهد یک روند نزولی اصلی هستیم. همانطور که مشاهده می کنید در شماره (۱) خط حمایتی سهم شکسته شده، نزول سهم برای ما تقریبا قطعی و هشدار خروج از سهم فعال شده است. در شماره (۲)، سهم دوباره به همان خط بازگشت کرده و دوباره به روند نزولی خود ادامه داده است(۳). به طور کلی باید توجه داشت که پولبک نکته بسیار مهمی در معامله به حساب می آید، بطوریکه بسیاری از معامله گران نقطه ورود و خروج خود را با توجه به آن هماهنگ می کنند.

پولبک در تحلیل تکنیکال
پولبک در تحلیل تکنیکال

در مثال بالا هم ما شاهد یک روند نزولی هستیم که بعد از شکسته شدن آن و پولبک به خط روند، حرکت صعودی شروع شده است.

نکته مهم: شکست خط روند نزولی و پول بک بسیار مهم است، چون بازار ما یک طرفه هست یکی از بهترین شرایط برای ورود به یک سهم این است که بعد از شکست خط روند نزولی و پول بک به این خط روند وارد شویم.

 

امیدواریم مطلب آموزشی در خصوص خط حمایت، مقاومت و مفهوم پولبک در تحلیل تکنیکال برای شما مفید بوده باشد. با سایر آموزش ها با ما همراه باشید

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x