مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تراریوم

آموزش ساخت تراریوم و انواع گیاهان مناسب آن

تراریوم می تواند یک گلخانه مینیاتوری برای شما باشد و گزینه مناسبی برای هدیه دادن است. وجود این باغ می‌تواند دکوراسیون بسیار بی‌نظیر و خاصی را برای منزل شما به وجود آورد.

آموزش ساخت تراریوم و انواع گیاهان مناسب تراریوم

تراریوم چیست ؟

به ظروف و محفظه ای شیشه ای که درون آن گیاهی زنده و با طراوت نگهداری می شود، تراریوم می گویند.

تراریوم یا باغ شیشه ای جزو روش های زیبای نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. این روش برای افرادی که وقت زیادی برای رسیدگی به گیاهان ندارند، مناسب است.

تراریوم
باغ شیشه ای

تراریوم شیشه ای می تواند یک گلخانه مینیاتوری برای شما باشد و گزینه مناسبی برای هدیه دادن است. وجود این باغ می‌تواند دکوراسیون بسیار بی‌نظیر و خاصی را برای منزل شما به وجود آورد.

این باغ شیشه ای را می توانید به صورت آماده تهیه کنید و یا به راحتی و با کمی سلیقه آن را در منزل بسازید.

با تحلیلک همراه باشید تا آموزش ساخت تراریوم را با هم مرور کنیم.

تراریوم 5

انواع تراریوم

شناخت انواع تراریوم نیز پیش زمینه ای برای ساخت تراریوم در منزل است. اگر چه تمام این گل ها در گلدان ها یا ظرف های شیشه ای ساخته می شوند اما بسته به محیط نگهداری، نوع گیاه و باز و بسته بودن آن ها به انواع مختلف تقسیم می شوند:

تراریوم در باز و بسته: تراریوم ها اگر در شیشه های در بسته ساخته شوند به آن ها تراریوم در بسته گویند. اگر یک طرف گلدان یا ظرف باز باشد به آن ها در باز می گویند. آموزش ساخت هر کدام از این تراریوم ها نیز متفاوت است.

تراریوم شیشه ای و آبی: تراریوم آبی یا پالوداریوم، فضایی مانند یک آکواریوم را دارد و گیاهان سازگار با آب در آن قرار داده می شوند. ولی تراریوم های غیر آبی فضایی شبیه یک گلدان دارند. آموزش ساخت تراریوم آبی مبحثی کاملا متفاوت است.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری گل فردوس

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهانی برای تهیه تراریوم مناسب هستند که توانایی تحمل رطوبت زیاد هوا و خاک و همچنین نور کم را داشته باشند. این گیاهان باید به درجه رطوبت بالایی احتیاج داشته باشند.

باید گیاهانی انتخاب شوند که شاخ و برگ زیبا و رشد کندی داشته باشند.

در هنگام کاشت انواع مختلف گیاهان در یک تراریوم توجه به این نکته ضروری است که گیاهانی که نیاز آبی یکسانی دارند باید درون یک باغ شیشه ای قرار بگیرند. در غیر اینصورت تعدادی از آن ها از بین می روند.

برای مثال کاشت کاکتوس در کنار سرخس یا گل سنگ منجر به از بین رفتن کاکتوس می شود. زیرا کاکتوس با محیط مرطوب سازگار نیست.

تراریوم

گیاهان تراریوم

  • عشقه
  • پتوس
  • سانسوریا، بگونیا، برگ بیدی
  • سرخس
  • فیتونیا
  • هیپوئستس
  • انواع ساکولنت ها و کاکتوس ها و گل های گوشتی

آموزش ساخت تراریوم

وسایل مورد نیاز

  • ظرف شیشه ای
  • صابون
  • شن
  • خاک
  • گیاهان دلخواه
  • خاک تراریوم

تراریوم

مهمترین بخش آموزش ساخت تراریوم خاک آن است. طول عمر و سلامت گیاه به همین ترکیب بندی خاک گلدان شیشه ای بستگی دارد. این خاک از چند لایه تشکیل شده است که هر کدام وظیفه ای دارد و حذف آن غیر ممکن است.

لایه اول از انتهای ظرف سنگ ریزه یا ماسه: لایه اول سنگ ریزه، شن یا ماسه است. زیرا که عمل زهکشی راحت تر و بهتر انجام شود.

لایه دوم زغال چوب: لایه دوم زغال چوب است. این لایه به برطرف کردن بوی نامطبوع شیشه و سالم نگه داشتن محیط باغ شیشه ای مخصوصا در نوع بسته آن کمک می کند.

لایه سوم خاک مخصوص گلدان: اکنون زمان خاک اصلی و مخصوص گلدان است. این خاک معمولا با خاک گل های آپارتمانی تفاوتی نمی کند. اما برای اطمینان بیشتر می توانید از خاک های بسته بندی شده استفاده کنید تا اطمینان داشته باشید که آفت زده نیستند.

لایه چهارم خزه: استفاده از خزه علاوه بر جنبه زیبایی آن، کاربردهای دیگری نیز دارد. خزه برای کمک به زهکشی بهتر و از بین رفتن دیرتر خاک نیز است.

طرز ساخت تراریوم

ظرف مناسبی برای این کار تهیه کنید، برای این منظور می توانید از ظروف آکواریوم کوچک، تنگ ماهی، پارچ های شیشه ای، گلدان شیشه ای و یا حتی شیشه های مربا و… استفاده کنید.

ظرف مورد نظر را با آب و صابون کاملا شسته و خشک کنید تا عاری از باکتری و قارچ شود.

برای اینکه باغ شیشه ای دارای زهکشی مناسب باشد یک لایه سنگریزه داخل ظرف می ریزیم. سعی کنید مقدار بیشتری از سنگریزه ها به یک سمت دیواره ظرف متمایل باشند.

سپس لایه ای از زغال چوب فعال برای جذب بوهای ناخوشایند ناشی از آبیاری روی شن یا سنگریزه بپاشید. این کار از رشد قارچ ها جلوگیری می کند. زغال هوا را تازه نگه می دارد و برای زمانی که محیط تراریوم را بسته نگه می دارید، ضروری است.

بیشتر بخوانید: خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی / بهترین خاک گلدان

خاک گلدان را طوری اضافه نمایید تا روی شن و زغال چوب را بپوشاند، این خاک سبک باید ¼ عمق ظرف باشد. می توان از خاک گلدان بسته بندی شده که استرلیزه هم هستند استفاده کرد. یا اینکه از مخلوط خاک باغچه و پیت ماس محیط کشت را تهیه کرد. خاک باید نرم، دارای زهکشی خوب و بدون کود باشد.

برای تراریومی که گیاهان نواحی گرمسیری و گیاهان شاخ و برگ دار را در آن کشت می دهید، باید از خاکی که یک قسمت خاک، یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت دارد، استفاده کنید.

برای تهیه باغ شیشه ای کاکتوس از خاکی که از یک قسمت خاک و یک قسمت شن تشکیل شده است، استفاده کنید.

گیاهان را قبل از درآوردن از گلدان اولیه به دقت بررسی کنید تا کاملا سالم باشند. گیاهان فاقد حشره یا بیماری را انتخاب کنید. هر برگ آسیب دیده یا زرد یا هر برگی که نشان از آسیب حشره یا بیماری دارد را فوراً جا به جا کنید.

گیاهان را در یک بسته پلاستیکی برای دو هفته قبل از کاشت در تراریوم قرار دهید، اگر بیماری وجود داشته باشد روی شاخ و برگ و ساقه نمایان می شود. بهتر است قبل از کاشت ترتیب جای گیری آن را مشخص کنید. گیاهان نباید خیلی نزدیک هم کاشته شوند، بلکه باید فضای کافی برای هر کدام از آنها در نظر گرفته شود.

گیاه را آرام تکان دهید تا خاک اضافی بدون صدمه دیدن ریشه ها از آن جدا شود. سپس خاک را کمی گود کنید و گیاه را بکارید و دور ریشه ها را با خاک بپوشانید. اجازه ندهید که پایه گیاه بالاتر از سطح خاک قرار گیرد.

بعد از کاشت گیاهان، برای تزئین باغ شیشه ای از تخته سنگ، چوب شکسته، خزه و… استفاده کنید.

با در پوش یا پلاستیک ظرف را بپوشانید تا ارتباط با محیط قطع شود و جنگل بارانی مینیاتوری ایجاد گردد.

گیاهان پوسیده را از تراریوم حذف کنید هر برگی که می میرد یا گیاهی که شروع به پوسیدگی می کند قبل از اینکه مشکل به سایر گیاهان نیز سرایت کند باید سریع از بین برود. بعد از چند هفته تراریوم استقرار پیدا می کند و خطر بیماری ها کاهش پیدا می کند.

در هنگام کاشت دقت کنید که گیاه به جداره ها نچسبد.

برای گیاهان با قامت بزرگ حتما محفظه بزرگتری را انتخاب کنید.

از محفظه های در باز برای گیاهانی که به رطوبت حساس هستند استفاده کنید.

تراریوم

روش نگهداری تراریوم

آبیاری

پس از کاشت، با اسپری گیاهان را آبیاری کرده و از آبیاری شدید و مستقیم آن بپرهیزید زیرا باعث از بین رفتن گیاهان می شود.

آب را به مقداری اضافه کنید که فقط خاک مرطوب شود زیرا آب دادن زیاد باعث خواهد شد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود. هنگامی که کناره های ظرف خشک هستند مقدار کمی آب اضافه کنید.

گیاهان موجود در تراریوم باز به آب بیشتری نیاز دارند، اما گیاهان داخل تراریوم های بسته به علت رطوبت زیاد محیط، به آب کمتر نیاز دارند و در صورت نشستن آب روی جداره شیشه، در آن را باز کنید تا رطوبت اضافی خارج شود.

در باغ های شیشه ای بسته فاصله آبیاری می تواند ۱ ماه یا بیشتر باشد. در بیشترین حالت، به آبیاری در هر دو هفته یک بار نیاز دارید که این به شرایط بستگی دارد.

تراریوم

نور

مکان قرارگیری این باغ شیشه ای، به نیاز نوری گیاهان بستگی دارد. مثلا کاکتوس ها و ساکولنت ها به نور بیشتری نیاز دارند و باید در تراریوم های باز قرار بگیرند اما گیاهانی مثل فیتونیا و سرخس و گل سنگ به نور کمتری احتیاج دارند.

در کل باغ شیشه ای را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. اجازه تابش مستقیم باعث افزایش درجه حرارت داخل تراریوم می شود و باعث سوختگی گیاه خواهد شد. باغ شیشه ای را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم کافی داشته باشد.

پشت پنجره های شمالی بهترین مکان برای نگهداری از این باغ شیشه ای است.

کود

کودهی بیش از اندازه باعث عدم موفقیت بسیاری از تراریوم ها است. بعد از گذشت یک سال اقدام به کود دادن گیاه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x