مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

آموزش صحیح مسائل جنسی به کودکان

پرسش‌های کودک

هنگام صحبت کردن و آموزش با کودکان درباره موضوعات جنسیتی لازم نیست همه چیز را یک‌باره توضیح دهید. دروغ نگویید زیرا کودکان در آینده متوجه دروغ خواهند شد و دیگر به شما اطمینان نخواهند کرد. جز راست نگویید، اما لازم نیست همه چیز را گفت.

جز راست نباید گفت، هر راست نباید گفت!

اطمینان حاصل کنید که گفته های شما مناسب سن کودکتان است. مطمئن باشید که آن‌ها می‌فهمند شما چه میگویید. کودکان کوچک‌تر بیشتر تمایل دارند درباره بارداری و نوزاد چیزی بشنوند تا درباره روابط جنسی.

وقتی کودک از شما سؤال می‌کند، مجدداً سؤال را از خود او بپرسید تا میزان اطلاعات او را بسنجید، آنگاه راحت‌تر می‌توانید اطلاعات‌ بیشتری به او بدهید. وقتی کودک در جمع یا جای نامناسب در مورد موضوعات جنسی از شما سؤال کرد، به او توضیح دهید که در این زمینه بعد در خانه صحبت می‌کنید تا کودک متوجه شود که صحبت کردن در این زمینه نیاز به شرایط مناسبی دارد، و در هر جا نمی‌شود در این زمینه صحبت کرد.

نحوه‌ی آموزش

آموزش درزمینه ی جنسیت، آموزشی ادامه‌دار و تدریجی از حد ابتدایی تا پیشرفته است؛ بنابراین همان‌گونه که نمی‌توان آموزش علوم یا ریاضی را زودتر و یا دیرتر از معمول و ناگهانی انجام داد، این آموزش هم تدریجی و سطح بندی شده است.

از سؤالات کودک درباره ارتباطات‌ حیوانات و نحوه تولید مثل آن‌ها استقبال کنید. یکی از راه های خوب ِ درک موضوعات جنسی توضیح درباره تولید مثل آن‌ها است.

اگر مادرِ بارداری را می‌شناسد می‌توان از تغییرات و فیزیولوژی بارداری او برای کودک توضیحات متناسب با سن داد.

لزوم آموزش در خانواده

اگر در مورد موضوعات جنسی شما به کودکتان آموزش ندهید، آن‌ها در جای دیگری آموزش خواهند دید و ممکن است ارزش های مورد نظر خانواده تأمین نگردد.

روابط گرم و صمیمی خصوصاً در دوران نوجوانی مهم است، زیرا کودک یا نوجوان راحت‌تر ذهنیات خود را با شما در میان خواهد گذاشت و بهتر می‌توانید او را راهنمایی کنید. کودک و نوجوان شما نباید احساس ترس و شرمساری کند.

وجود رسانه های مختلف در دنیای جدید باعث شده است که کودکان زودتر از انتظار به موضوعات جنسی توجه کنند. این موضوع می‌تواند خطرناک باشد. آموزش جنسی در خانواده می‌تواند از این خطرات بکاهد و مرز بین واقعیت و رؤیا را پررنگ‌تر کند.

آموزش کودکان زیر دو سال

کودکان نوپا باید بتوانند اعضا بدن ازجمله اعضا تناسلی را به صورت واقعی نام ببرند. این موضوع باید هنگام استحمام و لباس پوشیدن و…با تکرار والدین معمول شود. در این سن باید تفاوت بین مرد و زن را درک کنند.

در این سن باید تفاوت بین مرد و زن را درک کنند. اینکه در بعضی فرهنگ ها ازجمله فرهنگ ما نام بردن از اعضای جنسی وقیحانه به نظر می‌رسد، باید به طریقی توسط متخصصان چاره اندیشی شود.

آموزش کودکان دو تا پنج سال

در این سن باید تفاوت های بدن دختر و پسر را درک کنند. همچنین باید مفهومی از تولید مثل را درک کنند. بدانند که اعضای بدن آن‌ها حریم شخصی آن‌ها است و با حریم خصوصی آشنایی پیدا کنند.

آموزش کودکان پنج تا هشت سالگی

نقش زن و مرد را در روابط درک کنند، قوانین مربوط به رعایت حریم دیگران را بشناسند. در مورد موضوعات طبیعی در دستگاه تناسلی دختر و پسر مانند پریود ماهیانه و نعوظ و…اطلاع پیدا کنند.

آموزش کودکان نه تا دوازده سال

قبل از ده سالگی در مورد بلوغ آموزش بیابند. بیشتر در مورد تغییرات فیزیولوژیک در این سن اطلاع کسب کنند. نقش والدین در تولید مثل را درک کنند. روابط اجتماعی قانونی و غیرقانونی را بیاموزند. تفاوت واقعیت با آنچه در دنیای رسانه‌ها وجود دارد را درک کنند.

آموزش نوجوان سیزده تا هیجده سال

معمولاً موضوعات جنسی را درک کرده‌اند؛ اما صحبت کردن با آن‌ها می‌تواند بینش آن‌ها را اصلاح کند و وقوع مشکلات و خطرات بعدی کاهش دهد. اطلاعات در خصوص بیماری های منتقل شونده از طریق مقاربت را دریافت کنند. اطلاع از عواقب بارداری ناخواسته و مسئولیت های پدر و مادر آینده، مهم است…

متخصصان اطفال در این سن می‌توانند راهنمایی شفاف برای کودکان و نوجوانان تحت نظر خود باشند.

 

دکتر سید محمد سعید ناصری

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x