مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آموزش لب ویو / سیم کشی و روش اجرای VI در لب ویو

آموزش لب ویو / سیم کشی و روش اجرای VI در لب ویو

در این مقاله با نحوه سیم کشی صحیح در نرم افزار لب ویو آشنا خواهید شد.  همچنین روش اجرای یک VI  و برخی از خطاهایی که حین اجرای آن ممکن است رخ دهد مورد بررسی قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا ببینید چقدر ساده به کمک آیکون‌ها و سیم کشی بین آن‌ها می‌توان برنامه نویسی کرد.

در این مقاله با نحوه سیم کشی صحیح در نرم افزار لب ویو آشنا خواهید شد.  همچنین روش اجرای یک VI و برخی از خطاهایی که حین اجرای آن ممکن است رخ دهد، مورد بررسی قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا ببینید چقدر ساده به کمک آیکون‌ها و سیم کشی بین آن‌ها می‌توان برنامه نویسی کرد.


در این مقاله می‌خوانیم:

نحوه سیم کشی در لب ویو
نحوه اجرای VI در لب ویو


سیم کشی و روش اجرای VI در لب ویووتوضیحات مقدماتی آموزش لب ویو (LabView) / سیم کشی و روش اجرای VI در لب ویو

دانلود نسخه اصلی نرم افزار لب ویو (LabView)

سطح آموزش: مقدماتی

پیش‌نیاز: آموزش لب ویو (LabView) / معرفی لب ویو (LabView) – ورود به لب ویو / Block Diagram – Front Panel


نحوه سیم کشی در نرم افزار لب ویو

یکی از راه‌های ارتباط بین controls و Indicators سیم کشی است. جهت سیم کشی بین آن‌ها کافی است مطابق ویدیو ۱ زیر در پنجره Block Diagram ماوس را روی ترمینال control مورد نظر ببرید. همانگونه که مشاهده می‌کنید آیکون ماوس تغییر شکل می‌یابد. حال بر روی ترمینال کنترل کلیک کنید تا سیم‌کشی شروع شود. می‌توانید با کلیک در هر نقطه از صفحه Block Diagram سیم‌کشی را به محل دلخواه خود هدایت کنید. در نهایت با کلیک روی ترمینال Indicator، سیم کشی انجام می‌شود.

در ویدیوی زیر کنترل‌های عددی، بولین و کاراکتری به کمک سیم کشی به اندیکاتور مخصوص خود متصل شده‌اند.

همان‌گونه که در ویدیوی ۱ مشاهده شد، هر سیم رنگ متفاوتی دارد. رنگ سیم نشان دهنده نوع داده‌ای است که از آن عبور می‌کند که در سیم کشی بین المان‌ها باید مورد توجه واقع شود. جهت مشاهده انواع رنگ سیم‌ها به مطلب آموزش لب ویو (LabView) / معرفی لب ویو (LabView) مراجعه کنید.

نکته

هر control باید به indicator مخصوص خود متصل شود، در غیر اینصورت اجرای برنامه با خطا روبرو خواهد شد.

نحوه اجرای VI در لب ویو

پس از نوشتن VI و سیم کشی بین المان‌ها، نوبت به تست و اجرای برنامه می‌رسد. برای این کار مطابق ویدیو ۲ کافیست روی دکمه RUN در گوشه سمت چپ پنجره Front Panel یا Block Diagram کلیک کنید. در صورتی که بخواهید برنامه را به صورت متوالی تست کنید و مرتب برای هر بار اجرا بر روی دکمه RUN کلیک نکنید، کافیست بر روی دکمه RUN CONTINUOUSLY کلیک کنید. به عبارت دیگر با انتخاب دکمه RUN، برنامه تنها یکبار اجرا می‌شود اما با استفاده از RUN CONTINUOUSLY برنامه به طور مداوم اجرا می‌شود و تا هنگامی که بر روی کلید Stop کلیک نکنید اجرای برنامه ادامه خواهد داشت.

اخطار 

استفاده از دکمه RUN CONTINUOUSLY، تنها جهت تست برنامه است ولاغیر

در ویدیوی زیر نحوه استفاده از دکمه RUN و RUN CONTINUOUSLY نشان داده شده است.

نکته

در صورتی که برنامه نوشته شده دارای ایراد و یا سیم کشی به صورت درست انجام نشده باشد، دکمه Run به صورت شکسته در می‌آید. در صورتی که بر روی دکمه شکسته Run کلیک کنید ایرادات برنامه در پنجره Error List نشان داده می‌شود. اگر در این پنجره بر روی Show Errors کلیک کنید محل دقیق خطا نشان داده می‌شود.

در ویدیو زیر ۳ خطا نشان داده می‌شود. خطای اول به دلیل این است که سیم از ترمینال کنترل عددی خارج شده ولی به هیچ اندیکاتوری متصل نیست. خطای دوم ناشی از اتصال کنترل و اندیکاتور با دو جنس متفاوت است. (کنترل از جنس بولین و اندیکاتور از جنس عددی است.) خطای سوم به دلیل این است که سیم کشی وارد شده به ترمینال indicator بدون منبع و control است. سیم‌های شکسته نیز تایید کننده ایرادات فوق هستند.


در این مقاله به نحوه سیم‌کشی در نرم افزار لب ویو (LabView) و روش اجرای VI  پرداخته شد. امیدواریم از این آموزش استفاده کافی برده باشید. خوشحال می‌شویم نظرات خود را جهت بهبود کیفیت این سری آموزش‌ها با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

آموزش لب ویو / ورود به لب ویو / Block Diagram – Front Panel

آموزش لب ویو (LabView) / معرفی لب ویو (LabView)

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک