مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
سرمایه گذاری ( گواهی سپرده و اوراق مشارکت )

آموزش مفاهیم اولیه سرمایه گذاری ؛ گواهی سپرده و اوراق مشارکت

مفاهیم اولیه سرمایه گذاری

گواهی سپرده

اگر شما اهل ریسک‌ نیستید، سرمایه‌گذاری با خرید گواهی سپرده که دارای سود ثابتی هستند و از سود حساب‌های بانکی بیشتر است و هیچ نگرانی بابت از دست دادن آن ندارید، می تواند برای شما جذابیت داشته باشد. همچنین ثبات و تضمین سود و در امان ماندن از نوسانات بازار می‌تواند معیاری مهم برای سرمایه گذاری امن باشد.

گواهی های سپرده عموماً توسط بانک منتشر و توزیع شده و اصل سپرده و سودهای پرداختی نیز توسط بانک تضمین می‌شوند. این گواهی دارای سررسید و همچنین نرخ بهره معین است. گواهی سپرده نوعی ورقه بهادار است که به شخص حامل این حق را می‌دهد تا سود سپرده را دریافت کند. یک گواهی سپـرده دارای تاریخ سررسید و یک نرخ سود ثابت است که می‌تواند با هر عنوانی توزیع شود. همه بانک‌‌ها ملزم هستند تا به گواهی سپرده‌ها نرخ سود ۲۰درصد را محاسبه و در پایان هر‌ماه اصل سود را به ‌حساب مشتریان خود واریز کنند و هیچ بانکی سود بیشتری نسبت به دیگر بانک‌ها نمی‌دهد.

حداقل مبلغ لازم برای گواهی سپرده یک میلیون ریال و ضریبی از یک میلیون ریال خواهد بود، بنابراین مردم عادی با پس‌ اندازهای خرد می‌توانند گواهی سپرده ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان به بالا بخرند. همچنین گواهی سپرده معاف از مالیات است.

 

اوراق مشارکت

اوراق مشارکت اوراق بهاداری است که بیانگر مشارکت دارنده آن در یک طرح است. مهم‌ترین جذابیت اوراق مشارکت در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار مانند سهام، تضمین پرداخت سود است، به‌ این معنـا که دارنده اوراق مشارکت اطمینان دارد که سود مشخص و تضمین‌شده‌ای را به‌عنوان سود علی‌الحساب، در فواصل زمانـی معیـن، دریافت می‌کند.
طبیعتا شرکت یا سازمان منتشرکننده این اوراق نمی‌تواند خودش، پرداخت سود اوراق را هم تضمین کند. در حال حاضـر، سود اغلب اوراق مشارکتی که در کشور منتشر می‌شود، توسط بانک‌ها و موسسات مالی معتبر و یا دولت، تضمین می‌شود، بنابراین، خریدار این اوراق اطمینان دارد که در سررسیدهای مشخص، سود تعهد شده را دریافت می‌کنـد.

بین ریسک و بازده رابطه مستقیـم وجود دارد، بنابراین اوراق مشارکت، با توجه به اینکه بازدهی تضمین شده دارند و ریسکی را متوجه سرمایه‌گذار نمی‌کنند، بنابراین بازده مورد انتظار آنها هم در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار، کمتـر است.
سود اوراق مشارکت، در فواصل زمانی تعیین شده (مثلا یک ماهه یا سه ماهه) و ازطریق برگه‌هایی که همراه اوراق مشارکت، به خریدار تحویل می‌شود، به وی پرداخت می‌شود. باتوجه به اینکه طرح‌هایی که برای تأمین مالی آنها، اوراق مشارکت منتشر می‌شود، معمولا طرح‌های زمان‌بر هستند، بنابراین اوراق مشارکت نیز اغلب با سررسیدهای سه تا چهارساله منتشر می‌شوند.

 

با ما همراه باشید…

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x