مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آموزش هوش مالی کودکان

آموزش هوش مالی به کودکان را جدی بگیرید

یکی از فاکتورهای مهم در تربیت کودکان آموزش هوش مالی کودکان است. شما به عنوان پدر و مادر باید با راهکارهای تقویت و آموزش هوش مالی کودکان آشنا باشید.

آموزش هوش مالی به کودکان

هوش تحت تاثیر عوامل زیادی مانند وراثت و ژنتیک است اما نمی توان منکر عوامل محیطی در افزایش هوش کودک شد.

به نظر بعضی از کارشناسان در سال های اول زندگی کودک به خصوص یک تا دو سالگی می توان هوش کودکان را افزایش داد. هوش مالی مانند هوش منطقی و هوش هیجانی است.

یکی از فاکتورهای مهم در تربیت کودکان آموزش هوش مالی کودکان است. شما به عنوان پدر و مادر باید با راهکارهای تقویت و آموزش هوش مالی کودکان آشنا باشید.

آموزش هوش مالی کودکان

شاید موضوع انشا علم بهتر است یا ثروت خیلی بی حساب نبوده است؛ زیرا می توان گفت جزو اولین فرصت ها برای بچه ها است که به ارزش واقعی پول به طور جدی فکر کنند و یا در مورد آن تحقیق کنند.

به جز کودکانی که در کودکی مجبور به کار کردن هستند بقیه بچه ها درک درستی از نحوه پول درآوردن و ارزش واقعی آن ندارند.

آن ها والدین خود را می‌بینند که کارت را در دستگاه عابر بانک فرو کرده، اسکناس بیرون آمده را می‌گیرند اما تصوری از اینکه والدین قبل از رسیدن به صندوق فروشگاه یا رفتن جلوی عابر بانک، به موجودی بانک خود هم توجه کرده‌اند، ندارند و نمی‌دانند قبل از خرید چطور والدین آن ها دخل‌ و خرج را محاسبه می‌کنند.

پول، اقتصاد و مشکلات مالی مربوط به دنیای بزرگسالان است. کودکان بعدها به‌ اندازه تمام عمر خود فرصت درگیری با مسائل مالی را خواهند داشت.

هیچ پدر و مادری، چه ثروتمند و چه فقیر دوست ندارد دنیای قشنگ کودکی فرزند خود را با درگیر شدن به مسائل مالی خراب کند، یا آن ها را نگران اوضاع مالی کرده تا با فکر کردن به پول و کار مضطرب و نگران آینده شوند. اما تقویت و فعال کردن هوش مالی فرزندان در دوران کودکی کمک بسیار زیادی برای زندگی آینده آن ها است و می‌تواند آینده شغلی و مالی بچه‌ها را کاملاً تغییر دهد.

افرادی که در کودکی مفهوم کار و شغل یا ارزش واقعی پول یا پس‌انداز کردن را یاد نگرفته باشند، بعدها به‌ سادگی با یک پیشنهاد مالی وسوسه‌ انگیز سرمایه‌گذاری اشتباه انجام می‌دهند، ولخرج می‌شوند، یا کل حقوق و دستمزد خود را در همان روزهای اول خرج کرده، همیشه بدهکار و به دیگران مقروض هستند.

در نتیجه تقویت و فعال کردن هوش مالی فرزندان در دوران کودکی دارای اهمیت بسیار زیادی است.

تقویت هوش مالی کودکان کمک بسیار خوبی برای آینده آن هاست.

آموزش هوش مالی کودکان
آموزش هوش مالی کودکان

آموزش هوش مالی کودکان

قلک جادویی

در هلند، هر بچه‌ای یک قلک دارد. این قلک مخصوص باقیمانده پول خردهای خرید است. پول‌هایی که به‌ تنهایی با آن ها نمی‌شود چیزی خرید.

هدف از پر شدن این قلک نشان دادن ارزش پول است. هیچ پولی، هر چقدر کم‌مقدار، بی‌ارزش نیست. بچه‌ها یاد می‌گیرند، با یک سنت نمی‌شود هیچ چیزی خرید، اما وقتی آن ها را جمع کنیم، یک قلک پر از یک‌ سنتی داریم که می‌شود با آن چیزی خرید.

در بیشتر کشورهای اروپا، هر سال با هماهنگی شهرداری بازارهای محلی بچه‌ها برپا می‌شود. بچه‌ها لباس، کتاب یا اسباب‌بازی‌هایی که نمی‌خواهند را در این بازارهای محلی می‌فروشند.

آنها روی زمین بساط پهن می‌کنند و مادر یا پدر با فاصله‌ای دور فقط مراقب آن ها هستند، اما هیچ دخالتی در کار و تصمیم مالی بچه‌ها نمی‌کنند.

مردم هم خودشان را موظف می‌دانند از بچه‌های فروشنده حتما چیزی بخرند. گاهی فروشنده و مشتری هر دو بچه هستند. آن ها با هم چانه می‌زنند یا از هم تخفیف می‌خواهند یا آخر روز که خسته شده‌اند، هرچه دارند می‌بخشند و بساط خودشان را جمع می‌کنند.

تقریبا تمام بچه‌های اروپایی یا آمریکایی یک‌بار لیموناد فروخته، به افراد سالمند کمک کرده یا روزنامه پخش کرده‌اند. دولت هم در کنار والدین به امور مربوط به کار کردن بچه‌ها دقت می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار برای افزایش هوش مالی کودکان

شما هم به کودکان خود قلک جادویی دهید!

برای شروع بهتر است زمانی که کودکان شما هنوز خیلی کوچک هستند (بین ۳ یا ۴ سال) به آن ها تفاوت بین سکه‌های پول رایج کشور را آموزش دهید.

سپس برای آن ها یک قلک تهیه کنید تا او شروع به جمع کردن پول خرد یا سکه‌ها و حتی پول‌های کاغذی در آن کند. یک قلک پول در واقع محلی برای نگهداری امن پول‌ها است و همین‌طور باعث ایجاد حس پول داشتن در کودکان می‌شود و این شروع بسیار خوبی است.

اگر بتوانید از یک قلک شیشه‌ای یا شفاف که داخل آن مشخص باشد، استفاده نمایید، خیلی بهتر است. اینگونه قلک‌ها باعث می‌شوند کودکان بهتر پول را حس کنند و صدای آن را بشنوند و خیلی راحت انباشته شدن آن را مشاهده نمایند.

اکنون که کودک شروع به پس انداز پول کرده، بهتر است به او اجازه دهید که با این پول هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد، البته در دو حالت این کار باید انجام شود، اول زمانی که قلک کاملا پر نشده است و دوم زمانی که قلک او پر از پول است.

این مساله به آن ها این درس را می‌دهد که با مقدار پس‌انداز کمتر فقط می‌تواند چیزهای کوچکتر و کم‌ارزش‌تری را خریداری نمایند، در صورتی که با یک قلک پر از پول می‌توانند چیزهای خاصی را بخرند، در نتیجه ارزش پس‌انداز کردن به طور پیوسته را درک خواهند کرد.

آموزش هوش مالی کودکان
آموزش هوش مالی کودکان

ضرورت آموزش هوش مالی کودکان

اینکه والدین برای آینده فرزندان خود مبلغی را پس انداز کنند، کار بدی نیست، اما کار ارزشمندتر این است که مهارت های مالی فرزندانشان را افزایش دهند.

با توجه به پستی و بلندی های اقتصاد ایران، بهترین راه برای تامین مالی فرزندان، تمرکز بر روی خود کودک و ارتقای مهارت های کاربردی و موثر او است تا در آینده خود او بهترین عملکرد را در زمینه های مالی داشته باشد.

قطعاً نبود این مهارت در آینده باعث ایجاد مشکلات مالی و در نتیجه مشکلات روانی و خانوادگی برای او خواهد شد.

بزرگان اقتصادی از بچگی کار کرده اند و این باعث یادگیری سواد اقتصادی و افزایش هوش مالی در آن ها شده است. با توجه به شکل گیری شخصیت، ذهنیت، نگرش و سبک زندگی از زمان کودکی، لزوم سبک تربیت مالی صحیح و سوق دادن فرزندان به سمت ارزش آفرینی و کارآفرینی، برای والدین امری ضروریست تا اقداماتی انجام دهند که مهارت های مدیریت مالی از کودکی در فرزندانشان درونی شده و تبدیل به عادت آن ها شود.

آموزش هوش مالی کودکان را جدی بگیرید!

افرادی که در دوران کودکی حتی به صورت نمایشی تمرین‌هایی را برای تقویت هوش مالی انجام ‌می دهند، در آینده افراد موفق تری در زمینه مالی خواهند بود.

در واقع والدین با هر پیشامد کوچکی می توانند مباحث مالی را به کودکانشان آموزش دهند. به عنوان مثال در زمان خرید از آن ها بخواهند قیمت اجناس را از فروشنده سوال کنند و یا پول اجناس خریداری شده را خودشان به فروشنده پرداخت کنند و …

انجام چنین امور جزئی و ظاهری می تواند ذهن کودکان را برای تقویت و رشد هوش مالی مهیا سازد. پس کودکانتان را با مباحث مالی آشنا سازید تا برایشان در آینده پولساز شود.

چرا تقویت هوش مالی کودکان مهم است؟

در واقع تقویت هوش مالی کودکان یکی از نکات کلیدی در نحوه تربیت آن‌ها به عنوان فردی موفق در آینده است، چرا که با استفاده از این روش کودکان از ارزش و کارکرد پول در زندگی روزمره آگاهی یافته و می‌توانند نسبت به مدیریت مالی شخصی خود و همچنین خانواده اقدام کنند.

به بیان دیگر، تقویت هوش مالی کودکان موجب می‌شود تا آن ها نسبت به میزان درآمد، هزینه‌های موجود و مقدار پس‌انداز آگاهی یافته و بودجه خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنند.

در چنین شرایطی کودکان در خرید برخی کالاهای غیرضروری خود نیز تجدید نظر می‌کنند. به علاوه، چنین کودکانی در آینده از هدر دادن پول خود برای خرید برخی چیزهای کم‌ارزش خودداری می‌کنند.

آموزش هوش مالی کودکان
آموزش هوش مالی کودکان

چه سنی برای تقویت هوش مالی کودکان مناسب است؟

هر چه زودتر آموزش‌های مرتبط با تقویت هوش مالی کودکان را آغاز کنید، نتایج بهتری نیز کسب می‌کنید. در همین راستا، توصیه می‌شود تا در هنگام تولد کودک حساب بانکی جدایی برای او باز کرده و به صورت ماهانه مبلغی را به آن واریز کنید.

همچنین می‌توانید برخی هدایای نقدی که فرزندتان در مناسبت‌های مختلف مانند تولد، اعیاد و موارد مشابه دریافت می‌کند را به حساب شخصی او واریز کنید.

سپس زمانی که کودکتان درخواست واگذاری پول‌های مربوط به حساب خود را دارد، می‌توانید به او بگویید که حساب بانکی وی کاملاً متعلق به او بوده و تمامی پول‌های موجود در آن نیز به خود او اختصاص دارند؛ اما توجه داشته باشید که می‌باید در این شرایط آموزش‌های لازم برای تقویت هوش مالی کودکان را به کار گرفته و مسیری درست برای او ترسیم کنید.

در همین راستا به کودک خود زمان برداشت و دسترسی به حساب بانکی را یادآوری کنید.

به عبارت دیگر، به او بگویید که گرچه تمام پول‌ها متعلق به خودش هستند، اما حاصل کار شخصی او محسوب نمی‌شوند، از همین روی باید با دقت و برنامه‌ریزی بیشتری نسبت به خرج کردن آن‌ها اقدام کند تا در آینده بتواند مدیریت مالی بهتری روی درآمد خود داشته باشد. در ادامه، برخی راهکارهای مؤثر به منظور تقویت هوش مالی کودکان را تشریح می‌کنیم.

آموزش هوش مالی کودکان

راهکارهای کلیدی به منظور تقویت هوش مالی کودکان

 

۱. توضیح دهید که پول از کجا می آید

بسیار مهم است که کودک شما بداند پول چطور به‌ دست می‌آید. او باید بداند پول همین‌طوری از کیف مامان و بابا در نمی‌آید!

فرزندمان باید بداند که پول در ازای کار کردن و تلاش کردن به‌ دست می‌آید. ما کار می‌کنیم و پولش را می‌گیریم.

اگر کار نکنیم، خبری از پول نیست. به‌ گفتهٔ «ریچل کروز» (Rachel Cruze) کارشناس مالی و نویسندهٔ کتاب «خانوادهٔ ثروتمند: نسلی برای موفقیت مالی»، مهم است که پیوسته رابطهٔ میان پول و کار کردن را برای کودک خود توضیح دهیم. زیرا کودک باید بداند پولی که به دست می آید دارای چه ارزشی است.

برای افزایش هوش مالی کودکان به او بگویید پول چه ارزشی دارد

۲. آن ها را به پس‌انداز کردن عادت دهید

در خانه یک قانونی بگذارید که بر طبق آن کودکان موظف به پس‌انداز کردن حداقل ۱۰ درصد یا بیشتر از پول خود باشند.

این پول می‌تواند از انجام دادن کاری در بیرون خانه به دست آمده باشد یا از محل پول توجیبی و ماهانه کنار گذاشته شود. اگر برنامه آموزشی خود را در مورد پس‌انداز به موقع شروع کنید و در ابتدا خیلی شرایط را برای کودکان دشوار و سخت نکنید، موفق خواهید شد.

اگر برای کودکان شرایطی متعادل را در همه زمینه‌ها فراهم نماییم، آن ها نه تنها واکنش منفی نشان نخواهند داد، بلکه استقبال نیز خواهند کرد، در مورد پس‌انداز کردن نیز این مساله صادق است.

برای درک این مساله بهترین کار این است که به گذشته خود فکر کنید، زمانی که شما نیز کودک بوده‌اید، صادقانه بگویید که آیا پولی که در جشن تولد ۸ سالگی به‌عنوان هدیه دریافت کرده‌اید، با مشورت پدر و مادر آن را خرج کرده‌اید یا خیر؟ پس‌انداز کردن پول مهارتی است که باید به کودکان آموزش داد.

سخاوت و بخشندگی بسیار مهم است؛ زیرا اهمیت کمک به دیگران را به کودک می‌آموزد. این ویژگی گران‌بهایی است. در ادامه به کودک‌تان یاد بدهید بخشی از پولش را پس‌انداز و بخشی را خرج کند.

به او گوشزد کنید که وقتی پول تمام شد، همین‌طوری جایگزین نمی‌شود. بی‌تردید کودک‌ اشتباهاتی می‌کند؛ اما چه بهتر که تا وقتی زیر سقف امن خانه  ما است، اشتباه کند.

بیشتر بخوانید: چرا باید پرورش هوش مالی کودکان را جدی بگیریم

۳. از کودک بخواهید پس انداز خود را مدیریت کند

کودکان برای درک مفاهیم انتزاعی نیازمند ابزارهایی ملموس هستند. بنابراین تنها به توضیح این ۳ اصل اکتفا نکنید و ابزار لازم را برای تمرین در اختیارشان بگذارید.

به‌جای ۱ قلک، ۳ قلک به او بدهید (می‌توانید از پاکت، شیشهٔ خالی و ابزارهای دیگر استفاده کنید) و روی هر یک برچسب «بخشیدنی»، «پس‌انداز کردنی» و «خرج‌کردنی» بزنید.

هر زمان که کودک‌تان پولی می‌گیرد (پول توجیبی، دستمزد انجام کاری، هدیه و…)، او را تشویق کنید پولش را بین ۳ قلک تقسیم کند. به کودک اجازه بدهید، خودش دربارهٔ چگونگی تقسیم‌ کردن پول تصمیم بگیرد.

این کار نه‌ تنها اعتماد به نفس کودک را در موضوعات مالی افزایش می‌دهد؛ بلکه فرصتی فراهم می‌کند که بتوانیم با فرزندمان، گفت‌گویی جدی دربارهٔ مدیریت پول داشته باشیم.

با کودک درباره اینکه می‌خواهد پولش را چطور خرج کند و همچنین درباره چگونگی تقسیم‌بندی در موقعیت‌های مختلف، مثلا در صورت بروز رویدادی پیش‌بینی‌ نشده، صحبت کنید. اما فراموش نکنید که تصمیم پایانی با او است.

«تی‌آ نیکولا» مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایهٔ «ولث‌بار» دربارهٔ این ترفند این‌طور می‌گوید:

دختر ۸ سالهٔ من می‌داند که باید حساب ۳ صندوق پول را داشته باشد. او معمولا برای مواردی مانند بلیت اردوی تابستانی یا چیزهای دیگری که دوست دارد تجربه‌ کند، پس‌انداز می‌کند. او می‌داند پولِ خرج‌کردنی، مربوط به هزینه‌های روزمره مثل خرید شکلات است. ما اهمیتِ بخشیدن پول را هم به او یاد داده‌ایم. او می‌تواند پولش را به مؤسسات خیریه یا به دیگران بدهد؛ مثلا برای دوستش هدیه‌ای بخرد.

۴. کمک برای ایجاد یک طرح بودجه بندی

یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش هوش مالی کودکان، درگیر کردن آن‌ها در بحث بودجه‌بندی هزینه‌های خانواده است. این‌گونه آن‌ها مشاهده می‌کنند که ما چطور مسئولانه به قبض‌ها و صورت‌حساب‌ها رسیدگی می‌کنیم.

کودکان به‌طور ذاتی دوست دارند به پدر و مادرشان کمک کنند؛ بنابراین، به فکر فرو می‌روند تا راهی برای کاستن از هزینه‌هایشان پیدا کنند.

اشکالی ندارد اگر کودک‌تان هنوز آن‌قدر بزرگ نشده است که بتواند در بحث شرکت کند. هدف این است که او ببیند خانواده بدون خجالت و نگرانی دربارهٔ مسائل مالی بحث می‌کند.

به کودکان خود برای نوشتن چیزهایی که می‌خواهند در طول یک هفته یا یک ماه خریداری کنند و هزینه‌های آن ها در این مدت چقدر است و در چه زمان‌های می‌خواهند آن هزینه‌ها را انجام دهند، کمک کنید.

اگر نتوانستید بین درآمد و هزینه‌های کودکان خود یک تعادل و تراز منطقی ایجاد کنید، باید به فکر بررسی مجدد نیازها و خواسته‌های آنها باشید. از کودکان بخواهید مجددا این موارد را کنترل کنند.

به فرزندان بزرگ‌تر خود این اجازه را بدهید که خودشان برای خرید و تهیه مایحتاج حداقل شخصیشان به خارج از خانه و فروشگاه‌های محله بروند.

این باعث می‌شود که آن ها قدرت تصمیم‌گیری در مورد انتخاب‌هایشان را داشته باشند و بدانند برای مدیریت پولشان باید از بین گزینه‌های مختلف، فقط یکی را انتخاب کنند.

شما می‌توانید از انتخاب‌های خود برای آن ها بگویید، اینکه مثلا به جای رفتن تعطیلات به خارج از شهر بهتر است که پول خودتان را برای تعمیر آسفالت پشت بام خانه اختصاص دهید، این‌گونه موارد به کودکان برای داشتن تصمیمات و انتخاب‌های بهتر کمک فراوانی خواهد کرد و از برآیند این انتخاب‌های منطقی یک طرح پولی و مالی مناسب نیز ایجاد خواهد شد.

یکی ار بهترین راه ها برای آموزش هوش مالی کودکان درگیر کردن آن ها در بودجه بندی است

۵. به کودک خود پول هدیه دهید

هدیه‌ دادن در تولدها و مناسبت‌های دیگر رایج است. می‌توانیم به‌ جای هدیه کالاهای مختلف به کودک خود پول هدیه بدهیم تا بتواند تصمیم های مالی بگیرد. به این ترتیب در وقت صرفه‌جویی می‌کنیم؛ دردسر انتخاب هدیه را هم نداریم و مهم‌تر اینکه به تقویت توانایی حساب‌ و کتاب فرزندمان کمک می‌کنیم.

بچه‌ها عادت دارند که به‌مناسبت رویدادهای ویژه مانند روز تولدشان، برای هدیه‌ای ویژه درخواست کنند. با دادن پول به آن‌ها به‌‌عنوان هدیه، کودک به‌تدریج درک می‌کند که درخواست‌هایش چه هزینه‌ای دارند!

۶. کودکان را برای به دست آوردن پول تشویق کنید

به کودکانتان کمک کنید تا در کنار پول توجیبی که از شما در هر هفته می‌گیرند، خودشان نیز درآمد‌های داشته باشند.

به آن ها روش‌های ساده به دست آوردن پول را پیشنهاد کنید. آن ها را به انجام کار‌های روزمره خانه و خانواده‌تان یا اینکه به جست‌وجوی کاری در خارج از خانه تشویق کنید، کار‌هایی مانند؛ خرید کردن برای خانه، تمیز کردن حیاط و کار‌های که برای آن ها نه تنها خطری در بر نداشته باشد، بلکه مفید و آموزنده نیز باشد.

خیلی از مردم، به‌ خصوص افراد سالخورده و مسن در همسایگی ما به خدماتی بسیار ساده نیاز دارند که هر کودک باهوش می‌تواند زمینه انجام آن کار‌ها را برای خودش ایجاد کند و از این محل درآمدی کسب کنند.

کار‌هایی مانند گذاشتن زباله جلوی در خانه، صحبت کردن با آن ها و گذراندن وقت با آن ها می‌تواند از جمله این فعالیت‌ها باشد.

این ها می‌تواند یک فرصت استثنایی برای کودک شما باشد که با انجام آن نه تنها مقداری پول به‌ دست می‌آورد، بلکه باعث کمک و یاری به افرادی که به این‌گونه کار‌ها و خدمات نیاز دارند نیز می‌شوند.

هرچند به‌دست آوردن پول در سال‌های اول برای کودکان بسیار سخت و طاقت فرسا است، اما روحیه آن ها را برای رو به‌ رو شدن با شرایط زندگی مستقل و بزرگسالی آماده می‌کند.

۷. به کودکان به صورت منظم پول توجیبی بدهید

تجربه نشان داده است که پول توجیبی بسیار مهم‌تر از پولی است که خود کودکان به دست می‌آورند، یک پول توجیبی منظم می‌تواند پس انداز منظم، خرج کردن‌های منظم را در پی داشته باشد و این اعتماد به نفس کودکان را افزایش خواهد داد.

البته اینکه چه مقدار پول توجیبی به کودکان پرداخت شود از اهمیت زیادی برخوردار است و این مبلغ باید بر اساس سن بچه‌ها، شرایط آن ها و وظایفی که به عهده دارند تعیین شود.

بیشتر کارشناسان معتقدند که ۶ سالگی زمان مناسبی برای شروع پرداخت پول توجیبی است، زیرا کودکان در این سن می‌توانند بیشتر چیزهایی را که می‌خواهند و نیاز دارند، خود خریداری کنند.

بعضی از والدین فکر می‌کنند که نباید مبلغی را به عنوان پول توجیبی به کودکان پرداخت کنند، زیرا آن ها می‌گویند ما هر موقع که کودکمان به پول نیاز داشته باشد، به او پرداخت خواهیم کرد.

اما مطالعات نشان می‌دهد که کودکانی که به طور منظم پول توجیبی دریافت می‌کنند، تمایل بیشتری برای پس انداز کردن دارند تا اینکه در مواقع خاصی از والدین پول دریافت کنند، حتی اگر این مبالغ، در مجموع با هم برابر باشند.

البته در مورد اینکه چه زمانی پول توجیبی را باید شروع کرد و چقدر باید پرداخت کنید، تصمیمی است که شما باید متناسب با شرایط خانوادگی خودتان بگیرید، ما نیز در اینجا به مواردی اشاره خواهیم کرد.

پول توجیبی نباید آنقدر زیاد باشد که کودکان احساس کنند به طور کامل از شما مستقل شده‌اند و هر آنچه را می‌خواهند می‌توانند خودشان تهیه کنند. همیشه آن ها را تشویق کنید که بخشی از پول توجیبی خود را باید پس انداز کنند و با باقیمانده پولشان نیز باید خرید‌های معقول و منطقی داشته باشند.

آموزش هوش مالی کودکان
آموزش هوش مالی کودکان

۸. به او یاد بدهید چطور پول توجیبی‌اش را خرج کند

کودک باید بداند که هرچند می‌تواند بخشی از پولش را صرف تفریح و خوش‌گذرانی کند؛ اما بخشی از آن را هم باید به تأمین برخی نیازهای ضروری اختصاص دهد. با گذر زمان و افزایش سن بچه‌ها، می‌توانیم در این زمینه جدی‌تر برخورد کنیم.

روشن کنید که پول توجیبی باید چه مواردی را پوشش دهد؛ هزینه‌هایی مانند تغذیه مدرسه، میان‌وعده، بازی رایانه‌ای، فعالیت فوق‌برنامه مدرسه، هزینه رفت‌ و آمد به مدرسه.

درمورد بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانیم لباس یا دیگر موارد مهم‌تر را هم به فهرست اضافه کنیم. همیشه این موارد را بنویسید تا جای تردید و بدفهمی نماند.

اگر می‌دانید پس‌انداز فرزندتان دارد به مقداری که در نظرش است، نزدیک می‌شود، خوب است کمی پول اضافه به او بدهید! این کار لذت پس‌انداز را برای او بیشتر می‌کند. همچنین او را به‌خاطر خرج‌نکردن پولش برای افزودن به پس‌اندازش، تشویق کنید.

برای آموزش هوش مالی به کودکان به او نحوه خرج کردن را یاد دهید.

آموزش هوش مالی کودکان

 

۹. تاثیر تورم را به آن ها نشان دهید

به کودکانتان افزایش مکرر قیمت‌ها را در سال‌های متمادی توضیح دهید و مثال‌هایی از این افزایش‌ها برای آن ها بازگو کنید. آن ها را با خود به کتابخانه ببرید و در آرشیو روزنامه‌ها و مجلات، قیمت کالاها را در سال‌های گذشته نشان دهید. (بهتر است قیمت‌ها را در سالی که او به دنیا آمده است برایش پیدا کنید)

البته امروزه و با شرایط فعلی جامعه ما نیازی برای رفتن به کتابخانه‌ها نیست، چون قیمت‌ها هر روز در حال افزایش است و خود کودکان آن را به طور کامل لمس می‌کنند.

درسی که کودکان از وجود تورم در بحث‌های مالی می‌گیرند در رشد و ترقی آن ها در آینده مالیشان بسیار موثر است.

آن ها می‌فهمند که نباید پول را بدون استفاده کنار بگذارند، بلکه با توجه به تاثیر تورم بر ارزش پول، می‌فهمند که باید تا حد امکان از پولشان برای ایجاد پول جدید استفاده کنند یا اینکه تورم را به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری به‌ کار گیرند.

با درک وجود تورم آن ها با یکسری محاسبات عددی ساده خواهند فهمید که دوچرخه‌ای که آن ها در آینده می‌خواهند بخرند، دیگر به قیمت امروز نخواهد بود و می‌توانند با توجه به نرخ تورم موجود در جامعه، برنامه ریزی مالی مناسبی را برای آینده داشته باشند.

 

۱۰. آموزش مدیریت پول به کودکان را شروع کنید

تمامی عادت‌های مالی و پولی که کودکان شما آموخته‌اند یا از تجربیات پدر و مادر خود کسب کرده‌اند تا بزرگسالی و پیری همراهشان خواهد بود.

آن ها همیشه با افتخار از اینکه پول خود را برای خرید یک دوچرخه یا پرداخت پول پیش رهن و اجاره خانه یا حتی خرید خانه‌شان از طریق پس‌انداز انجام داده‌اند به نیکی یاد خواهند کرد.

در نهایت سطح زندگی کودکان ما در آینده و نحوه سرمایه‌گذاری‌های آن ها و کسب‌ و کار آینده‌شان به طور مستقیم، به این‌گونه آموزش‌ها مربوط می‌شود.

اگر شما کمی هم خوش شانس باشید، پس از آموزش فرزندانتان در مورد مباحث مالی، روزی دختر یا پسر شما بابت این لطفی که به آن ها داشته اید، از شما تشکر خواهند کرد و به شما می‌گویند که هر آنچه در زندگیشان دارند را مدیون شما هستند.

آموزش هوش مالی کودکان را شروع کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x