مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
راهکارهایی برای افزایش هوش مالی

راهکارهای افزایش هوش مالی و رسیدن به ثروت

بالا بردن سطح سواد مالی به شما کمک می کند تا بتوانید سود و زیان معاملات را حساب کنید و با سرمایه گذاری درست به ثروت برسید. هوش مالی به ما می گوید که برای کسب ثروت بیشتر باید اطلاعات مالی خود را افزایش دهیم. در این مطلب به بررسی 21 راهکار برای افزایش هوش مالی می پردازیم.

راهکارهای افزایش هوش مالی

بالا بردن سطح سواد مالی به شما کمک می کند تا بتوانید سود و زیان معاملات را حساب کنید و با سرمایه گذاری درست به ثروت برسید. هوش مالی به ما می گوید که برای کسب ثروت بیشتر باید اطلاعات مالی خود را افزایش دهیم.

راهکارهای افزایش هوش مالی

هر چقدر هوش مالی بیشتری داشته باشید، در زمینه‌ اقتصادی موفق‌تر خواهید شد. می‌دانید که پول‌تان را کجا و به چه شکل خرج کنید. با کمک هوش مالی می‌توانید سرمایه‌گذاری‌های بهتر و در نتیجه درآمد بهتر و بیشتری داشته باشید.

بنابراین تلاش لازمه موفقیت مالی است ولی کافی نیست. اگر نتوانید از ثروت و توانایی مالی‌تان به درستی استفاده کنید، به راحتی آن را از دست می‌دهید و به دست آوردن دوباره آن بسیار سخت است.

با هوش مالی می‌توانید وضعیت مالی خود را کنترل کنید و با دانش کافی با مسائل مالی رو به رو شوید.

راهکارهای متعددی برای افزایش هوش مالی وجود دارد که با به کار بستن آن ها می‌توانید مدیریت بهتری در مسائل مالی داشته باشید. برای افزایش هوش مالی این راهکارهای عملی را به یاد داشته باشید.

۱.زمانتان را عاقلانه بگذارید

افزایش هوش مالی شامل تخصیص زمان‌تان به انجام کارهایی است که واقعا برای زندگی سالم‌تر با پول به آن نیاز دارید.

برای این‌که رابطه‌تان با پول بهتر باشد نیاز دارید کارهای بهتری با پول انجام دهید. رهاسازی خودتان از بدهی‌ها، هوش مالی‌تان را افزایش می‌دهد، بنابراین خرج روزانه‌تان را شدیدا کنترل کنید.

به جای این‌که منتظر بمانید و به این بیندیشید که آیا می‌توانید از پس خواسته‌هایتان برآیید، هر ماه زمانی را به این اختصاص دهید که برنامه‌ای را برای امور مالی‌تان بنویسید و دقیقا پولی را که به‌ دست می‌آورید و نیز انتخاب‌هایتان برای چگونگی خرج کردنش را مشخص کنید. انجام این کار قدرت کنترل بیشتر پول‌تان را به شما می‌دهد.

۲.تفکر را تغییر دهید

اغلب مواقع تفکر ما این است که در جایی که هیچ رشد فکری نداریم نگه‌ مان می‌‌دارد. برای افزایش هوش‌ مالی و احساس کامیابی مالی، طرز تفکرمان را تغییر دهیم. به جای این‌ که فکر کنیم زندگی بدون خریدن فلان چیز گران‌ قیمت برای‌ ما پوچ است، بیشتر درباره‌ ثروت ساختن بیندیشیم.

وقتی روی خرج کردن تمرکز کنیم، هوش مالی‌ ما پایین نگه داشته می‌‌شود، اما وقتی به این می‌‌اندیشیم که چگونه می‌‌توانیم پول بیشتری بسازیم، هوش مالی‌ ما افزایش می‌‌یابد و به اتخاذ تصمیماتی می‌‌پردازیم که در پس آن تفکرمان تغییر می‌‌یابد. باهوش‌ تر بودن یعنی هوشمندانه‌ تر اندیشیدن.

۳.چشم انداز مالی داشته باشید

اگر می‌خواهید فرد موفقی در زمینه مسائل مالی باشید و زودتر به اهداف مالی خود برسید، باید انگیزه کافی برای این کار داشته باشید.

برای اینکه همواره انگیزه خود را در مسیر موفقیت حفظ کنید، باید چشم‌اندازی برای خود در نظر بگیرید. داشتن چشم‌انداز، مسیر را برایتان روشن‌تر می‌کند و از انحراف‌تان جلوگیری می‌کند.

یک چشم‌انداز مناسب می‌تواند رسیدن به آزادی و استقلال مالی باشد.

بیشتر بخوانید: با توصیه های پیترلینچ هوش مالی خود را در بورس افزایش دهید

۴.هدف مالی داشته باشید

اگر هدف مالی داشته باشید و این اهداف را واضح و شفاف جایی ثبت کنید، مطمئن باشید که هرگز از هدف دور نمی‌شوید.

با داشتن هدف دقیقا می‌دانید که چه مسیری را باید دنبال کنید و هرگز بی‌انگیزه نمی‌شوید.

برای مشخص کردن هدف کلی‌نگر نباشید. دقیقا جزییات اهداف خود را مشخص کنید. حتی مثلا در بعضی از سرمایه‌گذاری‌های زندگی می‌توانید مبلغ و تاریخ دقیق هدفتان را تعیین کنید تا کمترین ابهامی در مورد آن نداشته باشید.

۵.بدهی های خود را پرداخت کنید

بدهی‌های کوچک را پشت گوش نیندازید و آن ها را در اولین فرصت پرداخت کنید.

قبل از اینکه روی هم جمع شوند و مبلغ قابل توجهی شوند، آن ها را بپردازید؛ چون هر چقدر که بدهی بیشتر باشد، کمتر تمایل داریم که آنها را بپردازیم و از شرشان خلاص شویم.

وقتی بدهی‌های خود را می‌پردازید، می‌فهمید که پرداختن آن ها کار چندان سختی نیست و بار سنگینی از روی دوش‌تان برمی‌دارد.

راهکارهای افزایش هوش مالی

راهکارهایی برای افزایش هوش مالی
راهکارهای افزایش هوش مالی

۶.تنها خرید کنید

یکی از بدترین جاهایی که می‌توانید با دوستان خود قرار بگذارید، مرکز خرید است.

معمولاً وقتی همراه با کسی به خرید می‌رویم، به دلایل متعدد، بیشتر از نیاز خود هزینه می‌کنیم. چرا که در این شرایط کمتر به خریدهای اضافه و عواقب آن فکر می‌کنیم و فقط لذت زودگذر آن را در نظر می‌گیریم.

اگر تنها خرید کنید، فرصت کافی برای فکر کردن دارید. دقیقاً بررسی می‌کنید که آیا یک محصول را واقعاً نیاز دارید یا از سر هیجان به فکر خرید آن افتاده‌اید.

حذف کردن خریدهای اضافه و غیر ضروری فرصتی است تا بیشتر به نحوه خرج کردن پول فکر کنید.

در چنین شرایطی باید هوشمندانه عمل کنید و مقدار زیادی در هزینه‌های زندگی خود صرفه‌جویی کنید. این مبالغ صرفه‌جویی شده را می‌توانید صرف یادگیری کارها و مهارت‌های جدید کنید.

۷.جسارت داشته باشید

جسور بودن یکی دیگر از مهارت های تقویت هوش مالی است. این ذهن شماست که محدودتان می‌کند، با محدودیت ها و ترس ها مقابله کنید و با آن ها بجنگید. اجازه ندهید آن ها جزو موانع موفقیت شما باشند.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب «هوش مالی یک میلیاردر» نوشته رابرت کیوساکی

۸.خرج کنید تا ثروتمند شوید

اغلب افرادی که در بحران های مالی قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند هزینه های جاری زندگی را کاهش دهند. آن ها کمتر به رستوران می‌روند و مسافرت های خارج از کشور را به حداقل می‌رسانند. همچنین به جای افزایش درآمد و جاری کردن منابع جدید در زندگی، کمتر خرج می‌کنند.

این روند گردش پول را متوقف می‌کنند. رابرت کیوساکی می‌گوید: بسیاری از صاحبان کسب و کار در زمان رکود و کاهش درآمد مالی، شروع به کاهش هزینه ها می‌کنند و اولین کاری که می‌کنند این است که دست از تبلیغات می‌کشند و همین امر باعث می‌شود منابع جدید به سازمان وارد نشود و بنای ورشکستگی بنا شود.

یکی از نشانه های داشتن هوش مالی این است که بدانیم چه موقع خرج کنیم. کیوساکی در خاطرات خود از زمان رکود به عنوان فرصت یاد می‌کرد و می‌گفت ما در این مواقع پرداخت قبوض را به تعویق می‌انداختیم و با تمام توان به بازاریابی و تبلیغات می‌پرداختیم تا هزینه های سازمان افزایش یابد.

بودجه بندی مناسب راز افراد با هوش مالی بالاست. بودجه عبارت است از طرحی برای هماهنگی بین منابع و هزینه ها. اگر بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، در این صورت می‌توانیم بگوییم دارای هوش مالی بالایی هستیم.

۹.به خودتان آموزش دهید

به شما پیشنهاد نمی‌کنیم به دوران مدرسه برگردید تا درباره‌ی امور مالی چیزهایی بیاموزید یا در کلاس‌های آموزشی سهام و اوراق قرضه ثبت‌نام کنید.

مادامی که شما می‌توانید یک مشاور موثق استخدام کنید تا در تصمیمات و انتخاب‌های مالی کمک‌تان کند، ضرورتی ندارد خودتان تمام زیر و بم سرمایه‌گذاری را بدانید.

فهمیدن چگونگی تغییر راه‌های رفتاری شما با پول‌تان مهم است. توجه داشته باشید که چگونه با پول‌تان رفتار می‌کنید و روزانه چه تصمیماتی اتخاذ می‌کنید که وضع مالی‌تان را بهتر یا بدتر می‌کند.

به این مسئله که فقط رفتاری را از خود بروز دهید که به نفع شماست متعهد باشید. این کار هوش مالی شما را افزایش می‌دهد.

۱۰.الگوهای ذهنی افراد موفق

من عاشق این جمله ام ”مجاورت، مشابهت می‌آورد” این یعنی رابطه داشتن با انسان های موفق و استفاده از استراتژی آن ها می‌تواند روند ثروتمند شدن ما را بیش از پیش سریع تر کند. افراد موفق و ثروتمند به خوبی می‌توانند از منابع مختلف به تقویت پول خود بپردازند.

فرض کنید برای یک سرمایه گذاری نیاز به ۱۰ میلیون تومان دارید. اگر دارای هوش مالی بالایی باشید، باید بتوانید ۷ میلیون را از بانک و منابع دیگر تهیه کرده و تنها ۳ میلیون و یا کمتر را از منابع خود خرج کنید.

افراد موفق دارای یک الگوی ذهنی ثابت هستند که طی آن با کمترین هزینه و سرمایه گذاری و مشارکت دادن سرمایه دیگران به بیشترین رشد اقتصادی می‌رسند. سازمان های موفق نیز از مدیران مالی و مشاوران خبره جهت کمترین ریسک مالی استفاده می‌کنند تا بتوانند سرمایه اصلی خود را در امنیت کامل قرار دهند.

به طور مثال در سال های اخیر ادغام شرکت های خودروسازی و همچنین برون سپاری شرکت های اروپایی در کشورهای آسیایی مانند چین برای تولید قطعات خودرو، متاثر از این سیاست بوده است.

۱۱.حل مشکلات مالی

فقرا و قشر متوسط برای ثروتمندان کار می‌کنند و مشکلات مالی آن‌ها را حل می‌کنند و در حل مشکلات مالی خود عاجزند و همچنان به کار برای دیگران ادامه می‌دهند. تحصیلات و سخت‌کوشی اگر باهوش مالی همراه نباشد با خود ثروتی به همراه نمی‌آورد.

در صورت برخورد با مشکلات مالی به‌ عنوان‌ مثال کسری بودجه، به شیوه سنتی عمل نکنید. بیشتر بودن هزینه از درآمد را کسری بودجه می‌گویند و بسیاری از مردم با این مشکل رو به‌ رو هستند؛ زیرا خرج کردن خیلی راحت‌تر از کسب درآمد است.

در چنین مواقعی افراد سعی می‌کنند هزینه‌های خود را کم کنند رابرت کیوساکی می‌گوید این کار اشتباه است به‌ جای کاهش هزینه شما باید درآمد خود را بالا ببرید.

راهکارهای افزایش هوش مالی

راهکارهای افزایش هوش مالی
راهکارهای افزایش هوش مالی

ساخت شبکه در راهکارهای افزایش هوش مالی

۱۲.برای یادگیری و کسب تجربه هزینه کنید

شاید فکر کنید که هزینه کردن برای یادگیری چیزهای جدید یا پرداختن به علایق‌تان هزینه اضافی است؛ اما این طور نیست.

اگر بتوانید برای دلخوشی‌های خود هزینه کنید و تفریح و لذتی در کنار کارتان داشته باشید، به اهداف مالی خود زودتر می‌رسید. در واقع این هزینه کردن‌ها خرج اضافه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است.

گاهی یادگیری مهارت‌های جدید با وجود اینکه به پول و وقت زیادی نیاز دارد، ایده‌های بسیار بزرگ و پول‌سازی در ذهن‌ شما ایجاد می‌کند. با در کنار هم قرار دادن مهارت‌های مختلفتان، می‌توانید به کسب‌ و کارها و سرمایه‌گذاری‌های جدید بیاندیشید.

۱۳.قدرت کلمات مثبت را دست کم نگیرید

در هر کاری اگر از جملات مثبت استفاده کنید، به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید. این جملات مثبت در ناخودآگاه شما ثبت می‌شوند و عملکرد ذهنی شما را تغییر می‌دهند.

با کمک جملات مثبت خودتان باور می‌کنید که توانایی رسیدن به اهداف‌تان را دارید. مثلا به جای اینکه بگویید من هرگز شکست نمی‌خورم، از این عبارت استفاده کنید: من حتما موفق می‌شوم.

بیشتر بخوانید: دسته بندی و جایگاه افراد در هرم هوش مالی

۱۴.خلاقیت داشته باشید

خلاقیت یکی از مهارت های مهم برای پیشرفت در هر کاری است. اگر شغلی را که دوست دارید انجام می‌دهید و شما را به چالش می‌کشد، پس شما برای درآمد بیشتر در آن مجبور به تلاش و بهتر شدن و رقابت هستید.

این موضوع موجب خلاقیت شما خواهد شد. مشاغلی که ثابت هستند و اجازه خلاقیت و خیال پردازی به شما نمی‌دهند، جای زیادی برای پیشرفت ندارند.

۱۵.رضایت شغلی داشته باشید

اگر از شغل خود متنفرید بدون ترس و معطلی از آن شغل دست بکشید. انرژی و وقتتان را صرف شغلی که به آن علاقه ندارید، نکنید. علاقه به شغلی که در آن مشغول هستید به رشد شما کمک کرده و باعث افزایش مهارت هوش مالی در شما خواهد شد.

۱۶.تولید مازاد بودجه

هنگامی که بتوانید درآمد خود را از هزینه ها بیشتر کنید و بین این دو فاصله زیادی را ایجاد کنید به نحوی که در یک منطقه امن قرار گیرید و بدون دغدغه خرج کنید، مازاد بودجه ایجاد کرده اید. زمانی که درآمدهای یک فرد افزایش می یابد، به سه طریق می تواند برای مازاد بودجه خود تصمیم بگیرد.

در روش اول می تواند وام بگیرد و بدین ترتیب اقساط وام خود را افزایش دهد. در روش دوم می‌تواند هزینه های خود را افزایش دهد و مازاد بودجه را خرج کند. در روش سوم هم می‌تواند مازاد بودجه خود را سرمایه گذاری کند.

راهکارهای افزایش هوش مالی

۱۷.تغییر باور

باورهای ما نقش بسیار زیادی بر روی زندگی ما دارند.

در ساده ترین معنا باور را می‌توان همان ذهنیتی که در تفکر ما و ضمیر ناخودآگاه ما وجود دارد معنی کرد. گاهی اوقات ما با تکرار بیش از حد افکارمان آنها را تبدیل به یک باور می‌کنیم.

زمانی که شما باورهایی غلط و اشتباه از پول و ثروت در ذهنتان است نمی‌توانید پولدار شوید.

هنگامی که کریستینو رونالدو بازیکن مطرحی نبود از او پرسیدند بهترین بازیکن جهان کیست؟

او گفت: من بهترین بازیکن جهان هستم؛ همه افرادی که در آنجا حضور داشتند خندیدند ولی مدتی بعد این حرف رونالدو به واقعیت پیوست. او باور داشت که می‌تواند بهترین بازیکن جهان شود و صحبت های دیگران برای او اهمیتی نداشت.

باورهای غلط مانند زنجیرهایی هستند که ما را بسته اند و نمی‌گذارند تا ما حرکت کنیم. با از بین بردن این باورها ذهن و فکر شما باز می‌شود و هوش مالی هم به دنبال آن افزایش می‌یابد.

۱۸.با اطمینان حرکت کنید

زمانی که تصمیم می‌گیرید تا کاری را انجام دهید بهتر است یا انجام ندهید و یا اگر انجام می‌دهید در آن راه با اطمینان حرکت کنید. اگر کاری را می‌کنید به آن ایمان داشته باشید که درست است وگرنه کارتان را رها کنید.

نداشتن اطمینان به خود و راه خود باعث می‌شود تا مانند قایقی که در وسط دریا مانده است و با هر باد تغییر جهت داده و به مقصد نرسید.

این راهکاری واضح و روشن است که تمامی ما شاید آن را بدانیم ولی به آن عمل نمی‌کنیم. البته مشورت و راهنمایی و یا کمک از کسانی که در آن راه بوده اند و از آن گذر کرده اند می‌تواند به شما در انتخاب راه هایتان کمک کند.

راهکارهای افزایش هوش مالی

راهکارهای افزایش هوش مالی
راهکارهای افزایش هوش مالی

 

۱۹.به هر کاری با دید کسب پول بیشتر نگاه کنید

بدون اینکه تحصیلات بالایی داشته باشید فقط کافیست که بخواهید وضعیت مالی خودتان را تغییر دهید. برای این کار اولین قدم زاویه دید شما است که باید هر نوع فعالیت مالی را یک راه برای بهبود و کسب بیشتر درآمد ببینید. تمرکز شما نباید روی مبلغی باشد که می‌خواهید خرج کنید بلکه باید با دید وسیع‌تر به این فکر کنید که چطور باید درآمد بیشتری کسب کنید.

۲۰.در خرج کردن استراتژی داشته باشید

افراد باهوش درباره هر مبلغی که می‌خواهند خرج کنند با دقت فکر می‌کنند. حتی اگر کلی پول داشته باشند!

مدیران مالی موفق از عواقب کوچک‌ترین خریدهایشان هم آگاهند. آن‌ها می‌دانند که جمع شدن خریدهای به‌ ظاهر کوچک در بلندمدت چه پیامدهایی به دنبال دارد. آن‌ها می‌دانند که خریدهای کوچک موجب روی هم جمع شدن بدهی شده و بر فرصت‌هایی که برای کسب سود پیش می‌آیند، تأثیر می‌گذارند.

افراد با هوش مالی بالا توانایی بسیار خوبی در پیش‌بینی آینده دارند. این قابلیت به آن‌ها کمک می‌کند تا پیامدهای خرج کردن درآمدهایشان را بشناسند و برای خرج کردن یا نکردن آن تصمیم درستی بگیرند. آن‌ها اگر نتیجه بگیرند که خرج کردن پولشان در بلندمدت برای آن‌ها سودی ندارد، پیش از هر اقدامی تصمیماتشان را اولویت بندی می‌کنند.

۲۱.به کودکان‌تان از همین الان به صورت اصولی هوش مالی یاد بدهید

کمبود هوش مالی ما بیشتر به خاطر این است که خانواده‌هایمان به ما اصول سرمایه گذاری را یاد نداده‌اند. از همان ابتدا به ما یاد می‌دادند در قلک‌هایمان مقداری پول پس انداز کنیم؛ اما آیا شده بود که به ما یاد بدهند با پول‌های پس انداز شده چه کنیم؟

راهکارهای افزایش هوش مالی

جمع بندی

سعی کنید با استفاده از ابزارهای مختلف مثل بازی گردش مالی، کتاب‌های جذاب و سمینارهای مخصوص کودکان، آن‌ها را با مقوله ثروت و پول آشنا کنید. البته مراقب باشید آنها را وسوسه نکنید. کودکان نباید پول را به چشم «همه چیز» ببینند. فقط باید بدانند چطور با روش‌های صحیح پول دربیاورند و پس انداز و سرمایه گذاری کنند.

بیشتر ما رویاها، آرزوها و یا خواسته هایی را در ذهن خود داریم که حتی فکر کردن به آن حس ما را خوب می کند. برخی از ما از این خواسته ها دست می‌کشیم و برخی به دنبال آن می‌رویم.

رسیدن به اهداف و رویا ها علاوه بر کار کردن نیاز به فکر کردن نیز دارد در اینجا هوش مالی می‌تواند به شما کمک کند و شما را به آنها برساند.

هر کسی می‌تواند هوش مالی‌ خود را افزایش دهد و برای انجام این ‌کار نیازی نیست در دانشگاه هاروارد آموزش دیده باشد، تنها کافیست کاملاً به بهبود وضعیت مالی‌ متعهد و پیگیر باشید.

صرف‌ نظر از این‌که چگونه درآمد کسب می‌کنید، از همین حالا می‌توانید هوش مالی‌تان را افزایش دهید. این‌ راهکارها به شما قدرت بالای مالی می‌بخشند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x