مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

آموزش پرورش بنفشه آفریقایی – آفت گیاهان بنفشه آفریقایی (قسمت اول)

اصلی ترین دلیل ابتلای بوته ها به سفیدک اختلاف دمای شب و روز است. وقتی شب بیش از دو درجه با روز اختلاف دما داشته باشد و سردتر شود، بنفشه ها مستعد ابتلا به سفیدک پودری خواهند شد.

آفت گیاهان بنفشه آفریقایی را می توان در چند دسته بررسی کرد.

۱-قارچ ها (اولین آفت گیاهان بنفشه آفریقایی):

سفیدک پودری

بنفشه آفریقایی

به صورت لکه های سفید رنگ دایره ای شکل روی برگ ها ظاهر می شوند. مانند گرد سفیدی که روی گیاه نشسته و به راحتی با مالش به وسیله انگشتان یا پارچه از بین می رود.

عامل ایجاد کننده این آفت نوعی قارچ است و برای مقابله با آن در وهله اول بهترین راه پیشگیری است و پس از آن در آلودگی های اولیه و خفیف روش های ارگانیک کمک کننده خواهد بود. اما در موارد پیشرفت آلودگی به قارچ کش های مخصوص نیاز دارید.

پیشگیری

اصلی ترین دلیل ابتلای بوته ها به سفیدک اختلاف دمای شب و روز است. وقتی شب بیش از دو درجه با روز اختلاف دما داشته باشد و سردتر شود، بنفشه ها مستعد ابتلا به سفیدک پودری خواهند شد.

مساله بعدی جریان هوا است‌. اگر هوا راکد باشد قارچ ها مجال گسترش می یابند. اگر از استند استفاده می کنید و در مجموعه شما هوا جریان ندارد، از فن های کوچک کامپیوتر دوازده ولت برای جریان هوای ملایم بهره ببرید. اگر دمای محیط به کمتر از ۲۱ درجه برسد نیز ریسک آلودگی بالا می رود.

علاوه بر موارد ذکر شده سعی کنید از ظروف مشترک آبیاری استفاده نکنید و گیاه آلوده را از سایر گیاهان جدا کنید تا زمانی که از سلامت آن اطمینان یابید.

درمان ارگانیک

موثرترین درمان استفاده از اسپری شیر است. به این صورت که محلولی با نسبت ۱ به ۱۰ از شیر و آب (یک قسمت شیر و ده قسمت آب) تهیه کرده و هفته ای یک بار روی گیاهان آلوده اسپری کنید تا آلودگی از بین برود.

استفاده از آفت کش های شیمیایی

وقتی راه های غیر شیمیایی با بن بست مواجه شود شما ناگزیر خواهید بود که از یک قارچ کش شیمیایی استفاده کنید.
قارچ کش مورد نظر اولا نباید باعث آسیب به خود گیاه شود و ثانیا نباید پس از اسپری روی گیاه و خشک شدن، اثری روی برگ ها باقی بگذارد. (قارچ کش پنکونازول با دز ۰.۱۲۵ در هزار معادل سه قطره در یک لیتر آب)

 

بوتیریتیس

IMG 20180903 175619 371

زنگ بوتیریتیس در بنفشه آفریقایی یک بیماری قارچی است که موجب می شود برگ ها حالتی زنگ زده به خود بگیرند. علایم این مشکل برگی، به صورت نقاط و لکه های قهوه ای سوخته یا خاکستری رنگ روی برگ ها است. این مشکل بیشتر در شرایط گرم و مرطوب با تراکم زیاد گیاهان و تهویه و جریان هوای کم ایجاد می شود. برای تیمار بنفشه آفریقایی که به بوتریتیس دچار شده باید تمام برگ های مرده و آسیب دیده و آلوده را حذف کرده و گیاه را به محلی با تهویه و جریان هوای مناسب و دور از سایر بوته ها منتقل کرد.

محلول پاشی توسط یک قارچ کش سیستمیک نیز مفید خواهد بود. بوتریتیس اغلب پس از حمله کنه ها به گیاه اتفاق می افتد. بنابراین کنترل این آفت برای جلوگیری از آسیب های برگی آینده بسیار مهم است. برای پیشگیری از بلای ناشی از بوتریتیس گیاهان را با فاصله مناسب از هم به صورتی که برگ های بوته های مجاور با هم در تماس نباشند قرار داده و از خیس شدن برگ ها جلوگیری کنید.

 

فیتوفترایی(پوسیدگی ریشه)

این بیماری که بوسیله قارچ nicotian Var.parasiti Phytophthora ایجاد می شود، یک بیماری مخرب در مراکز پرورش بنفشه آفریقایی به شمار می رود. علایم بیماری در قسمت های هوایی گیاه به صورت توقف رشد، پژمردگی و پوسیدگی نرمی به رنگ قهوه ای متمایل به سیاه در ناحیه طوقه و همچنین در قسمت ریشه مشاهده می شود، این علایم به تدریج به سمت دمبرگ و برگ انتقال می یابد.

واریته های بنفشه آفریقایی نسبت به پوسیدگی فیتوفترایی دارای حساسیت های بسیار متفاوت هستند و بر این اساس به چهار گروه بسیار مقاوم، مقاوم، حساس و بسیار حساس تقسیم می شوند. مبارزه با بیماری ابتدا بر اساس رعایت بهداشت و به کار بردن ریشه های عاری از آلودگی صورت گرفته و بعد استفاده از قارچ کش ها به منظور مبارزه با بیماری.

برای این‌منظور محلول پاشی قسمت های هوایی به منظور حفاظت گیاهان با استفاده از قارچ کش های کاپتان (Captan 50 wp) و مانکوزب (Dithane M-45 80wp) نتیجه بسیار عالی در مبارزه داشته است.

 

امیدواریم مطلب آفت گیاهان بنفشه آفریقایی (قسمت اول) برای شما مفید بوده باشد. ادامه دارد…

مجله اینترنتی تحلیلک