مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
آموزش چرم دوزی

آموزش چرم دوزی مقدماتی (آموزش انواع دوخت ها)

دوخت تمیز و مرتب در چرم دوزی بسیار مهم است و می تواند تاثیر بسیار خوبی در مخاطب بگذارد. انواع دوخت چرم دوزی وجود دارد که هر کدام در موارد خاص استفاده می شود.

هنر چرم دوزی

راه های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

۱- چرم طبیعی دارای نشان یا مهر نشان دهنده طبیعی بودن چرم است.

۲- چرم طبیعی دارای بوی خاص خودش است. (البته ممکن است چرم مصنوعی را نیز به اسانس چرم آغشته کنند!)

۳- ضخامت ناهمگن: هنگامی که به قسمت های مختلف چرم طبیعی دست بزنید یک دست نیست، بعضی جا های آن نازک و بعضی ضخیم هستند، چون قسمت های مختلف پوست دام ضخامت متفاوتی دارد. ولی چرم مصنوعی چون با دستگاه درست می شود کاملا یک دست است.

۴- انعکاس نور: چرم طبیعی زیر نور، نور را یکدست منعکس نمی کند و بعضی جاهای آن مات و بعضی براق به نظر می رسد.

۵- چرم طبیعی به راحتی قابل اشتعال نیست و تغییر شکل نمی دهد و اگر شعله را تا مرحله سوختن پوست ادامه دهید بوی وحشتناکی می دهد. ولی چرم مصنوعی چون از پلاستیک ساخته شده به سرعت جمع شده و می سوزد.

 

انواع دوخت ها

دوخت تمیز و مرتب در چرم دوزی بسیار مهم است و می تواند تاثیر بسیار خوبی در مخاطب بگذارد. انواع دوخت چرم دوزی وجود دارد که هر کدام در موارد خاص استفاده می شود.

انواع مختلفی از دوخت برای چرم دوزی وجود دارد که بعضی از آنها زمانی به کار می رود که چرم کار قصد پرداخت لبه های چرم را ندارد. در این حالت از دوخت های تزئینی مانند: رومی، دندان موشی و دوخت کج و … استفاده می شود. اما در بعضی از مواقع چرم کار از دوخت هایی مانند دو سوزنه و ساده استفاده می کند و پس از دوخت لبه های چرم را پرداخت می کند. عمل پرداخت لبه در بعضی موارد باعث افزایش زیبایی محصول پایانی می شود.

 

دوخت
دوخت بخیه

 

۱- دوخت بخیه: سوزن را از سوراخ بیرون می آوریم و به صورت عقب گرد داخل سوراخ قبلی فرو می کنیم. سوزن را از دو سوراخ بعدی در می آوریم و عمل بالا را تکرار می کنیم.

 

دوخت
ساقه دوزی

 

۲- ساقه دوزی: سوزن را از سوراخ بیرون می آوریم، یک سوراخ را رها می کنیم و در سوراخ سوم فرو می کنیم. سپس سوزن را از سوراخ دوم بیرون می آوریم و در چهارم فرو می کنیم.

 

 

چرم دوزی
دندان موشی

 

۳- دندان موشی: این دوخت از چپ به راست انجام می گیرد. سوزن را از سوراخ بیرون می آوریم، طوری که نخ حلقه در زیر آن قرار گرفته باشد. نخ حلقه شده را با انگشت دست چپ نگه می داریم و وقتی سوزن را از چرم بیرون می کشیم نخ را رها می کنیم.

 

دوخت
دوخت رومی

 

۴- دوخت رومی: از سوراخ اول نخ را بیرون می آوریم و دور چرم می پیچیم. بعد از سوراخ اول به سوراخ بعدی یک کوک می زنیم. دوباره از سوراخ دوم یک بار دور چرم می چرخانیم و این کار را تکرار می کنیم.

 

چرم دوزی
دوخت زنجیره

 

۵- دوخت زنجیره: سوزن را از سوراخ بیرون می آوریم در حالی که نخ را با دست نگه داشتید سوزن را از همان سوراخ اول، داخل کرده و از میان حلقه و سوراخ دوم بیرون آورید.

 

دوخت
دوخت زیگزاک

 

۶- زیگزاک: در دو ردیف سمبه می زنیم. ردیف دوم باید بین ردیف اول زده شود. سوزن را یک بار از زیر سمت راست بیرون و در سوراخ مقابل فرو کنید. سوزن را از سوراخ مقابل در آورده و در سوراخ مرحله دوم فرو کنید.

 

 

چرم دوزی
دوخت حصیری

 

۷- دوخت حصیری: تقریبا شبیه دوخت ضربدر است با این تفاوت که یک سوراخ جا گذاشته می شود. سوزن را از سوراخ اول در می آوریم، یک سوراخ را رها می کنیم و در سوراخ سوم فرو می کنیم. سپس سوزن را از سوراخ دوم بیرون می آوریم و در چهارم می گذاریم.

 

دوخت بخیه یا متصل مناسب دور دوزی و اتصال دو تیکه است و استحکام متوسط دارد.

ساقه دوزی استحکام بیشتری نسبت به بخیه دارد.

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fateme
5 سال قبل

بسیار عالی♡

5 سال قبل
پاسخ به  Fateme

ممنون

حسین
4 سال قبل

سلام عالی بود لطفا جا مدارک شناسنامه هم آموزش دهید . ممنون

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x