مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کاشت زعفران در خانه / کاشت زعفران در گلدان

آموزش کاشت زعفران در خانه و زمین

زعفران گیاهی است گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبی رشد می کند.

آموزش کاشت زعفران در خانه و زمین

گیاه زعفران را به دلیل کم توقع بودن آن می توان در شرایط خانه کشت داد. شما می توانید این گیاه را در باغچه، پشت بام و یا گلدان کشت دهید.

زعفرانی که در گلدان کشت می شود تا ۵ الی ۶ سال نیازی به تعویض گلدان ندارد.

توجه به زمان کاشت و نحوه آبیاری در کاشت زعفران اهمیت دارد.

همچنین شرایط کاشت زعفران در گلدان و محیط های باز تفاوت دارد.

در ادامه با تحلیلک همراه باشید تا شرایط کاشت زعفران در خانه و محیط باز را با هم بررسی کنیم.

کاشت زعفران در خانه / کاشت زعفران در گلدان
کاشت زعفران در خانه

معرفی گیاه زعفران

زعفران (Crocus sativus) از تیره زنبق سانان (Iridaceae) است. زعفران گیاهی است علفی، چند ساله، دارای کورم (پداژه) سفید رنگ که روی آن جوانه های راسی و جانبی وجود دارد.

ریشه افشان، کوتاه و به طور معمول از قاعده کورم بر روی یک دایره خارج می شود.

گل شامل گلپوش ۶ قطعه ای ۳ کاسبرگ و ۳ گلبرگ، همرنگ و خوشبو، دارای ۳ پرچم با بساک زرد رنگ، مادگی آن دارای خامه سفید، کلاله ۳ شاخه ای و قرمز رنگ است.

بیشتر بخوانید: خواص زعفران گیاه عالی و پرخاصیت

برگ ها باریک و بلند به رنگ سبز تیره یا چمنی به طول حدود ۲۰ تا ۵۰سانتی متر، به تعداد ۱۱- ۵ برگ، گل ها و برگ ها داخل لوله ای غشایی به نام اسپات (چمچه) قرار می گیرند که وظیفه حمایت برگ و گل تا خارج شدن از خاک را به عهده دارد.

این گیاه سه گان است و تولید بذر نمی کند.

کاشت زعفران در خانه / کاشت زعفران در گلدان
کاشت زعفران در خانه

روش نگهداری گیاه زعفران

نور

گیاه زعفران آفتاب دوست و دوستدار نور کامل خورشید است.

آبیاری

گیاه زعفران به آب زیاد احتیاج ندارد. توجه داشته باشید، در فاصله دو آبیاری خاک را خشک نگهدارید. همچنین بعد از پایان عمر برگ هایش، آبیاری گیاه را قطع کنید.

خاک

گیاه زعفران در تمامی خاک ها اعم از سبک و شنی و یا رسی و سنگین قابل کشت است ولی بهترین رشد و عملکرد را در خاک های هوموس دار با بافت متوسط لومی دارد.

کوددهی

موقعی که عمر گل های زعفران به پایان رسید هر هفته با کودهای تقویتی آن را تقویت کنید، زمانی که برگ هایش خشک شد دیگر به آن کود ندهید.

دما

زعفران برای رشد، نیاز به گرمای متوسط داشته، گرما به باز شدن شکوفه ‏های زعفران کمک می‏ کند. به طور کلی هر چه نور و گرما بیشتر باشد سرعت رشد جوانه‏ ها بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری از گل مینا یا استر

آب و هوای مناسب جهت کاشت زعفران

زعفران گیاهی است گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبی رشد می کند.

لازم به ذکر است که این موضوع ممکن است در همه شرایط صادق نباشد زیرا احتمال دارد گیاه به صورتی با محیط سازگار شود چنانچه در همدان که در ردیف شهرهای سردسیری ایران است، زراعت و کاشت زعفران نتایج رضایت بخشی داده است.

پیاز زعفران تابستان فعالیت ندارد، دوره بیداری و فعالیت آن از حدود آبان تا اردیبهشت است و با شروع فصل گرما برگ هایش زرد شده و می خشکد و پیاز به خواب می رود پس زمین های گرم و خشک جای مناسبی برای کشت زعفران است.

کاشت زعفران در خانه / کاشت زعفران در گلدان
کاشت زعفران در خانه

آموزش کاشت زعفران در گلدان

مراحل و آموزش کاشت پیاز زعفران در گلدان به شرح زیر است:

گلدان مناسب برای کاشت پیاز زعفران را انتخاب کنید. سعی کنید گلدان از جنس سفالی و نسبتا بزرگ باشد.

همچنین دارای سوراخ های بزرگی در ته گلدان برای زهکش باشد تا آب اضافی به راحتی خارج شده و زهکشی به خوبی صورت گیرد. درون گلدان را با خاک مناسب شامل مخلوطی از خاک باغچه به همراه مقداری کود پوسیده دامی یا ورمی کمپوست پر نمایید.

گلد‌ان خود را به پنج قسمت، تقسیم نموده و د‌ر هر قسمت، حد‌ود‌ پنج پیاز با عمق ۱۵سانتی‌متر بکارید. پیازهای زعفران را رو به بالا با فاصله ۳ سانتی متر از هر طرف بچینید.

بهتر است پیازهای زعفران را به فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر در گلدان گذاشته و حداقل ۱۰ سانتی متر روی آن خاک بریزید.

بیشتر بخوانید: گیاهان خوراکی مناسب آپارتمان

روش آبیاری زعفران

توجه داشته باشد، کشت پیاز زعفران، در هر زمانی صورت گرفته باشد باید آبیاری به مهرماه موکول شود. در مهرماه یک یا دو بار آبیاری به فاصله ۱۰ روز صورت می گیرد.

آبیاری به میزانی است که آب اضافه از کف گلدان خارج شود. (به دلیل خشکی خاک گلدان باید از خیس شدن تمام خاک گلدان و اشباع شدن خاک از آب اطمینان حاصل کرد)

در صورتی که کاشت پیاز را در مهر ماه انجام داده اید، ۱۰ روز بعد از کاشت پیازها آبیاری را شروع کنید.

محل قرار دادن گلدان زعفران

توجه داشته باشید، از زمان کاشت پیازها تا قبل از اولین آبیاری بهتر است گلدان ها در مکان خنک و کم نوری قرار دهید. ولی بعد از آبیاری، گلدان ها را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. قرار دادن گلدان ها در پشت بام یا بالکن ها می تواند برای رفع احتیاجات گیاه مفید باشد.

گلدان ها را می توانید تا آخر بهار آینده در همین محل قرار دهید. تنها تابستان گلدان ها را به مکان خنک تر و کم نور منتقل کرده و دوباره با آبیاری مهرماه به مکانی با تابش مستقیم خورشید بر می گردانیم.

پیاز زعفران گل هایش دراوایل آبانماه می‌روید. گل های زعفران ماندگاری زیادی ندارند، بنابراین توجه داشته باشید، گل های روییده شده را در یکی دو روز اولیه رشد، برداشت کنید زیرا بعد از ۳ الی ۴ روز پژمرده می شوند.

کاشت زعفران در خانه / کاشت زعفران در گلدان
کاشت زعفران در خانه

مراحل کاشت پیاز زعفران در زمین زراعی

تهیه زمین جهت کاشت زعفران

در تهیه زمین به منظور کاشت زعفران لازم است توجه و دقت خاصی معمول شود ابتدا در فرصت های مناسب در پائیز یا زمستان زمین مورد نظر را شخم عمیق می‌زنند در صورتی که شرایط مناسب نبوده یا دسترسی به تراکتور مقدور نباشد می‌توان شخم را در پایان بهار یا اوایل تیرماه نیز انجام داد.

در زراعت مکانیزه زعفران، زمین را در پاییز سال قبل از کشت با گاو آهن شخم عمیق می‌زنند در بهار پس از قطع باران های بهاری خاک را با انجام شخم متوسط ضمن سله شکنی از وجود علف های هرز پاک می‌کنند در مرداد یا شهریور پس از پخش ۸۰ – ۴۰ تن کود حیوانی و ۲۰۰ کیلوگرم فسفات آمونیوم زمین را به صورت فارو در می‌آورند و برای کاشت زعفران آماده می‌کنند.

زمان مناسب جهت کاشت زعفران

از مرداد ماه تا مهر ماه می توان به کاشت زعفران اقدام نمود. پس از کاشت پیاز زعفران در زمین به مدت ۷ ـ ۴ و در بعضی مناطق تا ۱۰ سال باقی مانده و محصول می دهد و از این نظر احتیاجی به کاشت مجدد زعفران در سال های بعد ندارد.

خاک مناسب جهت کاشت و پرورش زعفران

زعفران در زمین های شور، رسی یا خیلی شنی رشد نمی کند بلکه بهترین نوع خاک برای رشد آن خاک شنی ـ رسی است که مقدار کمی آهک داشته باشد، PH خاک باید بین ۸ ـ ۷ بوده، خاک مزرعه حاصلخیز و شیرین بوده و از علف های هرز پاک باشد در ضمن کاشت گیاه زعفران را باید در زمینی باشد که از چند سال قبل در آن زعفران کشت نشده باشد.

روش کاشت زعفران

برای کاشت پیاز زعفران ابتدا چاله‌های یک ردیف را با بیل در می‌آورند و در داخل هر چاله از ۱۵ – ۳ پیاز قرار می‌دهند. عمق کاشت پیاز زعفران ۲۰ – ۱۵ سانتی متر در نظر گرفته و در موقع کاشت سر پیازها باید رو به بالا قرار گیرد. پیازها در عمق ۲۰ سانتی متری در زمستان از سرما و یخبندان و سایر تنش های محیطی و در تابستان از گرما زدگی مصون می‌مانند.

برای کاشت زعفران ۵ – ۴ نفر شرکت می‌کنند به این ترتیب که یک نفر با بیل چاله‌ها را در می‌آورند دو نفر پیازهای قابل کشت را به صورت دسته‌های ۳ تا ۵ یا ۱۵ تایی انتخاب می‌کنند.

نفر چهارم پیازها را در داخل چاله‌ها قرار می‌دهند و بقیه نفرات کار خود را ادامه می‌دهند تا تمام زمین زعفران کاشته شود. سرانجام سطح مزرعه را که نامسطح شده با بیل یا ماله‌ای که صاف و فشرده می‌سازند تا پیازها به خاک بچسبد. زمین کشت شده به همین صورت تا موقع آبیاری پاییزه رها می‌شود قبل از آبیاری در حدود ۲۰ – ۱۰ تن کود حیوانی کاملا پوسیده با بیل در سطح زمین پخش می‌نمایند. پس از انجام عمل کاشت زعفران روی شیارها را با ماله پوشانده و زراعت ردیفی به نظر می‌رسد.

 

منبع: دلگرم
مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x