مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کاشت قارچ در گلدان / روش کاشت قارچ

آموزش کاشت قارچ در گلدان

قارچ ها عاشق مناطق خنک، مرطوب و تاریک هستند. وقتی که شما قصد دارید در منزل قارچ پرورش دهید، جایی مانند زیرزمین برای شما ایده آل است اما می توانید زیر سینک ظرفشویی نیز قارچ پرورش دهید.

آموزش کاشت قارچ در گلدان

آموزش کاشت قارچ در گلدان

کاشت قارچ در گلدان و خانه به دلیل اینکه نیاز به نور ندارد، آسان است.

البته برای پرورش قارچ نیاز به تاریکی کامل نیست. قارچ ها افزودنی های سالمی در دنیای رنگارنگ غذاها هستند.

قارچ ها فاقد چربی، کالری کم، سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی دیگر (حتی می توانند به سلامت مغزی کمک کنند) هستند.

کاشت قارچ در گلدان / روش کاشت قارچ
کاشت قارچ در گلدان

کلید اصلی پرورش قارچ در خانه علاوه بر ایجاد شرایط مناسب رشد، به دست آوردن هاگ ماده اصلی در پرورش قارچ است.

در ادامه با تحلیلک همراه باشید تا آموزش روش کاشت قارچ در گلدان را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: گیاهان خوراکی مناسب آپارتمان

چگونگی رشد قارچ

قارچ ها از طریق هاگ (نه از طریق دانه) رشد می کنند. هاگ ها آنقدر ریز هستند که با چشم غیر مسلح نمی توان آنها را دید. این اسپورها یا همان هاگ ها به جای خاک به موادی مانند خاک اره، دانه، کاه و یا خرده های چوب برای تغذیه متکی هستند و به ترکیب هاگ با این مواد مغذی اصطلاحا بذر گفته می شود.

عملکرد بذر قارچ ها کمی شبیه همان آغازیانی است که برای تهیه نان و خمیر مایه از آنها استفاده می شود.

این بذرها از رشد نمونه های سفید و نخ مانندی به نام میسیلیوم حمایت می کنند. بذرها می توانند منجر به تولید قارچ شوند اما اگر در محیط رشد مناسب قرار گیرند قارچ بهتری تولید خواهند کرد. بسته به نوع قارچ می توان از یکی از محیط های رشد مانند کاه، مقوا، کنده ها و تراشه های چوب، کمپوست، مواد ترکیبی مانند لپه و ذرت و پوسته دانه های کاکائو استفاده کرد.

انواع قارچ های خوراکی قابل کشت

در طبیعت گونه های مختلفی از قارچ ها رشد می کنند و شما نیز می توانید اکثر آنها را در خانه پرورش دهید. بزرگترین مزیت پرورش قارچ در منزل این است که شما مطمئن هستید که قارچ سمی استفاده نمی کنید.

آموزش کاشت قارچ در گلدان / روش کاشت قارچ
آموزش کاشت قارچ در گلدان

گونه هایی مانند Cremini, Enoki, Shiitaket Maitake, Portobello و همچنین قارچ های صدفی و دکمه ای سفید همگی را می توانید در منزل پرورش دهید اما هر گونه برای رشد نیازهای خاص خود را دارد.

به عنوان مثال در روش کاشت قارچ دکمه ای سفید نیاز به کمپوست، قارچ Shiitake نیاز به خاک اره و یا بستر چوبی و قارچ صدفی نیاز به کاه به عنوان بستر رشد داریم.

قارچ را کجا پرورش دهیم؟

قارچ ها عاشق مناطق خنک، مرطوب و تاریک هستند. وقتی که شما قصد دارید در منزل قارچ پرورش دهید، جایی مانند زیرزمین برای شما ایده آل است اما می توانید زیر سینک ظرفشویی نیز قارچ پرورش دهید.

قبل از شروع به پرورش ابتدا بایستی دمای محیط موردنظر را بررسی کنید. اکثر قارچ ها در دمای بین ۱۲ تا ۱۶ درجه سانتی گراد و به دور از گرما رشد می کنند.

گونه هایی مانند قارچ Enoki حتی در دمای پایین تر (بین ۸ تا ۱۰ درجه سانتی گراد) رشد بهتری خواهند داشت. پرورش قارچ ایده بسیار خوبی برای زمستان است، زیرا در زمستان راحت تر می توان به دمای موردنظر برای پرورش قارچ دست یافت.

قارچ ها می توانند تا حد کمی نور را تحمل کنند بر همین اساس جایی که انتخاب می کنید بایستی تاریک و یا نور بسیار کمی داشته باشد. البته برخی گونه ها نیز وجود دارند که در فضای باز نیز رشد می کنند اما فرآیند رشد آنها کمی طولانی (حدود سه تا شش ماه) است.

بیشتر بخوانید: روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت

مراحل و کاشت قارچ در گلدان و خانه

اگر قصد دارید در منزل شروع به کاشت قارچ در گلدان کنید، چند مورد وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. اگر تازه کار هستید می توانید از کیت های آماده استفاده کنید زیرا این کیت ها همه چیز را برای شما فراهم کرده است.

اگر هم بدون کیت می خواهید قارچ پرورش دهید، نوع قارچی که انتخاب می کنید تعیین کننده بستر مورد نیاز شما است که بایستی در این زمینه تحقیق کرده و یا تجربه قبلی داشته باشید.

به عنوان یک پیشنهاد، می توانید کار خود را با پرورش قارچ دکمه ای سفید که یکی از آسان ترین گونه های قابل پرورش در منزل است، شروع کنید.

پر کردن سینی ها با کمپوست

از سینی های ۳۰ در ۴۰ سانتی متری با عمق حدود ۳۰ سانتی متر استفاده کنید و آنها را با کمپوست پر کنید و سپس بذرها را روی آنها بپاشید.

کاشت قارچ در گلدان / روش کاشت قارچ
کاشت قارچ در گلدان

استفاده از پد گرمایشی

با استفاده از یک پد گرمایشی (می توانید از یک حوله یا پارچه ضخیم استفاده کنید) درجه حرارت خاک را به مدت حدودا سه هفته و یا تا دیدن میسیلیوم (رشته های سفید نخ مانند) در حد ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد افزایش دهید. در این مرحله دما را به ۱۲ تا ۱۶ درجه سانتی گراد کاهش دهید. سپس بذرها را با خاک بپوشانید.

کاشت قارچ در گلدان / روش کاشت قارچ
کاشت قارچ در گلدان

بعد از کاشت قارچ در گلدان خاک را مرطوب نگه دارید

با اسپری کردن آب به سطح خاک و پوشاندن آن با یک حوله یا پارچه ضخیم رطوبت خاک را حفظ کنید. مطمئن شوید که حوله همیشه خشک باشد زیرا درغیر اینصورت ممکن است باعث خفگی بذرها و یا حتی کپک زدن آنها شود.

کاشت قارچ در گلدان / روش کاشت قارچ
کاشت قارچ در گلدان

برداشت محصول

قارچ های دکمه ای معمولا بعد از سه تا چهار هفته آشکار خواهند شد. زمانی که کلاهک آنها باز شد شما می توانید آنها را از قسمت ساقه و با یک چاقوی تیز بریده و برداشت کنید.

کاشت قارچ در گلدان / روش کاشت قارچ
کاشت قارچ در گلدان

هرگز سعی نکنید قارچ ها را با کشیدن ساقه آنها جدا کنید زیرا می تواند باعث صدمه زدن به قارچ های اطراف که هنوز به طور کامل رشد نکرده اند، شود. در صورتی که مراحل بالا را به درستی انجام داده باشید بایستی بتوانید به مدت حدودا شش ماه و تقریبا هر روز محصول برداشت کنید.

تمام لوازم و خاک باید استریل باشد.

بیشتر بخوانید: گیاهان مناسب دکوراسیون برای طراحی داخلی آپارتمان و منزل

منبع: میهن کاکتوس

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x