مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کاشت پیازچه

آموزش کاشت پیازچه به روش های مختلف

نور مناسب کاشت پیازچه / پیازچه نور مستقیم خورشید را می پسندد، پس آن را پشت پنجره قرار دهید و در فصل سرد سال مراقب باشید تا این گیاه سرما نبیند....

پیازچه از دسته سبزیجاتی است که به عنوان طعم دهنده و چاشنی در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. زمان کاشت این گیاه از اوایل اسفند تا اواخر خرداد ماه است.

برای آموزش کاشت پیازچه در گلدان و آب با تحلیلک همراه باشید.

شرایط نگهداری و کاشت پیازچه در گلدان

نور مناسب کاشت پیازچه

پیازچه نور مستقیم خورشید را می پسندد، پس آن را پشت پنجره قرار دهید و در فصل سرد سال مراقب باشید تا این گیاه سرما نبیند.

آبیاری

یکی از نکات اصلی در کاشت و نگهداری پیازچه تامین رطوبت و آبیاری منظم است که اگر در باغچه کاشت را انجام دادید هر وقت خاک خشک شد به آن آب دهید.

در صورت کاشت پیازچه در گلدان اجازه دهید خاک تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید بعد از سبز شدن باید میزان آبیاری را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت گوجه فرنگی در گلدان

خاک مناسب کشت پیازچه

اگر قصد کاشت پیازچه در باغچه را دارید حتما کمی ورمی کمپوست یا کود حیوانی پوسیده به خاک اضافه کنید تا هم مواد مغذی لازم و هم رطوبت خاک حفظ شود.

در صورت کاشت در گلدان می توانید از ترکیب کوکوپیت + پیت ماس + خاک باغچه استفاده کنید.

روش های مختلف برای کاشت پیازچه در خانه

بهترین روش کاشت پیازچه از طریق بذر است ولی می شود از پیازهایی که در حال خراب شدن هستند هم استفاده کرد که در ادامه تمامی روش ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

کاشت پیازچه با استفاده از بذر

کاشت از طریق بذر پیازچه و پیاز خوراکی را می توان خیلی راحت در خانه انجام داد ولی توجه داشته باشید که انتخاب بذر یک اصل اساسی در این کار است در ایران ۳ نوع پیازچه معروف کشت می شود. ابتدا بذر مناسب را انتخاب کنید.

  • پیازچه معمولی که رنگ آن مایل به قرمزی است.
  • پیازچه سفید پیش رس
  • پیازچه دائمی برگ پهن

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت فلفل در گلدان

نحوه کاشت پیازچه در گلدان

برای این کار بعد از خرید بذر، گلدانی با حداقل قطر دهانه ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر انتخاب کنید و انتهای گلدان را سوراخ کنید. سپس چند عدد سنگ ریزه داخل آن قرار دهید و با خاک آن را پر کنید، به نحوی که ۵ سانتی متر از بالای گلدان خالی بماند. در مرحله بعد بذر را روی خاک پخش کنید. (حداقل ۲ الی ۴ سانتی متر فاصله داشته باشند) سپس نیم سانتی متر روی بذرها را خاک برگ یا ورمی کمپوست پر کنید و با استفاده از آبپاش آبیاری کنید.

برای اینکه رشد سریعتر باشد روی گلدان را می توانید با استفاده از نایلون شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز برای رشد و جوانه زنی فراهم شود. (توجه کنید که هر روز ۱ الی ۲ ساعت نایلون را بردارید تا دچار بیماری های قارچی نشود)

کاشت پیازچه در گلدان
کاشت پیازچه در گلدان

نحوه کاشت پیازچه در باغچه و باغ

اولین قدم شخم زدن و زیر و رو کردن زمین است و سپس زمین را به کرت ها مختلف تقسیم کنید و آن را صاف کنید.

با کمی کود حیوانی مخلوط کنید و سپس بذرهای خریداری شده را بر روی خاک با فاصله ۱ الی ۴ سانتی متری قرار دهید.

با استفاده از ترکیب خاک و کود حیوانی یا خاک و ورمی کپوست به اندازه ۱ سانتی متر روی بذرها را بپوشانید و با استفاده از آب پاش خاک را آبیاری کنید، مراقب باشید که بذرها جابجا نشود.

اگر ار روش غرقابی استفاده می کنید مراقب جابجای بذرها باشید. به همین راحتی شما در باغچه خود پیازچه را کاشتید و باید منتظر سبز شدن آن باشید.

بیشتر بخوانید: روش کاشت بادمجان در گلدان

کاشت پیازچه با پیاز رشد کرده / کاشت پیازچه در آب

در کمتر از پنج روز می توانید یک پیازچه کامل را از تکه ای از آن پرورش دهید. ریشه پیازچه که کمی ساقه دارد در یک لیوان کوچک آب قرار دهید. در عرض چند روز پیازچه های تازه خواهید داشت.

کاشت پیازچه

کاشت پیازچه در خانه با قوطی پلاستیکی

روش کاشت پیازچه در خانه و با استفاده از پیازهای درحال خراب شدن، استفاده از قوطی پلاستیکی است.

برای این کار در بدنه یک قوطی پلاستیکی سوراخ هایی با فاصله دو سانتی متر ایجاد کرده و در آن خاک ریخته و دم پیازهایی که جوانه زده اند را از این سوراخ ها بیرون بگذارید.

بعد طبقه طبقه خاک و پیازها را تا بالا بچینید. از جوانه ها می توانید به عنوان پیازچه استفاده کنید یا بگذارید برای روز مبادا بزرگ شده و به پیاز تبدیل شوند.

کاشت پیازچه
کاشت پیازچه در گلدان

کاشت پیازچه در گلدان با ریشه پیاز و پیازچه

اگر پیاز (یا پیازچه) شما ریشه زده و موقع برش آن را دور می اندازید از این پس این کار را نکنید، شما می توانید با کاشت مجدد این ریشه در گلدان پیازچه پرورش دهید.

برای این کار گلدان را از خاک سبک مانند بالا پر کنید و سپس ریشه را داخل خاک قرار دهید و کمی خاک روی آن بریزید. گلدان را آبیاری کنید و منتظر جوانه زدن آن باشید.

منبع: گل من و تو

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x