مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
پولشویی

آیا از معنی پولشویی خبر دارید؟

پولشویی در واقع راهی است که پول غیرقانونی را با شیوه های قانونی به بدنه اقتصاد وارد می کند. این عمل غیرقانونی را می توان گفت در واقع در تمام دنیا اتفاق می افتد و گاهی پول بین چند کشور جابه جا می شود. با توجه به این که در این فرایند پول کثیف به دست آمده از راه های غیرقانونی به پول تمیز تبدیل می شود به آن پولشویی می گویند.

پولشویی چیست؟

پولشویی در واقع راهی است که پول غیرقانونی را با شیوه های قانونی به بدنه اقتصاد وارد می کند. این عمل غیرقانونی را می توان گفت در واقع در تمام دنیا اتفاق می افتد و گاهی پول بین چند کشور جا به جا می شود. با توجه به این که در این فرآیند پول کثیف به دست آمده از راه های غیرقانونی به پول تمیز تبدیل می شود به آن پولشویی می گویند.

برای سازمان های غیرقانونی فرآیند پولشویی یک فرایند مهم و حیاتی محسوب می شود تا بتوانند پول به دست آمده از راه های غیرقانونی را به طور قانونی استفاده کنند.

خلافکاران باید پولشان را با یک توجیه قانونی وارد یک موسسه اقتصادی قانونی کنند تا بتوانند بیشترین بهره را از پول خود کسب کنند.

اغلب قاچاقچی های مواد مخدر، اختلاس گران، تروریست ها، مفسدان سیاسی و… به پول شویی نیاز دارند.

مراحل پولشویی

پول شویی معمولا در جرائمی اتفاق می افتد که پول زیادی از راه های نامشروع به آنها می رسد مانند قاچاق کالا و….

تمام انواع پول شویی شامل مراحل زیر است:

الف) مرحله جای گذاری یا تزریق پول های کثیف به سیستم پولی_مالی یا انتقال آن

در این مرحله پول های غیرقانونی با هدف وارد کردن به سیستم پولی کشور از حالت نقدی خارج می شوند و به ابزارهای مالی و پولی مانند خانه، چک و یا برات تبدیل می شوند. در این مرحله اغلب مبالغ بالا به قطعات کمتر تقسیم می شوند تا بتوانند در موسسات داخلی سپرده گذاری شوند و یا از مرز خارج شوند.

ب) مرحله لایه چینی یا جدا کردن رابطه وجوه حاصله و عواید با مبدا آن

در این مرحله با انجام اقدامات پیچیده کاری صورت می گیرد تا نتوان منبع اصلی عواید را پیدا کرد و قابل حسابرسی نباشد. این مرحله پر ریسک ترین مرحله پولشویی است چون در این مرحله امکان گرفتار شدن در چنگ قانون بسیار زیاد است.

در این مرحله از پول شویی سعی می کنند با ایجاد معاملات مختلف منشا واقعی پول را کتمان کنند.

ج) مرحله ادغام یا یکپارچه سازی

همانطور که از نام این مرحله پیداست در این قسمت عواید ناشی از پولشویی در سیستم مالی مشروع ادغام می شود تا ظاهری مشروع به خود بگیرد.

بیشتر بخوانید: فعال ترین و مهم ترین بازارهای مالی بین المللی کدامند؟

انواع روش های پولشویی

۱- تبدیل پزو در بازار سیاه کلمبیایی

این روش پول شویی بدین صورت است که قاچاقچی مواد مخدر، دلار آمریکایی کثیف را به یک صرافی پزو در کلمبیا می‌داد. سپس صراف پزو، با استفاده از دلارهای کثیف، برای وارد کننده‌های کلمبیایی کالا می‌خرید و کالاهای خریداری شده را به صورت قاچاق تحویل وارد کننده‌ها می‌داد. در قدم بعدی وارد کننده‌ها، کالاها را در داخل مرز کلمبیا به پزو می‌فروختند و پزو به دست آمده را به صراف می‌دادند و در نهایت صراف، پزو را با کسری از مبلغی بابت کمیسیون، تحویل قاچاقچی مواد مخدر به ازای دلار کثیف دریافتی می‌کرد.

۲- ریزتر کردن مبالغ واریزی

ریزتر کردن مبالغ واریزی و یا اسمورف کردن، به معنی تبدیل مبالغ هنگفت به مقادیر کوچک‌تر است. در این روش، پول به یک یا چند حساب از افراد مختلف (اسمورف‌ها)، یا به‌ حساب یک نفر در طول زمانی طولانی‌تر واریز می‌شود و به این ترتیب خلافکاران، از پیگیری بانک و دولت برای شناسایی منبع پول رها می‌شوند. در آمریکا، این مقادیر کوچک باید کم‌تر از ۱۰ هزار دلار باشد و اما بانک‌ها، برای مقادیر بالاتر از ۱۰ هزار دلار باید به دولت گزارش دهند.

۳- شرکت‌های کاغذی

شرکت‌‌های کاغذی با هدف پولشویی به وجود می‌آیند و وجود خارجی ندارند و تنها روی کاغذ ثبت شده‌اند. آن‌ها پول کثیف را تحت عنوان پرداخت برای خدمات یا محصولات فرضی دریافت می‌کنند ولی عملأ هیچ سرویس و یا محصولی تحویل داده نمی‌شود و صرفأ تراکنش‌های به ظاهر قانونی روی فاکتور و برگه‌های مالی تقلبی جعل می‌شوند.

۴- سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای قانونی

این عملیات مجرمانه به واسطه کسب و کارهای قانونی مانند کازینوها، کافه‌ها، کلوپ‌های شبانه، کارواش‌ها و هر کسب و کار بزرگی که امکان جابه‌جایی مبالغ هنگفت پول در آن وجود داشته باشد، انجام می‌شود. به این ترتیب که آن‌ها سود پول‌های کثیف را با سود پول تمیز قاطی می‌کنند و سود بیش‌تری نسبت به حالتی که صرفأ کار قانونی انجام می‌دانند، کسب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: استراتژی‌ های معاملاتی و عواملی که باعث به هم خوردن آن می شود

۵- قاچاق پول نقد

یکی از راحت‌ترین روش‌های پولشویی، نوارپیچ کردن پول نقد به بدن یک شخص و یا حمل یک چمدان پر از پول نقد است، اما این روش پول شویی ریسک بالایی دارد. با این حال یکی از پر استفاده‌ترین روش‌ها در ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود و معمولأ عمده‌ فروشان مواد مخدر و یا اسلحه، به دلیل در اختیار داشتن مقادیر هنگفتی پول نقد، از جابه‌جایی فیزیکی پول استفاده می‌کنند.

انواع روش های پولشویی

۶- سیاست‌های بیمه عمر

با توجه به این نکته که دستورالعمل‌های مالی سختگیرانه‌ای نسبت به سیاست‌های بیمه عمر اعمال نمی‌شود، خرید بیمه‌های عمر و سپس فروش آن‌ها یک راه‌حل ایده‌آل برای پول شویی فراهم کرده است.

در این روش پول شویی، فردی که قصد پولشویی دارد و یا یک فرد قابل اعتماد او، با پول کثیف اقدام به خرید بیمه‌نامه عمر می‌کنند و به این ترتیب پول کثیف خود را در جریان سرمایه‌گذاری قانونی قرار می‌دهد. البته از چند سال پیش تاکنون، قوانین زیادی به جهت مبارزه با این عملیات از طریق خرید بیمه عمر وضع شده است که از آن جمله می‌توان به ممنوعیت پرداخت حق بیمه با پول نقد اشاره کرد.

۷-بانک‌داری زیرزمینی/جایگزین

بعضی کشورها در آسیا دارای سیستم‌های بانکی جایگزین به‌ جای بانک‌های قانونی و شناخته‌ شده هستند که اجازه‌ی واریز، برداشت و انتقال‌های غیر ثبت‌ شده را می‌دهند. این ها سیستم‌هایی بر پایه اعتماد هستند که اغلب ریشه‌های باستانی دارند که هیچ کاغذ و ردی از خود به جای نمی‌گذارند و خارج از کنترل دولت عمل می‌کنند. از جمله سیستم حواله (Hawala) در پاکستان و هند و فای چن (fie chen) در چین.

۸-بانک‌های فراساحلی (آفشور)

بانک‌های فراساحلی (overseas banks) یا آفشور به بانک‌هایی گفته می‌شود که در مکانی غیر از محل سکونت سپرده‌گذاران قرار دارند. پول‌ شوها معمولا پول را به طرق مختلف به حساب‌های فراساحلی در کشورهایی که قانون محرمانگی بانکی دارد می‌فرستند، به این معنی که در این کشورها امکان بانکداری ناشناس وجود دارد.

یک نقشه پیچیده می‌تواند شامل صدها انتقال بانکی از بانک‌های فراساحلی و به بانک‌های فراساحلی باشد. به گفته‌ی صندوق بین‌المللی پول، بیشتر این بانک‌ها در باهاماس، بحرین، جزایر کیمن، هنگ کنگ، پاناما و سنگاپور قرار دارند.

 

آثار پولشویی

  • آلوده شدن و بی ثباتی بازارهای مالی
  • بی اعتمادی مردم نسبت به نظام مالی
  • تغییرات جبری و ناخواسته در تقاضای پول
  • تغییر شدید در نرخ بهره و سود
  • خروج پیش بینی نشده سرمایه از کشور
  • تضعیف بخش خصوصی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2 سال قبل

بسیار ممنون بابت مطلب تخصصی و عالی شما. البته دیگه با وجود ارزهای دیجیتال پول شویی خیلی راحت می تونه اتفاق بیفته و نیازی به مراحل سخت ذکر شده نیست.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x