مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آینده حمل و نقل - موتورهای بدون جاروبک

آینده حمل‌ و نقل / موتورهای بدون جاروبک

با شروع اقبال مجدد خودروهای برقی و موفقیت کمپانی بزرگ تسلا، شرکت‌های بزرگ خودروسازی پیشرفت خود را در آینده خودروهای برقی دیده اند. از این رو جهت و توان حرکت خود را از مسیر خودروهایی سیکل ترکیبی و هیدروژنی به سمت خودروهای تماماً برقی تغییر داده اند.

با شروع اقبال مجدد خودروهای برقی و موفقیت کمپانی بزرگ تسلا، شرکت‌های بزرگ خودروسازی پیشرفت و آینده خود در حمل و نقل را در توسعه خودروهای برقی دیده اند. از این رو جهت و توان حرکت خود را از مسیر خودروهایی سیکل ترکیبی و هیدروژنی به سمت خودروهای تماماً برقی تغییر داده اند.

 

مزایا در خودروها

در خودروهای برقی به علت نوع ذخیره برق به روش جریان مستقیم در باطری‌ها بهترین گزینه‌های موجود دو نوع موتور جریان مستقیم با جاروبک و بدون جاروبک بوده‌اند و از آنجا که نوع بدون جاروبک در اصطلاح بدون زغال، به علت نبودن اصطکاک و راندمان بالاتر بیشتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

نمای موتور یک خودروی برقی
موتور بدون جاروبک خودروی برقی تسلا

 

البته می‌توان از انواع موتورهای سه فاز نیز استفاده شود، ولی باید این نکته را مدنظر داشت قیمت و پیچیدگی تولید سیگنال برق متناوب کاملاً سینوسی خیلی بالاتر و بیشتر از نوع بدون جاروبک هست و همچنین افت ناشی از راندمان این درایوها خود می‌تواند بر راندمان کلی کاربری محرک اثر گذارد.

 

انواع کاربری دیگر

این موتورها نه‌ تنها در صنایع حمل‌ و نقل از اصلی‌ترین پیش‌ران‌ها به‌ حساب می‌آیند، بلکه در سالیان اخیر یکی از کاربری‌های نوظهور آن‌ها، صنایع رباتیک و ربات‌های پرنده بوده است. البته این نوع موتورهای الکتریکی کم‌ و بیش در زندگی ما بوده‌اند، مانند موتورهای هارد درایو و فن‌های خنک‌کننده کامپیوتر.

CPU Fan
فن خنک کننده سی پی یو

 

ساختار کارکردی

موتورهای بدون جاروبک فرآیندی مانند موتورهای سه فاز جریان متناوب دارند و با این تفاوت که با سویچینگ ترانزیستورها جریان مستقیم به شبه متناوب تبدیل‌شده و با زمان‌بندی خاصی روتور نوعاً آهن‌ربا دائم را می چرخاند. هم‌چنین این موتورها قابلیت دست‌یابی به دورهای خیلی بالا مانند سی هزار دور در دقیقه را نیز دارند.

 

دورنگار این صنعت

اگرچه صنایع حمل‌ و نقل در کشور عزیزمان با سرعتی اندک جای در جای پای صنایع خودرویی دنیا گذاشته است و با تغییر الگوها هیچ‌گاه یک مسیر را به انتها نرسانده است، ولی نیل به این صنعت جای مانده و خالی از کار بیش‌ از پیش در کشور نمو دارد. اگر شرکتی به ساخت و طراحی این نوع موتورها بپردازد، فقط و فقط در موتورهای بازه ۱۰ الی ۸۰ کیلوواتی بازاری تا یک‌ میلیون عدد در سال را خواهد داشت. البته این فقط ذر بازار خودرو بوده و بازار موتور و دوچرخه، صنایع لوازم‌خانگی و تأمین نظامی این کاربری نیز می‌توان تحت پوشش قرار گیرد.

motorino tc black side 1
موتور سیکلت با موتور براش لس

البته این صنعت میانه چند صنعت دیگر نیز خواهد بود و زنجیره تأمین آن بسته به چهار فاکتور صنایع فلزی و آلیاژی خاص، صنایع تأمین و تولید آهن‌ربا، صنایع تولید سیم مسی و صنایع تولید بلبرینگ است. از میان صنایع تأمین مواد اولیه دو مورد سیم مسی و بلبرینگ در کشور موجود است و تنها دو گزینه فلز آلیاژی خاص و آهن‌ربا کالای وارداتی آن خواهند بود و ریسک سرمایه‌گذاری در آن را تا پنجاه‌ درصد افزایش می‌دهد.

 

ملزومات شروع یک خط تولید

برای احداث خط تولید یک کارخانه و یا کارگاه تولید این نوع موتورها می‌بایست مواردی مانند کوره و سیستم تزریق دایکاست آلومینیم برای پوسته، سیستم پرس و پانچ ورق برای شیار استاتورها، اتوماسیون سیم بندی برای سیم‌کشی استاتورها، تراشکاری سبک و دستگاه‌های اندازه‌گیری برای مونتاژ کامل تجهیز گردد، البته بنا به سرمایه اولیه و میزان تولید هرکدام از این موارد می‌تواند برون‌سپاری شود.

در پایان این بازار بزرگ و بکر آینده حمل و نقل موتوری بوده و با پیشرفت صنایع ذخیره‌سازی نیروی الکتریکی و لزوم توجه به انرژی‌های نو و تجدید پذیر بیش‌ از پیش پر رنگ می‌شود.

 

محله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا حجتی
3 سال قبل

بسیار جالب و مفید ??????

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x