مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 29 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عدم مصرف صبحانه و چاقی

ارتباط بین نخوردن صبحانه و چاقی

عدم مصرف صبحانه ارتباط مستقیمی با افزایش وزن و چاقی دارد. خطر ایجاد چاقی شکمی و چاقی مرکزی در افرادی که صبحانه نمی خورند تا ۳۱ درصد افزایش می یابد.

نخوردن صبحانه و چاقی چه رابطه ای با هم دارند؟

نخوردن صبحانه ارتباط مستقیمی با افزایش وزن و چاقی دارد. اطلاعات یک مطالعه متاآنالیز انجام شده در سال ۲۰۲۰ بر اساس بررسی ۹ مطالعه کوهورت و ۳۶ مطالعه مقطعی معتبر از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد ریسک افزایش چاقی در افرادی که صبحانه نمی خورند تا ۴۴ درصد در مطالعات کوهورت و تا ۴۸ درصد در سایر مطالعات برآورد شده است.

همچنین خطر ایجاد چاقی شکمی و چاقی مرکزی در افرادی که صبحانه نمی خورند تا ۳۱ درصد افزایش می یابد.

نخوردن صبحانه و چاقی

نخوردن صبحانه و چاقی
نخوردن صبحانه و چاقی

نخوردن صبحانه و چاقی

علت چاقی با حذف صبحانه

بر اساس مستندات علمی ارائه شده در این مطالعه حذف صبحانه به دلایل زیر باعث افزایش وزن و چاقی می شود:

صبحانه، روزه داری و بی غذایی طولانی شب را شکست و باعث کاهش غلظت خونی گرلین (هورمونی پپتیدی تحریک‌کننده گرسنگی که در زمان ناشتا بیشتر است) می شود.

حذف صبحانه باعث تغییر اشتها و افزایش آن در وعده ‌های بعدی و همچنین کاهش حس سیری و عدم کنترل بر خوردن و پرخوری در وعده بعدی خواهد شد که به دلیل اختلال در حساسیت به انسولین ایجاد می‌شود. در نتیجه خوردن صبحانه باعث تنظیم اشتها و بهبود پاسخ قند خون و افزایش حساسیت به انسولین در وعده بعدی می‌شود.

بیشتر بخوانید: مصرف تخم مرغ و ارزش غذایی این ماده مغذی

بر اساس ۹ مطالعه کوهورت بررسی شده، مصرف صبحانه باعث افزایش میزان فعالیت بدنی در صبح می شود که به کنترل وزن کمک می کند.

بر این اساس مصرف صبحانه بر بیان ژن های هورمون های مسئول سیری و گرسنگی و تنظیم قند خون موثر بوده و با تنظیم بیان ژن تغییرات وزنی را کنترل می نماید.

نخوردن صبحانه باعث افت غیر نرمال قند خون بعد از وعده ناهار و شام شده که تمایل به مصرف کربوهیدرات و شیرین را بعد از این وعده‌ها را افزایش می‌دهد.

خودداری از مصرف صبحانه باعث ایجاد و القای استرس در محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) می شود که با افزایش غیر معمول کورتیزول در بدن باعث ایجاد چاقی شکمی و مرکزی می گردد.

برای داشتن تناسب اندام و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی شکمی مصرف صبحانه را به صورت منظم در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشید.

 

امیدواریم مطلب ارتباط بین نخوردن صبحانه و چاقی برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده کنید.

 

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x