مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
ارز دیجیتال تتر چیست

ارز دیجیتال تتر چیست؟ / هرآنچه باید در مورد آن بدانید

در دنیای ارز دیجیتال ارزهای زیادی وجود دارند که بسیاری از آن ها برای عموم مردم ناشناخته هستند. یکی از رمزارزهایی که با آن ها طرف هستیم ارز دیجیتال تتر است که با علامت اختصاری USDT شناخته می شود. این ارز در راستای محور بلاک چین فعالیت دارد و هدف آن نقل و انتقالات مالی از نقطه ای به نقطه دیگر است.

ارز دیجیتال تتر

در دنیای ارز دیجیتال ارزهای زیادی وجود دارند که بسیاری از آن ها برای عموم مردم ناشناخته هستند. یکی از رمزارزهایی که با آن ها طرف هستیم ارز دیجیتال تتر است که با علامت اختصاری USDT شناخته می شود.

این ارز در راستای محور بلاک چین فعالیت دارد و هدف آن نقل و انتقالات مالی از نقطه ای به نقطه دیگر است.

تتر Tether با قیمت ثابت خود از شما در مقابل نوسانات بازار محافظت می کند و با این ارز می توانید به صورت دیجیتالی دلار منتقل کنید.

این ارز در واقع ورژن دیجیتال ارز دلار آمریکاست که یک شرکت هنگ کنگی به شکل ارز دیجیتال درآمده است.

ارزهای مشابه تتر (ارزهای دیجیتالی که ارزش آن معادل ۱ دلار آمریکاست) شامل USD coin، True USD و چند ارز دیگر هستند.

 

ارز دیجیتال تتر چیست؟

تتر یک ارز ترکیبی و یک ارز پایدار رمزنگاری بر پایه ارز فیات است. ارزش آن به ارزش ارزهای فیات پیوند یا به عبارت بهتر متصل شده است.

تتر اولین بار توسط رئال کوین در جولای سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد و در ماه نوامبر توسط شرکت تتر، شرکت مسئول نگهداری ارز ذخیره شده به عنوان پشتوانه، نام گذاری شد. مبادلات این ارز در فوریه ۲۰۱۵ آغاز شد.

USDT پر استفاده ترین توکن تتر است. ارزش تتر معادل و متصل به دلار، ارز رسمی جهان است. ۱ USDT دقیقا برابر با ۱ دلار(USD) و نه یک سنت بیشتر یا کمتر است. USDT اساسا یک دلار رمزنگاری (حداقل از نظر ارزش) است.

همچنین تتر یک ارز رمزنگاری پایدار بر پایه یورو را با علامت اختصاری EURT ارائه می کند.

به طور کلی تتر یک ارز رمزنگاری مبتنی بر بلاک چین است که توکن های در گردش آن با مقدار معادل از ارزهای فیات مثل دلار، یورو یا ین ژاپن که در یک حساب بانکی مشخص نگهداری می شود، پشتیبانی می شوند. توکن تتر که ارز شبکه تتر است با نماد USDT مبادله می شود.

نکته قابل توجه در ارز پایدار USDT این است که معامله گران با پناه بردن به آن می توانند از نوسانات ارزهای رمزنگاری در امان بمانند، اما همچنان در معرض نوسانات قیمتی ارز فیات قرار دارند.

34d87824 400f 40f5 aa75 80ceda08f0f4

از تتر در چه مواردی استفاده می شود؟

ارزش ثابت رمزارز تتر کمک می‌کند در جایی که به ارز فیات دسترسی نداریم، برای مبادلات به ویژه مبادله رمزارزها از تتر استفاده کنیم.

صرافی‌ها از این قابلیت استفاده کرده‌اند و کار مبادله بسیاری از رمزارزها و خرید و فروش‌های خود را با کمک تتر انجام می‌دهند.

حقیقت این است که تتر به اندازه بیت‌کوین مشهور نیست؛ اما در بسیاری از موارد برای انجام مبادلات و حتی خریدها خارج از فضای رمزارزها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دلار تتر چگونه کار می‌کند؟

همه دلارهای تتر در ابتدا روی بلاک‌چین بیت‌کوین با پروتکل Omni Layer منتشر شده‌اند. هر واحد تتر که وارد چرخه معاملات می‌شود دارای پشتوانه‌ای به نسبت ۱ به ۱ با ارز رایج آن است که توسط شرکت Tether Limited نگهداری می‌شود.

با دارا بودن این پشتوانه، بازار ارزهای دیجیتال یک ارز دیجیتال با ارزش بسیار پایدار به دست آورده که می‌توان برای خرید و فروش سایر ارزها در برابر این ارز روی آن حساب کرد.

مثلا فرض کنید شما فکر می‌کنید که قیمت بیت‌کوین نزولی است، در این هنگام به جای اینکه بیت‌کوین خودتان را مثلا به ارز دیجیتال پر نوسان یا ارز دیگری تبدیل کنید، می‌توانید آن را به دلار Tether تبدیل نمایید تا از افت ارزش دارایی‌تان جلوگیری شود.

دلار تتر در بر پایه برخی بلاک‌چین‌های معتبر دیگر از جمله بلاک‌چین اتریوم و بلاک‌چین ترون نیز ایجاد شده است.

simbolo tether criptomonedas

 

چگونه کار می‌کند و چرا قیمت آن همیشه ثابت است؟

به ازای هر واحد تتری که تولید می‌شود ۱ دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگهداری شده است که به عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند.

یعنی اگر ۴,۰۰۰,۰۰۰ واحد USDT به بازار عرضه شده باشد، باید ۴,۰۰۰,۰۰۰ دلار در خزانه بانک نگهداری شود تا قیمت آن همواره برابر ۱ دلار بماند. البته بر سر این موضوع در بین جامعه ارزهای دیجیتال شک و تردید وجود دارد و برخی این ارز دیجیتال را به عدم داشتن پشتوانه کافی متهم می‌کنند.

بنابراین بر خلاف بیشتر ارزهای دیجیتال، عرضه تتر محدود نیست بلکه نسبت به تقاضای بازار، واحدهای USDT جدید تولید و عرضه می‌شود.

ارز دیجیتال USDT در ابتدا روی لایه اومنی (Omni)، بستری روی بلاک چین بیت کوین توزیع شد اما اکنون روی بلاک چین‌هایی از جمله اتریوم، بیت کوین کش، ترون و الگورند هم عرضه می‌شود.

این یعنی دسترسی به تتر بسیار آسان است و می‌توان آن را روی کیف پول‌های رسمی اتریوم، بیت کوین کش، ترون و الگورند (Algorand) ذخیره کرد.

واحدهای تتر نسبت به نیاز بازار و در دوره‌های زمانی مختلف از سوی شرکت آیفینکس تولید و به صرافی بیتفینکس وارد می‌شوند و سپس از آنجا توسط معامله‌گران به صرافی‌های دیگر می‌روند.

بنابراین با این‌که تراکنش‌های USDT غیرمتمرکز است و روی بلاک‌ چین‌های بزرگی انجام می‌شود، توزیع واحدهای آن کاملاً متمرکز است و نمی‌توان آن را یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز نامید.

 

تفاوت انواع ارز دیجیتال تتر در چیست؟

لیست انواع تتر برای آشنایی بیشتر شما در زیر آمده است:

  • USDT ERC20 مبتنی بر بلاک چین اتریوم
  • USDT Omni مبتنی بر بلاک چین بیت‌کوین
  • USDT TRC20 مبتنی بر بلاک چین ترون
  • USDT EOS مبتنی بر شبکه ای او اس

بیشترین میزان تفاوت انواع تتر در شبکه‌های بلاک چین آن است. همان‌طور که در لیست می‌بینید هر کدام از آن‌ها مبتنی بر شبکه‌ای متفاوت هستند و تنها راهی که بتوان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد آدرس کیف‌ پول آن‌هاست.

نکته قابل توجه این است که بین این تترها نمی‌توان تراکنش تتری انجام داد و برای انجام هر نوع تراکنشی باید از همان شبکه بلاک چینی که تتر را خریداری کرده‌اید فروش هم داشته باشید.

مهم‌ترین ویژگی‌ های تتر
اواع ارز دیجیتال تتر

 

مهم‌ترین ویژگی‌ های ارز دیجیتال تتر

ثبات قیمت: قیمت تتر تقریباً معادل ۱ دلار آمریکا است؛ اما این موضوع همیشه صادق نیست و گاهی نوسانات بسیار کمی در قیمت این رمز ارز رخ می‌دهد. مثلاً گاهی قیمت آن به ۰.۹۸ یا ۱.۰۲ دلار آمریکا تغییر می‌کند که این موضوع به دلیل عرضه و تقاضای این رمزارز اتفاق می‌افتد.

دارای پشتوانه بودن: بنا بر ادعای شرکت سازنده تتر، تتر به وسیله ارزهای فیات، ذخیره نقدی و موارد مشابه پشتیبانی می‌شود.

شفافیت مالی: اطلاعات مربوط به ارزهای پشتوانه تتر به طور زنده قابل مشاهده و پیگیری است.

 تبدیل آسان به پول نقد: تتر به آسانی در صرافی‌ها قابل نقد کردن به ارزهای فیات است.

امنیت: تکنولوژی بلاک چین محور تتر، امنیت انتقال پول به وسیله آن را تامین می‌کند. تمامی تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین تتر نیز با استفاده از ابزارهای موجود از جمله وب‌سایت‌هایی مانند etherscan در دسترس است.

 

چطور در ایران تتر بخریم؟

آسان‌ترین روش برای خرید تتر در ایران استفاده از خدمات وب‌سایت‌ها است. شما می توانید با مراجعه به سایت ها و با پرداخت ریال از طریق درگاه آنلاین در زمان کوتاه این ارز را بخرید.

 

چطور در ایران تتر بفروشیم؟

بعضی سایت ها پرداخت خدمات خرید و فروش تتر در ایران را به آسانی به کاربران خود ارائه می‌دهند. بدین ترتیب در صورتی که قصد دارید تتر خریداری کنید و یا موجودی تتر خود را به فروش برسانید و ریال دریافت کنید، می‌‌توانید از خدمات این سایت ها برای تبدیل موجودی تتر خود به ریال استفاده کنید.

کیف پول‌های USDT

واحدهای تتر (USDT) غیرفیزیکی و دیجیتالی هستند، بنابراین باید آن ها را روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره کرد. تتر یکی از معدود ارزهای دیجیتالی است که دسترس‌پذیری بسیار بالایی دارد و روی ده‌ها کیف پول (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) قابل ذخیره‌سازی و انتقال است.

واحدهای USDT را می‌توان روی کیف پول‌های رسمی اتریوم (به‌صورت توکن ERC-20)، اومنی، بیت کوین کش و ترون ذخیره کرد اما صرافی‌ها بیشتر توکن ERC-20 تتر می‌فروشند.

از جمله بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای ذخیره USDT می‌توان به مای‌اتروالت (Myetherwallet)، کوینومی (Coinomi)، تراست والت (Trust Wallet) و اتمیک والت (Atomic Wallet) اشاره کرد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) هم در میان دو کیف پول سخت‌افزاری برتر قرار دارند که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

ارز دیجیتال تتر چیست
انواع ارز دیجیتال تتر

 

کارمزدهای انتقال تتر چقدر است؟

هزینه ارسال دلار تتر از کیف پول Tether به یک کیف پول دیگر متغیر است.

هزینه ارسال دلار تتر از کیف پول Tether به حساب بانکی ۱۰ امتیاز پایه (basis points) یا ۲۰ دلار است. (هرکدام از این ارقام که بیشتر باشد) البته این کار به دلیل تحریم‌ها برای ایرانیان شدنی نیست.

 

چرا باید از ارز دیجیتال تتر استفاده کرد؟

تتر برخلاف سایر رمزارزها یک دنیای با ثبات و کم نوسان دارد، از این رو برای افرادی که حرفه‌ای این بازار نیستند و می‌خواهند از مزایای فراوان رمزارزها استفاده کنند یک گزینه بسیار جذاب و مناسب به شمار می‌رود.

در شرایطی که نقل و انتقالات بین‌المللی پول در ایران به دلایل مختلف با دشواری همراه است، تتر یک گزینه مناسب است که برای انواع مبادلات قابل استفاده است.

انتقال وجه با تتر بسیار کم هزینه‌تر از روش‌های سنتی است که ارز فیات صورت می‌پذیرد و همچنین موانع کمتری بر سر راه آن قرار دارد.

در نتیجه استفاده از تتر برای ایرانی‌ها از جذابیت‌های بی‌شماری برخوردار است.

 

برنامه‌های آینده تتر

تتر در حال حاضر ارز دیجیتال معادل دلار آمریکا (USDT) و یورو (EURT) را منتشر کرده ولی در آینده قصد دارد ین ژاپن (JPYT) را نیز به عنوان یک ارز دیجیتال منتشر کند.

علاوه بر این، آن ها قصد دارند در آینده امکان حسابرسی دوره‌ای از شرکت را نیز فراهم کنند، با این حال تاریخ دقیق و جزییات آن هنوز اعلام نشده است.

تنها چیزی که می‌توان گفت این است که اگر قانون‌گذاران بخواهند سخت‌گیری بیشتری روی Tether و Bitfinex داشته باشند، این ارز دیجیتال آینده سختی در پیش خواهد داشت.

وجود بیش از ۱۰ میلیارد دلار از این ارز دیجیتال نشان‌ دهنده تقاضای بزرگی است که برای «ارزهای دیجیتال دارای قیمت پایدار» وجود دارد. به همین دلیل است که جامعه کاربران ارزهای دیجیتال به دنبال راه‌های نوآورانه بهتری از تتر هستند تا دارایی‌های خودشان را از نوسانات شدید این بازار مصون دارند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x